Gå til innhold
  • Bli medlem

Bo i lavvo hele året?


Lavvoprosj

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg meldte meg inn her etter å ha sett litt rundt på sidene her etter litt hjelp. Det har seg slik at jeg vurderer å flytte og bo i lavvo fra høsten mens jeg studerer. I ett år i første omgang, og så ta det derfra. I forhold til dette lurer jeg på en del ting, da jeg ikke har bodd i telt lenger enn en uke :) 

 

Mest sannsynlig vil jeg prøve meg frem på en campingplass først, og deretter finne meg et annet litt mer stille sted. Om det er strøm eller ikke på plassen vet jeg ikke enda. 

 

Jeg har sett litt på Helsport Varanger, men er det bedre typer der ute som er bedre til vintercamping?

Hvordan kan jeg lettest fyre? Jeg vet ikke om jeg er flink nok til å bruke ved uten å fylle hele lavvoen med røyk. Og gass er vel kanskje ikke så lurt, tilfelle ulykker?

Hva gjør jeg når snøen kommer? Bare skyver unna all snøen vekk fra teltet?

 

Har dere noen tips, råd eller hjelp generelt til en nybegynner? :) Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ett ambisiøst prosjekt :)         Ang Lavvoen så ville jeg nok holdt meg langt unna Varanger til dette bruket.   Ville helt sikkert ha valgt en eller annen variant med tykk bomullsduk.  Og da av den tradisjonelle typen med stokker rundt og ikke midtstang.   Og helt sikkert en vedovn eller parafinovn med pipe.    Ett annet alternativ er for eks forsvarets 16manns telt som bli litt lavvolignende   Men førstevalget mitt ville vært ett 14m2 telt fra forsvaret som har 4 vinduer på hver side.  Da blir det mye lysere og trivligere i teltet.  Det er kjempesolid og pipegjennomføring til ovn.      Dette er ikke noe man bærer med seg på tur.   

 

En ting du må tenke på er at du ikke har lov til å telte mer enn 2-3 dager i strekk på ett sted (uder tregrensa) så her må du ordne deg med avtaler med grunneier.  Det ville være lurt å få til dette ett sted der det er tilgang til minimum utedo og vann.  Man kan selvsagt lage seg en "do" også men dette må avtales med grunneier.  Sikkert en fordel med tilgang til strøm også siden det er snakk om en skolesituasjon. Da kan man ha en elektrisk ovn om natta også som er mye tryggere enn å holde igang en parafinovn for eks.  Men ville uansett hatt tilgang til ved og vedovn da det gjør det mulig å varme større mengder vann til vasking osv.  

 

Her er ett eksempel på 14m telt http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=26357326&searchclickthrough=true&searchQuery=forsvaret

er nok mulig å finne det litt billigere om man har tid.  5000 er en god pris om teltet er i god stand og ovn følger med.  

 

Her er en annen butikk med litt bedre priser  http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48130865&searchclickthrough=true&searchQuery=forsvaret+telt    

 

Ett annet knallgodt alternativ er 22m2 teltet  men det blir mer å varme opp så spørs om du trenger den ekstra plassen eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukker opp slike tråder her med jevne mellomrom. Men sjelden jeg leser noen som kommer tilbake og rapporterer om hvordan det gikk. Kanskje er det fordi det gikk kjempebra, eller så er det få som gjennomfører. Men lykke til! Hvis du har lesesal og alt der du studerer og finner en løsning for å vaske klær og dusje, for eksempel på treningsstudio, er det ikke sikkert du trenger strøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett ambisiøst prosjekt :)         Ang Lavvoen så ville jeg nok holdt meg langt unna Varanger til dette bruket.   Ville helt sikkert ha valgt en eller annen variant med tykk bomullsduk.  Og da av den tradisjonelle typen med stokker rundt og ikke midtstang.   Og helt sikkert en vedovn eller parafinovn med pipe.    Ett annet alternativ er for eks forsvarets 16manns telt som bli litt lavvolignende   Men førstevalget mitt ville vært ett 14m2 telt fra forsvaret som har 4 vinduer på hver side.  Da blir det mye lysere og trivligere i teltet.  Det er kjempesolid og pipegjennomføring til ovn.      Dette er ikke noe man bærer med seg på tur.   

