Gå til innhold
  • Bli medlem

Sy på pluggfester


Joakim77

Anbefalte innlegg

Har akkurat mottatt et Tarptent Moment DW fra USA. Tenkte jeg skulle få sydd på 4 pluggfester på langsidene for å gjøre teltet ennå mer motstandsdyktig mot vind. Er det noen som har tips til hvordan dette kan gjøres, og hvordan materialer som kan brukes? Er litt redd for å "ødelegge" duken, eller at det ikke blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kapp av passe biter fra bilstropper, husk å svi med lighter der du kutter.

Hvis kanten på duken (som jeg vil anta er brettet) er rundt 2 cm vil det nok holde å sy på stropp bitene med 2 rader med rett søm.

Om kanten er smalere eller om du vil ha de enda sterkere så kan du sy på trekanter eller halv sirkler av noe stoff du kanskje har liggende? (bør være vantett så det ikke suger vann) på baksiden av duken og så sy på stroppene

 

Her er noen bilder jeg fant på nett:

http://www.prolitegear.com/site/image.html?sku=hmg-echo-1-tarp&ver=hmg-echo-1-tarp-tie-out-rg.jpg

 

http://borahgear.com/tarps.html

 

Jeg synes rett sømm fungerer mye bedre en siksakk på de tarpene jeg har laget selv

 

Når det gjelder stoff så er utvalget dårlig i Norge, Silnylon f.eks som jeg tipper tarptentet ditt er laget i og som også vil fungere som forsterkning må kjøpes i utlandet.

 

Jeg ville kanskje ha prøvd ut teltet før jeg hadde begynt å modde det for mye, kanskje det ikke er nødvendig med flere fester?

8 ekstra fester + barduner og plugger vil jo legge til en del vekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sydde meg idag en bunnduk til Nanok Solo teltet mitt. Her lagde jeg også pluggfester, og valgte for å få det så lett som mulig å bruke stoffet fra samme matriale som bunnduken. ( Stoffet jeg har brukt er egentlig fra en Lavo- bunnduk)  Klippet til en lang remse på ca 3 cm bredde og brettet denne 3 ganger slik at remsen ble ca 1 cm bred. Kuttet den så i passende lengde som ble sydd på bunnduken med 1 rad rett søm i rektangel og så diagonalt. Siden det her er snakk om en bunnduk vil dette være sterkt nok.

For din bruk, som et pluggfeste på selve teltduken vil nok en forsterkning på selve duken være nødvendig, som #koffar2 nevner. Jeg vet ikke hva slags matriale Tarptent har i pluggfestene sine, men det kan være at det er Web-reimer som #koffar2 sier og da kan du jo bruke det. For å få styrke på innfestingen/sømmen sys den på med 2 rader rett søm i rektangel og så diagonalt. Men som allerde nevnt, kanskje holder det slik den er levert.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.