Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen stjal maten vår i Femundsmarka


Anbefalte innlegg

På tur i Femundsmarka nylig, forsvant frokostrasjonene våre fra gapahuken ved Uthussjøen. Alt annet var urørt, også andre matvarer.

 

Vi sov i to telt, og på morgenkvisten hørte vi mumling i leiren. Begge teltene trodde at det var det andre teltet som hadde våknet og romsterte. Senere viste det seg at det ikke var tilfelle. Rundt 2 kg sjokolademusli til barna var blitt stjålet fra leiren vår. Maten hadde ligget ved siden av ettåringens gummistøvler og bæremeis, så tyvene kan ikke ha hatt mye samvittighet.

 

Jeg mistenker at dette er utlendinger eller norske monseninspirerte som har gamblet på å fange fisk, og bommet grovt på egne matrasjoner. For ingenting annet ble stjålet, og det lå både Ally og Packraft sammen med en mengde annet fancy smancy lettvektsutstyr tilgjengelig for tyveri.

 

Hadde de spurt pent så hadde jeg alltids delt maten vår med noen sultne vandrere. Men å stjele fra barn på den måten... Fysj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres utrolig ut at det skulle være mennesker. Som trådstarter sier: noen som ikke har tatt med nok mat, får alltid noe hvis han spør pent.

Jeg skulle heller ikke utelukke bjørn, siden i har sett bjørn i Femundsmarka en gang. Men man skulle tro at den etterlater flere spor/større rot. Og jeg antar at du kjente igjen mumlingen som definitivt menneskeaktig? Ellers kan det også være andre dyr (grevling, oter, gaupe, hva vet jeg). Men dyr har vel en tendens til å rive pakningen i stykker istedenfor å ta det med.

I tilfelle dyr: var de andre matvarene fortsatt lufttett pakket, mens frokosten hadde en åpnet pakning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn som stjeler mat er et problem i Canada og Alaska, men det er vel ikke kjent her til lands at bjørn har tatt seg inn i leiren og tatt mat? Og om det skulle være bjørn, så er det rart om den skulle tatt müsli. Dette er nok folk, men om de er utlendinger eller ikke blir vel litt spekulativt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mumlende bjørn vet jeg ikke noe om. Nå er min kriminelle løpebane sørgelig kort, men skulle jeg snike rundt i en fremmed leir på morgenkvisten, så skulle jeg nå prøvd å lage minst mulig støy. Dog, tyver flest er vel ikke de skarpeste knivene i skuffen, så tobeinte er mulig. En mumlende tyv er vel også en person som ikke spør pent om mat.

 

Men det med mumlingen... har hørt om en observasjon av mårhund. De kan visstnok være mer pratsomme enn vi er vant med fra ville dyr. De sier neppe nei takk til en pose sjokolademusli og er ikke spesielt redde for folk. Så kanskje dere har hatt en gjest som ikke bare er ubuden, men også uønsket.

http://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5rhund

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er så utrolig rart at det ligger åpne enkeltpakninger med mat, deriblant musli, som ikke blir rørt. Det eneste som blir tatt er en bærepose med flere butikkforseglede poser med musli.

 

Det var ingen dyrespor i søla rundt i leiren.

 

Vi lå ved gapahuken som har det eneste tillatte bålpunktet i labyrintene ved Käringsjöen, og kanorampa mellom de to vannene ligger rett nedenfor. Trafikken er "høy" på punktet, så jeg utelukker i hovedsak dyr. Leiren var ren og pen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr pleier bite og grave på pakninger for å komme til maten. Da blir det gjerne en del rester utover. Kan ikke huske å ha hørt om dyr som bærer bæreposer. I tilfelle de, har tømt posen vil det normale være at de spiser opp på stedet hvis de føler det trygt, ellers ta med en og en et stykke unna å spise der.

Men synes og det er rart om det skulle være folk der. De fleste passerer jo bare i kano. Vi traff ingen andre i labyrinten selv om det var midt imferien. Så dere noen andre i nærhet da? De som evt har vært der må jo ha sett at dere campet der kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så flere kanoer hver dag. På vei hjem i går, mandag 30. juni så vi vel minst 8 kanoer.

 

Det lå et eldre tjekkisk ektepar i naboleiren fra oss, og vi mistenkte lenge dem. Men de reiste ikke før sent på dag og når vi kom tilbake til Käringsjöen så smilte de bredt og hilste oss varmt tilbake igjen. Når jeg nevnte den manglende muslien så løp de bort til sin egen bil hvor sekkene deres lå, og gav oss litt av deres egen musli.

 

Skulle tro tyver ville trukket seg litt mer unna, litt raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om "barna", hvorav den ene er ett år. Hvor gammel er den andre? Har du kryssforhørt ham/henne? Bare for å ikke utelukke noen muligheter...

 

De to eldste hadde ikke klart å spise opp såpass mye, uten tilgang på tørrmelken, og attpåtil gjemme bort poserestene sporløst. Tro du meg!  :pirate:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nå ikke helt @Martin Gjellestad ....  

 

Nå når ungene mine er blitt såpass store at de greier å komme seg opp i skapene på kjøkkenet på egenhånd, så er det ofte de som får skylden for at det er tomt for sjokolade  :angel:  :whistle:     Jeg tror dog madamen er på sporet av meg... :fear:

Min erfaring er at sjokolade, som ikke blir spist opp i løpet av turen, men lagt inn i kjøleskapet for senere bruk, har en tendens til å "dampe" bort. Hos meg går det bare noen få dager og så ligger bare papiret igjen.