 

En ting du må tenke på er at du ikke har lov til å telte mer enn 2-3 dager i strekk på ett sted (uder tregrensa) så her må du ordne deg med avtaler med grunneier.  Det ville være lurt å få til dette ett sted der det er tilgang til minimum utedo og vann.  Man kan selvsagt lage seg en "do" også men dette må avtales med grunneier.  Sikkert en fordel med tilgang til strøm også siden det er snakk om en skolesituasjon. Da kan man ha en elektrisk ovn om natta også som er mye tryggere enn å holde igang en parafinovn for eks.  Men ville uansett hatt tilgang til ved og vedovn da det gjør det mulig å varme større mengder vann til vasking osv.  

 

Her er ett eksempel på 14m telt http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=26357326&searchclickthrough=true&searchQuery=forsvaret

er nok mulig å finne det litt billigere om man har tid.  5000 er en god pris om teltet er i god stand og ovn følger med.  

 

Her er en annen butikk med litt bedre priser  http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48130865&searchclickthrough=true&searchQuery=forsvaret+telt    

 

Ett annet knallgodt alternativ er 22m2 teltet  men det blir mer å varme opp så spørs om du trenger den ekstra plassen eller ikke. 

 

Tusen takk for svar! Gode tips her :) Usikker på om jeg kan få til lavvo med stokker om jeg starter på en campingplass først, men jeg kan jo kikke litt hvilke størrelser det er osv. Jeg har lest at enstangs lavvo ikke er det beste nei.. De du linket til virket jo ganske greie, ikke så gal pris heller :) Er det omtrent kun lavvo med stokker som holder i all slags vær? 

 

Om jeg havner på et sted utenom campingplass så skal jeg nok høre litt rundt om jeg kan låne en liten plass på tomta, med tilgang til do og kanskje strøm. 

 

 

Dukker opp slike tråder her med jevne mellomrom. Men sjelden jeg leser noen som kommer tilbake og rapporterer om hvordan det gikk. Kanskje er det fordi det gikk kjempebra, eller så er det få som gjennomfører. Men lykke til! Hvis du har lesesal og alt der du studerer og finner en løsning for å vaske klær og dusje, for eksempel på treningsstudio, er det ikke sikkert du trenger strøm. 

 

Om jeg gjennomfører dette så kommer jeg nok tilbake med mange flere dumme spørsmål :) Det kommer mest an på om campingplassene i nærheten godkjenner lavvo, men jeg er i dialog med et par. "Lavvo ja, det var noe nytt..! :-)" fikk jeg i et svar fra en campingplass i nærheten. 

 

Jeg kommer til å være på forelesninger mesteparten av dagen og har treningssenter og vaskeri i nærheten. Håper jeg finner løsninger, for dette hadde vært veldig gøy å gjennomføre! Bor nå på en hybel med nesten samme størrelse som et bøttekott, til en høy månedspris. Det hadde vært mye koseligere og billigere å bo enklere enn dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enstangslavvo er ikke noe holdbart om det kommer en del snø. Si det kommer 20-30cm med våt snø mens du er på skolen. I tillegg iser det og bygger på seg nederst. Til slutt blir presset for stort så noe ryker. Er du heldig er det stanga som ryker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel et håpløst prosjekt, som TS bør glemme. Har selv lavvo, en enstangs og har hatt snø på den. Men jeg ville ikke brukt den som bolig vinterstid. Med en enstangs, må en være forberedt på å enten å ta ned lavvoen, ved store snøfall. Eller være tilstede og være våken, når snøen kommer og fjerne snø nederest, ved jevne mellomrom. Uansett om det er dagtid, eller på natta. 

 

Jeg har bekjente nordpå, som lar sin lavvo (ikke en-stangs) stå oppe i lange perioder og bruker den som hytte på vinteren. Som varmekilde har de en ombygd lavvo vedovn (ca 6,5 kW), som går på parafin, med tank ute.

