Gå til innhold
  • Bli medlem

Prøver XXL å lure meg?


GeirGeir

Anbefalte innlegg

Bestilte to av denne http://www.xxl.no/sport-og-ballspill/ryggsekk-og-bag/bag/the-north-face-sochi-base-camp-duffel-l-russia-edition/p/1094265_1_style på torsdag eller noe rundt der, den kosta da 299,- per stk. I dag fikk jeg mail, om at det var feil, og at de ikke hadde den på lager, men at jeg kunne få 20% rabatt på andre produkter i samme kategori. Gikk inn og sjekka på nett, og den ligger der fortsatt, men nå har de økt prisen til 499,-, ser også at den er på lager i alle deres varehus. Noen som har opplevd det samme? Har XXL lagt ut med feil pris, og prøver nå å berge seg inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var borti noe lignende for rundt et år siden. Skulle bestille en hodelykt som var på tilbud, men fikk etterhvert mail om at den var utsolgt. Så at den lå ute igjen til full pris dagen etterpå, og sendte en mail for å sjekke det ut. Da bortforklarte de dette med at de hadde flere "partier" av varen, og det var bare ett av dem som var beregnet på tilbud, resten skulle ut til full pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte to av denne http://www.xxl.no/sport-og-ballspill/ryggsekk-og-bag/bag/the-north-face-sochi-base-camp-duffel-l-russia-edition/p/1094265_1_style på torsdag eller noe rundt der, den kosta da 299,- per stk. I dag fikk jeg mail, om at det var feil, og at de ikke hadde den på lager, men at jeg kunne få 20% rabatt på andre produkter i samme kategori. Gikk inn og sjekka på nett, og den ligger der fortsatt, men nå har de økt prisen til 499,-, ser også at den er på lager i alle deres varehus. Noen som har opplevd det samme? Har XXL lagt ut med feil pris, og prøver nå å berge seg inn?

Det har de ikke lov til. Så lenge du handlet i god tro, og at det ikke er åpenbart at prisen er feil så er de pliktig til å selge den til deg for 299.

Så ja. Det er det de prøver på.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er en vanlig feiloppfatning at feil pris er bindende for butikken. Det er det ikke, prisen er å betrakte som et forhandlingsutspill. De har full mulighet til å rette opp inntil avtale om salg er inngått. En annen sak er at det er både villedende og rotete å operere med feil pris, så derfor vil ofte butikken ta feilen på sin kappe og selge for annonsert pris eller komme til en annen ordning. Dersom du har reist lang vei for å benytte tilbudet, kan det tenkes at du har krav på dekning av reiseutgifter mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utsalgsteder er PLIKTIGE til å forholde seg til kjøpsloven. De er ikke PLIKTIGE til å forholde seg til en eventuelt dom av annen butikk i en annen sak. Da må saken først til retten.

Etter som det ikke står i kjøpsloven av utsalgstedet er forpliktet til å selge varen til feil prisingen, så er de ikke forpliktet til det før etter en eventuelt sak har vært opp i retten og fått medhold. Og kan dermed kanslere ordren i tråd med loven. Man kan ikke bare sende en mail og forlange varen til feil prisingen. Og dermed hadde ikke XXL gjort noe ulovlig i denne saken som du kommenterte at de hadde gjort. Men nå la de godviljen til og lot kunden få tilsvarende vare til feil prising i denne saken da.

 

Vel, vel vel. Nå er vel XXL som her er nevnt pliktige til i å forholde seg til forbrukerkjøpsloven blant annet, noe som gir noe bedre vern enn kjøpsloven. At det ikke finnes en lov i fkjl. om at salg må oppfylles ved feilprising er ikke relevant siden et kjøp er en avtale, og et av hovedprinsippene i avtaleloven er at avtaler skal holdes. For at XXL her skal kunne gå vekk fra avtalen må feilprisingen være så åpenbar for forbruker at han forsto eller burde forstått at varen var feil priset. For eksempel en gressklipper til en verdi av 10 000 kroner lagt på salg til 300. Prisen på 299,- mot 499,- kan ikke sees på som åpenbar feilprising, så her er det rimelig at XXL oppfyller avtalen de har inngått. 

