Gå til innhold
  • Bli medlem

kultivering av meitemark


rypehund

Anbefalte innlegg

Etter hvert som urbaniseringa har gått sin gang er det ikke så enkelt å ha sin egen kilde til meitemark "bak fjøset".  Fremdeles kan man finne plasser å lete i komposthauger eller annet sted hvor det er dynger av diverse organisk avfall, og da hender det jo at man plukker med seg, slik at man har for noen fisketurer.  Og da blir spørsmålet: hva er beste måten å oppbevare og eventuelt "dyrke fram" flere meitemarker.  Det er greitt nok at man bør ha litt halvråttent gress iblandet litt jord, men er det noen som har tips til hva man kan fore meitemark med, uten at volumet på oppbevaringen blir alt for stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bestefar lærte meg at surmelk var tingen. Han hadde selvfølgelig 'makkhålla' som vi kaller det her nord. Noe jeg selvfølgelig også har. Bruker gress/kompost iblandet jord, heller litt surmelk mellom lagene og lar det godgjøre seg noen dager/uker. Da skal du se at marken florerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten hadde jeg en nabo som likte å fiske. Han var snill og det hendte ofte at han tok meg med på fisketurer siden jeg i en periode hadde en syk far som senere døde.

Men han trengte mark og han betalte meg en femmer for å finne mark til ham.

Det var min bestefar som tipset meg om at jeg burde ha et lite lager av meitemark som jeg kunne selge til naboen og sånn ble det.

En gammel plastbøtte med noen huller i bunnen. Bøtta ble fullt opp med lag på lag med mose og så drysset vi litt hvetemel mellom hvert lag.

All mark som ble funnet endte i bøtta og en gang i uka ble bøtta matet med litt hvetemel. 

Så lenge mosen var fuktig så trivdes marken godt og det var enkelt å tjene en femmer når naboen skulle på fisketur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker med gru hva man ikke burde gjøre: 2 liters isboks fylt opp med 50/50 meitemark/ fuktig jord også pakket inn i en Minipris pose.

Noen hull i lokket er ikke noe til å unngå en rotten stinkbombe i sekken og lite fisk etter dag 3 på en 14 dagers tur.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en binge som gress og rester fra kjøkkenet havner i, men der er det bare noen tynne tråder som kan kalles mark.

Årsaken er vel at den aldri blir stelt med/for.

Marken ligner vel på alt annet som lever, de vil være i et miljø de trives i.

Bak fjøset oss bestefar, med vassarv og brennesle, der var det mark til å fiske med, og det gjorde den. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det holder med kompostmark (som er det du får kjøpt i de grønne boksene på sportsbutikken) og ikke faktisk meitemark, så går det an å gjøre kompostering/kultivering hjemme, innendørs (en mørk bod f.eks.). Masse å lese om det på internett. Stort sett starter du med strimlet fuktig avispapir, og fyller på med de riktige matrestene. Viktig med knust eggeskall i ny og ne, og at du fryser eller varmebehandler matrestene før du har de i kompost-systemet. Ellers blir det lett midd-infestert, og da trives ikke marken overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.