 

Tror dette hadde vært lettere med rett telt og camping i villmarka, enn i sentrale strøk.  En avtale på en campingplass, kunne vært en løsning, men ikke med en en-stangs. Og da kunne TS sikkert like gjerne leien en camping hytte. Eller leie en campingvogn. Men så var det leieutgiftene da! Tror TS bør satse på å leie en leilighet, eller finne et bofellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traadstarter, om du er litt som meg, tenner du 100% paa aa faa vite at ein ide du har begynt a emne paa er haaplaus og berre aa slaa fraa seg. Javisst maa du gjere nokre tiltak i form av valg av utstyr osv, men dette er daa slett inga umoglegheit!

Ikkje slaa det fraa deg. Eg har sagt det fleire gonger, at hadde eg ikkje hatt born hadde eg ikkje budd i hus. Saag for ikkje lenge sida program om ho som har budd i ei fjellhole i Forde eit aar meda ho gjekk paa skule. Gjekk superfint. Kjoer paa TS. Hybel er dyrt og trangt, bufellesskap eit sosialt mareritt. Skjonnar deg godt! Lykke til med forskninga paa loysingar

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enstangslavvo er ikke noe holdbart om det kommer en del snø. Si det kommer 20-30cm med våt snø mens du er på skolen. I tillegg iser det og bygger på seg nederst. Til slutt blir presset for stort så noe ryker. Er du heldig er det stanga som ryker

 

Det er sant. Jeg har en del research igjen tydeligvis :) Jeg har halveis slått fra meg tanken om lavvo, og undersøker nå litt mer rundt 4 sesongs telt som tåler vær, vind og snø. Det vil kanskje være litt bedre til mitt formål, om jeg finner riktig type telt? 

 

Er vel et håpløst prosjekt, som TS bør glemme. Har selv lavvo, en enstangs og har hatt snø på den. Men jeg ville ikke brukt den som bolig vinterstid. Med en enstangs, må en være forberedt på å enten å ta ned lavvoen, ved store snøfall. Eller være tilstede og være våken, når snøen kommer og fjerne snø nederest, ved jevne mellomrom. Uansett om det er dagtid, eller på natta. 

 

Jeg har bekjente nordpå, som lar sin lavvo (ikke en-stangs) stå oppe i lange perioder og bruker den som hytte på vinteren. Som varmekilde har de en ombygd lavvo vedovn (ca 6,5 kW), som går på parafin, med tank ute.

 

Tror dette hadde vært lettere med rett telt og camping i villmarka, enn i sentrale strøk.  En avtale på en campingplass, kunne vært en løsning, men ikke med en en-stangs. Og da kunne TS sikkert like gjerne leien en camping hytte. Eller leie en campingvogn. Men så var det leieutgiftene da! Tror TS bør satse på å leie en leilighet, eller finne et bofellesskap.

 

Jeg gir meg nok ikke så lett :) Selv om enstangs kanskje ikke er så lurt så finnes det andre muligheter også. Folk har da overlevd ute på vinteren i telt før. Kanskje jeg kunne ordnet noe tak over også. Fjerne snø nederst med jevne mellomrom skal jeg nok klare.

 

Som nevnt tidligere vil jeg nok begynne på en campingplass først og se hvordan det går. I utgangspunktet, for et par måneder siden, tenkte jeg å investere i ei vogn da jeg har mer enn nok penger oppspart, men jeg liker tanken på telt litt bedre. Men skulle teltet og planen gå til helv**** så kan jeg begynne å tenke litt på vogn igjen. 

 

Traadstarter, om du er litt som meg, tenner du 100% paa aa faa vite at ein ide du har begynt a emne paa er haaplaus og berre aa slaa fraa seg. Javisst maa du gjere nokre tiltak i form av valg av utstyr osv, men dette er daa slett inga umoglegheit!