 

Det er en vanlig feiloppfatning at feil pris er bindende for butikken. Det er det ikke, prisen er å betrakte som et forhandlingsutspill. De har full mulighet til å rette opp inntil avtale om salg er inngått. En annen sak er at det er både villedende og rotete å operere med feil pris, så derfor vil ofte butikken ta feilen på sin kappe og selge for annonsert pris eller komme til en annen ordning. Dersom du har reist lang vei for å benytte tilbudet, kan det tenkes at du har krav på dekning av reiseutgifter mm.

Det avhenger av kjøpsvilkårene til butikken, og hvorvidt de er enkelt tilgjengelig for forbrukeren ved kjøp (altså ikke gjemt bort et sted på nettsiden). Hvis det ikke nevnes i vilkårene at avtale er inngått først ved ordrebekreftelse må man anse prisen som et tilbud og bestillingen som aksept.

 

Har trådstarter mottatt ordrebekreftelse på varen til 299 kroner må butikken oppfylle avtalen. 

 

 

korrekt. og ved netthandel, så er ikke avtale inngått før man har mottatt leverings bekreftelse.

Gitt at det er opplyst om til forbruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde et tilfelle i dag i et av varehusene. Var å prøvde fjellsko og bestemte meg for å kjøpe et par Crispi Skarven. Den siste uka har disse vært priset til snaut 2000,- på xxl.no, Da jeg sjekket på nettet før jeg kjørte til byen i dag var de satt ned til 1750,-  Støvlene var ikke priset på hylleforkant og jeg var derfor spent på om prisen ville lyde på 1750 eller 2000 i kassa. Det var ingen av delene, forlangende var 2400,-  Nå var jeg oppmerksom på hva de skulle koste, sa fra om det hvorpå jenta i kassa sjekket på nettet, måtte medgi at jeg hadde rett og endret prisen til 1750,-  Jeg tenker mer på de som intetanende kjøper disse og ender opp med å betale 650,- for mye. Xxl burde kanskje se på sine rutiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært borti akkurat det samme flere ganger på XXL selv. Sjekker ALLTID prisen på nett først, og har de i minne før jeg handler der. Kjøpte f.eks. en Norrøna Finnskogen jaktdress for noen år siden som de forlangte 3000 (!) mer for i butikk enn på nett. De prøvde tom. å krangle på det, og sa at det på nett var feil, men da gikk det rett og slett en f... i meg og fant ut at ikke f... om jeg skal gi meg på det. Har hørt med flere som har vært ut for lignende og føler seg rett og slett forsøkt lurt av XXL. De stakkars kassajentene som står og tygger tyggis som må stå å ta støyten for lurerier bak i kulissene hos ledelsen! Er med en viss bismak at jeg noen få ganger legger igjen en slant penger hos XXL etter alle disse opplevelsene jeg har opplevd selv og ikke minst hørt om. Bare vær bevisst sjøl på pris, og stå på ditt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En butikk blir ikke bedre enn det de som jobber der gjør den til...

Har som rutine å sjekke xxl.no før jeg handler i butikk og får den prisen jeg forventer.

Selv om de i butikken ofte prøver seg med at det er forskjell på xxl.no og de fysiske butikken. Erfaringen at de gir seg lett, dog ikke alltid med et smil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanlig feiloppfatning at feil pris er bindende for butikken. Det er det ikke, prisen er å betrakte som et forhandlingsutspill. De har full mulighet til å rette opp inntil avtale om salg er inngått. En annen sak er at det er både villedende og rotete å operere med feil pris, så derfor vil ofte butikken ta feilen på sin kappe og selge for annonsert pris eller komme til en annen ordning. Dersom du har reist lang vei for å benytte tilbudet, kan det tenkes at du har krav på dekning av reiseutgifter mm.

Hvor har du dette fra?

Det er alltid selgeren som bestemmer betingelsene for en handel og så er det opp til kunden å si ja eller nei.

Når en vare er merket med en pris, enten det er på hylla i butikken eller i en annonse på nettet så er det den prisen butikken tilbyr deg å kjøpe varen for.

Hvis du aksepterer denne prisen så er det å betrakte som en avtale og da kan ikke butikken trekke seg.

Du kan forsøke å forhandle om en lavere pris, men butikken kan ikke plutselig, etter at du kar akseptert tilbudet, finne ut at de skal ha en høyere pris.

