Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski og knær.


ThomasB

Anbefalte innlegg

Etter et uhell for en tid tilbake står jeg igjen uten korsbånd i det ene kneet. Dette føles for meg helt uproblematisk da jeg ikke merker noe til det overhodet. Jeg har også fått beskjed av to ortipediske kirurger at det ikke burde være noe problem for meg å kjøre ski.

Det er jo fint.

Problemet er at det er en tredje ortopedisk kirurg som mener at jeg ikke burde kjøre ski i det hele tatt. Normalt ville jeg her ha hørt på flertallet og oversett sistemann. Det er bare det at jeg har en kjørestil som kan karakteriseres som uvøren samt det at jeg nok også har inntrykk av at kirurgen som sier jeg ikke skal kjøre ski er den med mest erfaring innen både ski og knær.

Er det andre som har erfaring med defekte knær og ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Og tidligere sa mange leger at du måtte holde deg i ro i minst tre uker etter strekkskader.

Har sjøl vært en mini runde i behandlingsapparatet, det hele endte med MR som konkluderte med en ubetydelig ruptur i ett senefeste nær kne (det knepper og smeller i trapper). Både fysioterapeut og lege antok mulig menisk etter noen bevegelsestester. Derfor er mitt råd snakk med flere, da kne er kompliserte saker.

Eksempelvis med fysioterapeut med idrettslig bakgrunn, siden de har ganske god mekanisk forsåelse av kne o.l. De kan sikkert anbefale aktuelle støtteskinner, hvilke bevegelser som bør unngås o.l.

At du kjører med som du selv sier "Uvøren stil", betyr sikkert at det er potensiale til å kjøre mer riktig, og dermed unngå feilbelastninger ?

Lykke til :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
tren styrke ikneet på hausten, 15 repitisjonar fyrst, så tungt! 5-8 rep..ulike øvelsar

Enig med gf her :D

Tren ekstra med styrke tiden før skisesongen starter. For over 1 1/2 år siden klarte jeg å ryke leddbånda på innsiden av begge knær....

Jeg gikk til en spesialist på NIMI, fikk eget treningsprogram for knær og balanse. Bevelgelse i beina er en viktig ting. Tren som du alltid har trent tidligere, tren ekstra med styrke før sesongen er i gang og føl litt på kroppen din av hva den makter når du er på ski. Spinning er også en flott ting å trene, uten at dette belaster beina dine alt for mye. Min spesialist sa at det ikke var noe i veien for at jeg fortsatte å stå på ski, så lenge jeg var flink med grunntreningen :cry:

Så langt har det ikke vært noe problem å fortsette med telemarkkjøringen, kan merke tendenser til litt smerter innimellom, men det går forholdsvis raskt over :)

Søndagen hadde jeg sesongens første tur i Kvitfjell. Tror dette blir en veldig flott vinter :?:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røk du leddbåndet helt av eller bare nesten? Begge leddbåndene mine i det ene kneet var på nippet til å måtte lappes sammen igjen men heldigvis slapp jeg det (de er riktignok blitt noe slarkete...). Problemet er at korsbåndet (som stabiliserer kneet om alle bevegelsesakser) røk helt og jeg er litt skeptisk til hvordan dette vil fungere ved neste smell. Har veldig lite lyst til å få kneet ut av ledd igjen!

Er det virkelig ingen telemarkskjørere her uten korsbånd, eller har dere lagt opp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er det virkelig ingen telemarkskjørere her uten korsbånd, eller har dere lagt opp??

Tror de med "uvøren" kjørestil - som du kaller det - har gått over til alpint utstyr og derfor ikke får alvorlige kneskader, og resten får ikke tilsv skader pga forsiktig kjørestil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen telemarkskjørere her uten korsbånd, eller har dere lagt opp??

Joda: Røk korsbånd og menisk i '97, og fikk rifter i leddbånd, men har ikke gitt opp telemark helt enda :D Etter rekonstruksjon av korsbånd og diverse andre operasjoner kan jeg fortsatt stå telemark uten store problemer. Er altså ikke helt uten korsbånd, men det jeg har nå gjør omtrent like mye nytte som å ikke ha korsbånd i det hele tatt. Det nye korsbåndet står i gal vinkel slik at kneet er fantastisk ustabilt, men med opptrening av støttemuskulatur har det gått veldig bra å både stå telemark og gå på ski i fjellet!

Mulig teknikken og stilen ikke er helt den samme, men det funker så jeg er fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Er på ingen måte spesialist i dette, men gjør jo noen erfaringer ---

Styrketrening i kombinasjon med balansetrening er utrolig viktig både skadeforebyggende og etter at du har blitt skada. Start litt forsiktig og øk etter hvert. Helst bør du starte minst to måneder før sesongstart, men alt hjelper. Det finnes mange smarte hjelpemidler, eks balansebrett og slynger (eks. terapimaster) men du kommer faktisk ganske langt med litt fantasi også.

For balansetrening kan du starte med å stå på ett bein med lett bøy i kneet, lukk deretter øynene. Når du behersker det kan du pusse tennene samtidig og slik kan du fortsette. Tenk gjerne ankler og knær samtidig. Balansetreningen øker styrken, men viktigere er nok at reaksjonshastigheten for muskulaturen reduseres og du mobiliserer muskelgrupper som du ikke bruker til daglig !

PS ! Har du først fått en skade kan skinne eller teiping være helt nødvendig, i allefall i den første perioden.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Sitter i Davos, Sveits med av korsbånd og hull i menisken..de anbefaler 7-8mnd uten belastning og umiddelbar operasjon... Litt kjipt ettersom jeg skulle videre til Canada neste uke og hele vinteren var forbeholdt ski... Tar veldig gjerne i mot flere tips og råd rundt denne problematikken på denne tråden.. Flere som har erfaringer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.