Ikkje slaa det fraa deg. Eg har sagt det fleire gonger, at hadde eg ikkje hatt born hadde eg ikkje budd i hus. Saag for ikkje lenge sida program om ho som har budd i ei fjellhole i Forde eit aar meda ho gjekk paa skule. Gjekk superfint. Kjoer paa TS. Hybel er dyrt og trangt, bufellesskap eit sosialt mareritt. Skjonnar deg godt! Lykke til med forskninga paa loysingar

 

Hehe, tusen takk :) Litt research og tiltak må til, men det er da ikke umulig. Hybel og bofellesskap er dyrt, trangt og unødvendig, samt at jeg kanskje ikke får denne muligheten igjen når jeg er ferdig utdannet og skaffer meg mann og barn. Hvis det går dårlig så kan jeg jo finne et annet sted å bo, men da har jeg hvertfall prøvd :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang telt til dette så vil jeg påstå at 14m2 husteltet fra forsvaret er en no brainer.  Her har du ferdig pakke med ovn til 6000kroner som er ca hva du må gi for ett hvilket som helst annet telt.  Bruk det ett år og selg det igjen for 4000kr eller mer.   De er kjempesolide. Har ståhøyde, Vinduer som slipper inn lys.  Eneste ulempe er at dette er ikke noe man bærer med seg rundt omkring. Veier vell over 100kg med alt.  Men da slipper du å bekymre deg for at teltet faller ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang telt til dette så vil jeg påstå at 14m2 husteltet fra forsvaret er en no brainer.  Her har du ferdig pakke med ovn til 6000kroner som er ca hva du må gi for ett hvilket som helst annet telt.  Bruk det ett år og selg det igjen for 4000kr eller mer.   De er kjempesolide. Har ståhøyde, Vinduer som slipper inn lys.  Eneste ulempe er at dette er ikke noe man bærer med seg rundt omkring. Veier vell over 100kg med alt.  Men da slipper du å bekymre deg for at teltet faller ned :)

 

Virker noe vrient å få satt opp? Vekten er i grunn ikke et problem når jeg blir boende en stund. Hvordan få vanntett gulv og slikt da?

 

Kikker litt på annet også, noen som vet om telt som f.eks Helsport Svalbard 5 Camp og Helsport Fjellheimen X-Trem Camp fungerer greit til helårsbruk? Og ikke faller sammen når snøen kommer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på! Kult prosjekt. At enkelte andre ikke kan se det for seg, betyr ikke at ikke du kan gjøre det. En midtstangslavvo kan nok ha sine svakheter i forhold til snø, men når den først skal settes opp for å stå i lang tid, er det ingen ting i veien for å forsterke den med innvendige stenger langs veggene, som en samisk lavvo

 

Tror nok inneklimaet vil være bedre i et bomullstelt, men det trenger litt mer vedlikehold. Reisagammen er en mulighet. Det fins også andre. 

http://www.turbulent.no/reisagammen.4945376-177906.html

 

Ville uansett valgt telt med ståhøyde når du skal bo i det. Holmeslet kan være en god kandidat. Det er romslig, og laget for å tåle en støyt. 

http://www.oslosportslager.no/produkt/explorer-s-4-firemanns-telt-19278.aspx

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa: Du var raskere:-)

 

Wow, imponerende valg!

 

Etter min mening handler det også om hvor i landet du bor. For det er forskjell på snømengdene mellom Østlandet og våre nordlige fylker.

 

Veldig vanskelig å skulle gi tips, men siden du nevner/vurderer telt enda så kan du jo se på dette.

http://www.holmeslet.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=118&virtuemart_category_id=13&Itemid=169

 

N

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du starter i august/tidlig september, og da trenger du ikke å bekymre deg for snø og vinter i starten. Har du et telt, eller får lånt et familie-campingtelt holder det i starten. Da kan du prøve deg frem med praktiske løsninger, og finne ut hva du trenger til vinteren FØR du skaffer deg vinterbolig. 

 

Startet selv et skoleår i telt siden jeg ikke hadde hybel. Trivelig i starten, men fant ut at det var litt tungvint når en snublet seg hjem på lørdagskvelden (for ikke å nevne søndagsmorgen). Var jo ikke planlagt, så da jeg fikk tilbud om hybel slo jeg til. Anbefalt å teste ut, og så finne ut om du trives eller ikke med å bo ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg meldte meg inn her etter å ha sett litt rundt på sidene her etter litt hjelp. Det har seg slik at jeg vurderer å flytte og bo i lavvo fra høsten mens jeg studerer. I ett år i første omgang, og så ta det derfra. I forhold til dette lurer jeg på en del ting, da jeg ikke har bodd i telt lenger enn en uke :)

 

Mest sannsynlig vil jeg prøve meg frem på en campingplass først, og deretter finne meg et annet litt mer stille sted. Om det er strøm eller ikke på plassen vet jeg ikke enda. 