Hvis kassadamen i butikken skanner varen og får en høyere pris enn den prisen varen er merket med så er det merkingen som gjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et tilfelle i dag i et av varehusene. Var å prøvde fjellsko og bestemte meg for å kjøpe et par Crispi Skarven. Den siste uka har disse vært priset til snaut 2000,- på xxl.no, Da jeg sjekket på nettet før jeg kjørte til byen i dag var de satt ned til 1750,- Støvlene var ikke priset på hylleforkant og jeg var derfor spent på om prisen ville lyde på 1750 eller 2000 i kassa. Det var ingen av delene, forlangende var 2400,- Nå var jeg oppmerksom på hva de skulle koste, sa fra om det hvorpå jenta i kassa sjekket på nettet, måtte medgi at jeg hadde rett og endret prisen til 1750,- Jeg tenker mer på de som intetanende kjøper disse og ender opp med å betale 650,- for mye. Xxl burde kanskje se på sine rutiner?

Dette er vanlig hos eks. Elkjøp. De opererer med to priser på produkter, en nettpris og en "vanlig". Jeg tar bestandig en spansk en og sier "ser dere har denne billigere på nettet" selv om jeg ikke har sjekket, og ripsa bak disken slår opp på pcen og bekrefter. Alternativt er det ikke billigere, og da beklager jeg bare og sier jeg må ha sett feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at en nettbutikk er billigere enn en vanlig butikk. De har mye lavere driftskostnader og kan tjene det samme på en lavere pris.

Ikke alle butikker har en slik "prisgaranti" at hvis du finner varen billigere et annet sted så får du den prisen hos dem også.

De fleste nettbutikker legger på frakt og da øker lett prisen med en hundrelapp eller flere, men noen nettbutikker har en slik ordning at du kan bestille på nettet og hente varen i en butikk i nærheten. Da sparer du frakt og får en god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har opplevd lignende på XXL selv, som beskrevet ovenfor. Til og med merkingen i butikken skulle kassadama krangle på. - Skulle kjøpe meg en fleecejakke til 399,- ifølge lappen på stativet. Når jeg kommer til kassen og slår inn varen prøver hun å ta 599,- og påstår oppgitt pris gjaldt kun salget i forrige uke. 

Hun gav seg til slutt.

En annen ting som provoserer meg på XXL er at de annonserer på nett og i aviser med tilbud på varer som hadde lavere pris noen uker før!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL kunne hatt forskjellig pris i alle butikker om de hadde ønsket det, men det hadde neppe vært så lurt. I dagligvarebransjen er det helt normalt med forskjellig pris i ulike butikker, men da har de gjerne satt ulike navn på butikkene. Som nevnt lenger opp er prisen i butikken et forhandlingsutspill. I små uavhengige butikker er det gjerne rom for å diskutere prisen da beslutningstager (butikksjef/eier) gjerne er lett å få tak i. Vi er egentlig alt for flinke til å akseptere de prisene vi blir presentert for i Norge. Dette resulterer ofte i latterlige høye priser i norsk detaljhandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Dette resulterer ofte i latterlige høye priser i norsk detaljhandel.

Det er nok ikke slik at butikkene kan legge på det de vil, konkurransen tar seg av den saken.

Men det ville jo være interessant å vite hva du egentlig mener med "latterlig høye priser", (og da snakker jeg ikke om enkelt tilfeller , men generelt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring ar at dyrerer sportsutstyr, bildeler og bilservice er ekstremt mye dyrere i Norge. Når du ikke vil ha eksempler unnlater jeg å nevne det. Varehandelen utnytter at kjøpekraften i Norge er høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring ar at dyrerer sportsutstyr, bildeler og bilservice er ekstremt mye dyrere i Norge. Når du ikke vil ha eksempler unnlater jeg å nevne det. Varehandelen utnytter at kjøpekraften i Norge er høy.

Og jeg mener det ikke er belegg for en slik generell påstand. Om du sjekker regnskapene så er det få butikker eller butikk-kjeder som klarer særlig mer en 4-5 prosent i fortjeneste av salget.

(Det kan være at enkelte motebutikken klarer mer enkelte år, her har jeg ikke sjekket godt nok til å være sikker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det henger sammen med høye husleier, høye lønninger og for liten omsetning pr butikk. Det er jo en sportsbutikk og matbutikk på hvert hjørne i Norge. Et hvert lite tettsted med respekt for seg selv har 10-12 bilforhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.