Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur til Hallingskeid med ettåring


Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Vel hjemme igjen etter en helt fantastisk tur! :)
Veldig greit å komme seg til hytta, siden den ligger et steinkast fra togstasjonen. Masse sengeplasser og oversiktlig og greit for unger å leke utendørs. Rallarvegen gikk rett forbi gjennom området, og det fristet veldig å teste ut den på sykkel ved anledning.
Jeg samsover til vanlig, så det var grei plass i en køye til meg og jentungen - men det var forholdsvis upraktisk med lakenpose da (jeg ammer fortsatt), og sengene (ihvertfall den vi hadde) knirker voldsomt. Men ser for meg at man kan medbringe reiseseng, om man bruker det - grei plass til det, og ikke langt å drasse på fra toget.

Knyttet jenta på ryggen på tur, og vi gikk på lørdagen i +/- 7 timer (med noen kaffe/amme/spise-pauser), og kom oss opp på en nær topp der GPS'en viste 1526 moh. Fantastisk utsikt! Vi var så svineheldige at værgudene i høyeste grad var på vår side (tross meldt regn!), så vi hadde hele lørdagen steikende sol lett avbrutt av noen høytsvevende skyer, så vi fikk fin farge i ansiktet (jentungen var smurt, heldigvis!), og kunne se fjell og vidder milevis avgårde. Jentungen koste seg glugg på ryggen, og sov og sang/pludret om hverandre. Hun ble litt lei mot slutten når vi nærmet oss hytta - mistenker at det "humpet" litt mye, da vi tok en snarvei ned en litt brattere skråning, men ikke verre enn at noen rosiner fikk opp humøret. :)
Så - konklusjonen er vel at jeg absolutt kan anbefale Hallingskeid for barnefamilier. Ser også for meg at det er glimrende reisemål vinterstid med akebrett og ski, noe jeg har lest er anbefalt der også forøvrig! ;) Men sommerstid kan det nok være lurt å drøye en stund utover, hvis man ønsker å følge T-merkede stier. Vi prøvde to forskjellige, og den ene gikk til en elv der broen ikke var tatt ut for sommeren enda, og den andre forsvant under snøen. ;) Men med både GPS og kart/kompass tok vi ut på egenhånd og hadde full kontroll og oversikt. :)

 

Vi var forøvrig alene første natta, men lørdagen kom det fire hyggelige briter, og en hyggelig bergenser. Lurte litt for meg selv om det kunne være noen her inne, men turde ikke å spørre... ;)

post-9845-0-22186800-1404126462_thumb.jp

post-9845-0-80817200-1404126491_thumb.jp

post-9845-0-88464700-1404126505_thumb.jp

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herleg turrapport! Supert at du skreiv det med samsoving/amming og lakenpose. Det er kanskje betre å ta med sengetøy + laken til å legge på sengene? Eg ammar og samsøv og, så eg tenker at det kanskje hadde vore komfortabelt, sjølv om det blir meir å bære på. Ser at turistforeningen sel sengetøy i silke, er det nokon som har erfaring med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok anbefalt sengetøy og laken til det formålet, ja! :) Igjen, det er ikke langt fra togstasjonen til hytta, så med mindre dere skal gå videre til en annen hytte og bære med dere all bagasje, så ville jeg prioritert sengetøy + laken istedetfor lakenpose. Har ingen erfaring med DNT's silke-sengetøy, dessverre. Saken var at jeg ble liggende i samme stilling hele natta, med armene oppover på en måte, siden jeg ikke fikk plass til min vanlige "pull'n sliiide"-teknikk. :D Altså, koble av og endre liggestilling i en glidende bevegelse for å ikke vekke minsten, hehe... :) Resultat: vondt i skuldre/rygg og forholdsvis lite søvn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

 

Herlig turrapport :)

 

Hvor mye snø var det der oppe nå? Nok til at det lønner seg å ta med ski eller er det greit å gå på bena i nærheten av hytta?

(Får ikke sett bildene du har lagt ved)

 

Hilsen

Valhera

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Gaar det an (beklager mangel paa norsk tastatur her) aa komme seg opp paa toppene eller gaa feks flerdagerstur uten aa vasse i for mye sne? Reiste med Bergensbanen nettop for 4 dager siden saa ut som det var en del. Naa har jeg ikke barn paa ryggen, men tung sekk blir det....og bror som strengt tatt burde ammes eller er i den stadion....(ok han er 40 aar....men av og til gitt!). 

 

flott tur rapport forresten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valhera - denne turen gikk jeg i fjor, så hvordan det er der akkurat nå vet jeg ikke, men jeg har hørt at det er mer snø i fjellene i år + at det vel ikke har vært like mildt så langt, så sannsynligheten er vel at det kan være mer snø. Men i fjor var det ihvertfall ikke skiføre! Det var noen flekker med snø, men overhodet ikke nok til å gå på ski. :)

Squidman - som nevnt vet jeg ikke hvor mye snø det er nå, men i fjor var det veldig greit å gå med vanlige ankelhøye fjellstøvler. Tror jeg anbefaler flaske til bror hvis dere skal på tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.