 

Jeg har sett litt på Helsport Varanger, men er det bedre typer der ute som er bedre til vintercamping?

Hvordan kan jeg lettest fyre? Jeg vet ikke om jeg er flink nok til å bruke ved uten å fylle hele lavvoen med røyk. Og gass er vel kanskje ikke så lurt, tilfelle ulykker?

Hva gjør jeg når snøen kommer? Bare skyver unna all snøen vekk fra teltet?

 

Har dere noen tips, råd eller hjelp generelt til en nybegynner? :) Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! 

Kult! Lykke til! Kan jeg spørre hvor i landet du skal studere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av telt har jeg sett at disse blir nevnt ganske ofte ved vintercamping:

 

Holmeslet Backwood 2

Holmeslet Explorer S

The North Face VE 25

Mountain Hardwear Trango 2

Fjellheimen X-Trem 4

Bergans Wiglo 4LT

Helsport Svalbard 5

Helsport Svalbard High 3

Helsport Svea 4

 

Noen som har erfaring med noen av disse? :) Teltet skal forhåpentligvis stå et helt år, så det må jo tåle en del over lenger tid. Tenker også at det er greiest å få mest mulig utstyr og kvalitet for pengene. Leser litt i eldre emner her inne og ser at mange av teltene går igjen.

 

Stå på! Kult prosjekt. At enkelte andre ikke kan se det for seg, betyr ikke at ikke du kan gjøre det. En midtstangslavvo kan nok ha sine svakheter i forhold til snø, men når den først skal settes opp for å stå i lang tid, er det ingen ting i veien for å forsterke den med innvendige stenger langs veggene, som en samisk lavvo

 

Tror nok inneklimaet vil være bedre i et bomullstelt, men det trenger litt mer vedlikehold. Reisagammen er en mulighet. Det fins også andre. 

http://www.turbulent.no/reisagammen.4945376-177906.html

 

Ville uansett valgt telt med ståhøyde når du skal bo i det. Holmeslet kan være en god kandidat. Det er romslig, og laget for å tåle en støyt. 

http://www.oslosportslager.no/produkt/explorer-s-4-firemanns-telt-19278.aspx

 

Tusen takk for tips! :) Jeg tenker fremdeles litt på midtstangslavvo, men jeg er litt usikker på om det står stødig nok iom. høyden. Men som du sier så går det jo an å forsterke det litt. Reisagammen så veldig grei ut, men mulig det blir litt høy pris. Men noe lignende hadde jo vært veldig greit. 

 

@Lompa: Du var raskere:-)

 

Wow, imponerende valg!

 

Etter min mening handler det også om hvor i landet du bor. For det er forskjell på snømengdene mellom Østlandet og våre nordlige fylker.

 

Veldig vanskelig å skulle gi tips, men siden du nevner/vurderer telt enda så kan du jo se på dette.

http://www.holmeslet.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=118&virtuemart_category_id=13&Itemid=169

 

N

 

Takk! Det blir Oppland om jeg kommer inn på studievalgene mine der :) Ser både du og Lompa foreslår Explorer S, det ser jo veldig flott ut. God høyde også! Vet du om dette tåler noe våt snø på seg? 

 

Antar at du starter i august/tidlig september, og da trenger du ikke å bekymre deg for snø og vinter i starten. Har du et telt, eller får lånt et familie-campingtelt holder det i starten. Da kan du prøve deg frem med praktiske løsninger, og finne ut hva du trenger til vinteren FØR du skaffer deg vinterbolig. 

 

Startet selv et skoleår i telt siden jeg ikke hadde hybel. Trivelig i starten, men fant ut at det var litt tungvint når en snublet seg hjem på lørdagskvelden (for ikke å nevne søndagsmorgen). Var jo ikke planlagt, så da jeg fikk tilbud om hybel slo jeg til. Anbefalt å teste ut, og så finne ut om du trives eller ikke med å bo ute. 