Jeg har en teori om at det kanskje er fjellufta som er komet i kontakt med sjokoladen, som reagerer med kjøleskapslufta og setter i gang en eller annen kjemisk eller fysisk reaksjon som fjerner sjokoladen.

Uansett, den blir bare borte, og hvis jeg spør kona så har hun det alltid veldig travelt med et eller annet og kan selvfølgelig ikke huske å ha sett noen sjokolade i kjøleskapet. Men hva med mårhund? Den muligheten har ikke streifet meg før. :hmm:

 

Jeg har opplevd at rev har stjålet mat utenfor teltet i løpet av natten, men da var det bitemerker på plastposen med søppel og posen som fisken lå i var revet i stykker.

(Den dagen ble det havregrøt kokt på vann til frokost i stedet for ørret.) :mad:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tursjokolade er spist i det turen starter, men selve handlingen kan være utsatt i tid. Det som skjer i kjøleskapet ditt, REs, er en forlengelse av turen. Derav følger at noen åpenbart kaster søppel i naturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å våkna og liggeunderlaget mitt halvveis oppspist. Ett stort stykke rett ved hodet lå i småbiter ved siden av meg. 

Kameraten min sier han lå og så 2 mus sitte og gnage på det. (var vist veldig artig å sitte å se på)

 

jeg måtte allikevel sjekke mellom tenna om det var rester av blått liggeunderlag der...... 

 

Trist at folk ikke kan la andres camper være i fred. 

har man pakka helt feil så går det an å be om hjelp. 

 

Godt de bare tok litt mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tursjokolade er spist i det turen starter, men selve handlingen kan være utsatt i tid. Det som skjer i kjøleskapet ditt, REs, er en forlengelse av turen. Derav følger at noen åpenbart kaster søppel i naturen.

 

Det er den beste forklaringen jeg har hørt på dette velkjente fenomenet!  Jeg sliter dog med logikken i at søppelet havner i naturen - hvis papiret i tillegg ligger igjen i kjøleskapet.  Men ikke-lineær tid medfører jo paradokser, det vet vi. I kjøleskapet vårt forsvinner sjokolade sporløst - ikke et papir igjen. Så om vårt papir derimot havner i naturen, så er det logisk - og dypt beklagelig ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordene, @Espensa42, er "forlengelse av turen": Så som begrepet tur blir utvidet for at sjokoladen blir spist på tur, så må begrept natur utvides til det indre av et kjøleskap. Dersom papiret blir liggende igjen, blir det derved liggende i naturen. Enkelt og greit. Om absolutt alt annet skulle svikte har jeg heldigvis en teologisk løpebane å falle tilbake på - tursjokoladeargumentasjonen hviler ikke på logikk, men ett ønske om å overse upassende deler av virkeligheten :)

 

Hvordan folk kan finne på å legge deilig sjokolade i kjøleskap, det krever mer forklaring enn hva jeg greier...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om absolutt alt annet skulle svikte har jeg heldigvis en teologisk løpebane å falle tilbake på - tursjokoladeargumentasjonen hviler ikke på logikk, men ett ønske om å overse upassende deler av virkeligheten :)

 

Hvordan folk kan finne på å legge deilig sjokolade i kjøleskap, det krever mer forklaring enn hva jeg greier...

Da forstår jeg bedre hvordan noen kan tro på teologien og også hvorfor noen kan finne på å legge deilig sjokolade i kjøleskapet.

De overser simpelt hen de upassende delene av virkeligheten.

Min tro bygger stort sett på det jeg vet, og det er at sjokolade smaker bedre rett fra kjøleskapet enn når den har romtemperatur. 

Derfor legger jeg den i kjøleskapet og er overbevist om at den er der neste gang jeg åpner, men sånn kan man ta feil sa pinnsvinet og skled ned fra hårbørsten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Grimner, da forstår jeg. Det er ikke snakk om to samtidige instanser av papiret, men et utvidet naturbegrep! Derav følger også at siden papiret vårt ikke ligger igjen i kjøleskapet, ligger det heller ikke igjen i naturen.

Min kone hevder at dette burde jeg forstått, så mye Dr. Who som jeg har sett.

 

Forøvrig vil jeg hevde at deilig sjokolade bør oppbevares i kjøleskap på grunn av den rene, harde følelsen av kjøleskapskald sjokolade, og det som skjer når den sakte varmes opp. Men også av sikkerhetshensyn. Tror nemlig sjokoladen forringes hvis den ligger mer enn noen timer i romtemperatur nå om sommeren. Jeg ser dog at dette er en noe naiv og feilslått tilnærming, all den tid sjokoladen forsvinner over natta i kjøleskapet også. Men for alt jeg vet er den i perfekt kondisjon når den forsvinner.

Stikkordene, @Espensa42, er "forlengelse av turen": Så som begrepet tur blir utvidet for at sjokoladen blir spist på tur, så må begrept natur utvides til det indre av et kjøleskap. Dersom papiret blir liggende igjen, blir det derved liggende i naturen. Enkelt og greit. Om absolutt alt annet skulle svikte har jeg heldigvis en teologisk løpebane å falle tilbake på - tursjokoladeargumentasjonen hviler ikke på logikk, men ett ønske om å overse upassende deler av virkeligheten :)

 

Hvordan folk kan finne på å legge deilig sjokolade i kjøleskap, det krever mer forklaring enn hva jeg greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.