Gå til innhold
  • Bli medlem

Første 3 dagers tur på Hardangervidda.


Nybegynner84

Anbefalte innlegg

Skal på vår første 3 dagers tur på Hardangervidda med hund, hunden er kun vant til dagsturer opptil fem timer dagen og aldri ligget i telt eller lignende.

Har dere noen tips eller råd jeg bør tenke på før turen?

Er også min første 3 dagers, så råd og tips mottas med stor takknemlighet! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Velkommen til forumet :)

 

Husker fortsatt hvordan jeg gledet meg til min første fjelltur :) Planlegging er halve turen, så en gjennomtenkt utstyrsliste er viktig å ha. Mer kos enn slit er nok lurt.

Du må ta høyde for at det kan bli vått og kaldt, men for en 3 dagers tur er det lettere å velge en periode med relativt stabilt vær, dersom du har muligheten til det.

 

Dersom du allerede ikke har slått opp teltet ditt er nok det lurt å gjøre før turstart, samt sjekk av utstyret ditt. Det er fort gjort å pakke med for mye, men nesten verre å utelate viktig utstyr og varme klær.

 

Her er lenke til mulig utstyrsliste http://artikkel.ut.no/ut/pakkeliste-til-teltturen-1.7753817 Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal du på Hardangervidda? Her har du et forslag til en enkel rute, med korte dagsetapper. Kan være OK å ikke ha for lange etapper på første teltturen: 

Dag 1: Finse-Finsbergvatnet. Her er det til og med sandstrand. Fiskemuligheter, selv om jeg egentlig ikke har helt trua på dette vannet om sommeren). Om dere tar et tidlig tog kan dere gjerne ta en tur opp på Hardangerjøkulen før dere går videre mot vannet. 

Dag 2: Finnsbergvatnet-Krækkja-Olavsbuvatnet. Her er det mange fine leirplasser til teltet. Mye fisk i disse vanna. Mulig å kjøpe snacks og øl/brus på Krækkja. 
Dag 3: Umerka sti fra Olavsbutvatnt til Halne fjellstue-Krækkja-Haugastøl. Kan kortes ned ved å gå tilbake til Krækkja på stien, i stedet for om Halne fjellstue. Om sommeren går det også buss fra Halne til Geilo, hvis dere får dårlig tid. Sjekk rutetidene!
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar og tips! :-)

Har kikket endel på kart og lurer på denne ruten: parkere bil ved Synken, båt til Mårbu - Lågaros - Mogen - Stordalsbu - Synken. Tenker en natt på hytte Mogen. Men er denne ruten litt i overkant til en nybegynner på vidda? ;-)

Takker igjen for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Parkere bil ved Synken, båt til Mårbu - Lågaros - Mogen - Stordalsbu - Synken. Tenker en natt på hytte Mogen. Men er denne ruten litt i overkant til en nybegynner på vidda?  ;-)

Mårbu - Lågaros er 29 km http://www.dntoslo.no/trail.php?tr_code=har16, så en drøy nybegynner tur. Landskapet er lettgått og åpent. Kan ikke huske at det var så langt :)

 

Lågaros - Mogen er 18 km http://www.dntoslo.no/trail.php?tr_code=har27 helt grei - mener den er satt til 5 timer. I starten er det mye blokkmark. 

 

Mogen - Stordalsbu - Synken har jeg ikke gått.

16 km fra Mogen til Stordalsbu er en fin etappe https://mogen.turistforeningen.no/trail.php?tr_code=har11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er for mye for en nybegynner eller ei går jo litt på utgangspunktet ditt. Men vi kan jo gå ut ifra utgangspunktet til hunden som er 5 timer, så ville jeg satt dagsetappene til maks 20km.

Hardangervidda er i utgangspunktet veldig lettgått terreng. Men dersom du pakker for tung, og været er dårlig(eller for bra), så kan 20km fort føles veldig mye lengre.

Jeg ville prøvd meg på en helgetur eller to men skikkelige etapper i nærområdet først.

Holder med en overnatting. Da finner du fort ut om det er noe du kan slite med over flere dager.

For øvrig en veldig OK tur for en nybegynner som @Larsdx kom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er veldig interessert i sau så kan det være greit å ha gjort seg noen tanker om hvordan hunden kan reagere hvis den er inne i teltet og hører sauen på utsiden. Er det mulighet for at den kan forsøke å smyge seg ut under telttuken hvis den ligger i forteltet? Og tenke på at det kan være greit å slå opp telt i nærheten av stor stein som en kan binde hunden i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar og tips! :-)

Har kikket endel på kart og lurer på denne ruten: parkere bil ved Synken, båt til Mårbu - Lågaros - Mogen - Stordalsbu - Synken. Tenker en natt på hytte Mogen. Men er denne ruten litt i overkant til en nybegynner på vidda? ;-)

Takker igjen for svar :-)

 

Den er ikke dum, men jeg ville ha passet på at det ikke var noen viktige avtaler på dag 4. Den første dagen tror jeg kan bli lang selv om dere slår leir litt før Lågaros (biltur, båttur, så er det å begynne å gå).

Så lenge fottøyet er inngått/passer og sekken ikke er for tung, så vil jeg anta at det går greit.

Plan B kan jo være en teltnatt for så å vende tilbake til Mårbu - der er det flere fine dagsturer.

 

Hunden tror jeg klarer seg fint - den går tydeligvis ikke rett fra sofaen - men slå opp teltet hjemme og la den gjøre seg kjent. Sauer er det i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Hunden skal ikke bære kløv da hun aldri har gjort det før. Sau er hun nok ganske så interessert i men tenker det skal gå fint, blir selvfølgelig bånd hele turen. Derimot lemmen er hun helt gal etter!

Tenker ett par treningsturer før vi drar for både menneske og hund sin del, med oppakning av sekk og telting.

Har bestemt oss for å kjøre til Synken kvelden før og telte der før vi starter turen vår morgenen etter med båt.

Morro med planlegging og gleder oss enda mer til turen. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekn omtrent 3 km i timen som gangtempo + pauser. Greit tempo er 2 t effektiv gange før lunsj og omtrent 3 timer gange lunsj - middag, høyres ikkje så mykje ut men viser seg ofte å stemme på våre rolege turar. Då har du tid til å slappe av og nyte ein kaffi kopp også. Følg pakklista over og ting kan ikkje gå galt, ha ein flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.