 

Mulig september/oktober, det spørs litt når campingplassene starter lavsesongen :) Men jeg håper å få bosatt meg før snøen og kulda kommer. Jeg vet ikke om jeg får lånt telt av noen, så det er godt mulig jeg setter opp vinterteltet tidlig så jeg er klar for kulda. Men om jeg begynner tidligere så kan jeg jo like godt begynne enkelt og "oppgradere" etterhvert!

 

Hehe! Høres kanskje noe tungvint ja, spesielt om man det ikke er planlagt :P Flyttet du til hybel før vinteren kom da?

 

Kult! Lykke til! Kan jeg spørre hvor i landet du skal studere? :)

 

Tusen takk! :) Lillehammer eller Gjøvik, om jeg kommer inn på studiestedene jeg ønsker :)

 

 

Holmeslet Backwood så jo veldig grei ut! Vet du om det holder godt, med tanke på høyden? Bastion 4 og Wiglo'en så heller ikke så dum ut, ser de har fått gode resultater fra tester også. Litt av en jungel med telt det finnes! Ikke lett dette her  :frantics:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svenske äventyraren Göran Kropp bodde ett år i tält för att spara pengar. Så det går. Man man ska nog vara förbannat envis och tålig för kyla och fukt om man skall klara det.

Jag tycker inte om att tälta (men gör det ibland om jag måste för att komma åt någon fjälltopp jag fått för mig att jag skall upp på), så det är inget för mig.

Tält: välg ett som har någon form av absid, så du kan ha en avdelning för blöta saker och en som du kan hålla torr så gott det går.

Det finns väl lavos med något slags för-tältvariant.

 

Men det är ju bara att prova. Köp helst något begagnat eller militärmaterial. Det går alltid att sälga senare om det är bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lesesal og alt der du studerer og finner en løsning for å vaske klær og dusje, for eksempel på treningsstudio, er det ikke sikkert du trenger strøm. 

 

Unnskyld, klarte ikke dy meg. Strøm er vel ikke akkurat det viktigste med tanke på klesvask og dusjing :P Tenkte du hun skulle ha en vaskemaskin og varmtvannsbereder i teltet? Om hun ikke i tillegg har planer om å legge inn vann så hjelper det lite med strøm på disse områdene ;)

 

@Jennyat Har du sett på flerstangslavvo? Tentipi f.eks har garantert det. Jeg ville fulgt godt med på finn.no. Stadig noe til salgs av både lavvoer og andre telt :) Håper du får til å bo ute gjennom hele skoleåret, både for din del og for å motbevise de negative sjelene her inne :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kanonbra prosjekt, som jeg håper at du får til! Jeg bodde selv en måned i telt i april, der konseptet var at jeg skulle sette ny leir hver kveld, rive den om morgenen og ellers leve et normalt liv med jobb og sosialt resten av tiden. Jeg gjorde meg et par tanker jeg håper du kan ha litt nytte av: Om du skal tilbringe en del tid i teltet, så skaff deg ett med bra gulvareal og ståhøyde. Så har du plass til å både seng og en god "stol" eller to i tillegg til ovn. Innertelt tror jeg løfter livskvaliteten også, og fikser du to innganger kan du ha full lufting.

Mulig Holmeslet-ideene nevnt lenger her oppe passer best til mine ideer om hva jeg ville gjort for et år i telt, men andre her inne kan helt sikkert si noe om hvordan silikonert nylonduk vil holde eksponert for sol gjennom et helt år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svenske äventyraren Göran Kropp bodde ett år i tält för att spara pengar. Så det går. Man man ska nog vara förbannat envis och tålig för kyla och fukt om man skall klara det.

Jag tycker inte om att tälta (men gör det ibland om jag måste för att komma åt någon fjälltopp jag fått för mig att jag skall upp på), så det är inget för mig.

Tält: välg ett som har någon form av absid, så du kan ha en avdelning för blöta saker och en som du kan hålla torr så gott det går.

Det finns väl lavos med något slags för-tältvariant.

 

Men det är ju bara att prova. Köp helst något begagnat eller militärmaterial. Det går alltid att sälga senare om det är bra kvalitet.

 

Ja, det er sant! Kanskje litt vanskelig, men det går :) Tusen takk for tips! Jeg ser etter second hand også, kanskje jeg gjør et kupp! Ja, jeg har sett noen lavvo med for-telt, det ser best ut. Så blir det ikke så vått på gulvet :) 

 

Min første tanke her var holmslet eller bergans wiglo

Mange gode vintertel men ville nok valgt noe som er større for å bo i over tid da er de over bedre.

få rigget til med en feltseng, stol, varmekilde etc

 

Jeg heller mer og mer mot Holmeslet Explorer S4 om det blir telt, på grunn av komfort og størrelse. Men om det holder i all slags vær vet jeg ikke.  Jeg tenkte først at jeg kan klare meg med et lavt telt, men man blir vel litt lei av å ligge å spise, ligge å kle på seg, ligge hele tiden. Veldig greit å kunne stå, og ha feltseng og stol :)

 

Unnskyld, klarte ikke dy meg. Strøm er vel ikke akkurat det viktigste med tanke på klesvask og dusjing :P Tenkte du hun skulle ha en vaskemaskin og varmtvannsbereder i teltet? Om hun ikke i tillegg har planer om å legge inn vann så hjelper det lite med strøm på disse områdene ;)

 

@Jennyat Har du sett på flerstangslavvo? Tentipi f.eks har garantert det. Jeg ville fulgt godt med på finn.no. Stadig noe til salgs av både lavvoer og andre telt :) Håper du får til å bo ute gjennom hele skoleåret, både for din del og for å motbevise de negative sjelene her inne :D

 

Vaskemaskin i teltet hadde vært noe :P Strøm blir nok mest til oppvarming og lading av tlf. Lys satser jeg nok på LED og batteri. Kommer isåfall til å selge min stasjonære pc, kjøpe laptop og lade den mens jeg er på forelesninger. Strøm er jo svindyrt på campingplasser..

 

Jeg kikket litt på Tentipi, det så ikke så gæli ut! Takker for tips :) Har sendt de en mail med et par spørsmål. Holder utkikk på Finn.no også. 

 

Håper virkelig jeg kan få til dette ja, jeg må bare høre litt med campingplasser i nærheten i forhold til priser, det kan jo hende det meste av helårsplasser er tatt også. Har ikke bil heller, så jeg må finne meg et sted med gode muligheter for buss. Krysser fingrene for at det funker, er skikkelig gira på dette :) 

 

Dette er et kanonbra prosjekt, som jeg håper at du får til! Jeg bodde selv en måned i telt i april, der konseptet var at jeg skulle sette ny leir hver kveld, rive den om morgenen og ellers leve et normalt liv med jobb og sosialt resten av tiden. Jeg gjorde meg et par tanker jeg håper du kan ha litt nytte av: Om du skal tilbringe en del tid i teltet, så skaff deg ett med bra gulvareal og ståhøyde. Så har du plass til å både seng og en god "stol" eller to i tillegg til ovn. Innertelt tror jeg løfter livskvaliteten også, og fikser du to innganger kan du ha full lufting.

Mulig Holmeslet-ideene nevnt lenger her oppe passer best til mine ideer om hva jeg ville gjort for et år i telt, men andre her inne kan helt sikkert si noe om hvordan silikonert nylonduk vil holde eksponert for sol gjennom et helt år?

 

Tusen takk! Hvordan gikk campingen? :) Ja, jeg må nok ha grei plass i teltet. Problemet er jo kanskje oppvarming, og om varmen forsvinner ut av ventiler eller lignende.. Satser på inntertelt også :)

 

I forhold til nylon og sol så har jeg funnet ut at behandling med UV beskyttelsesspray kanskje vil forlenge levetiden litt? Kanskje noen her inne kan si noe om det fungerer, eller om man burde ha ekstra beskyttelse av et annet slag.. 

 

 

 

Er det noen her inne som vet hvordan det vil gå med en ovn på strøm i et telt? Om varmen forsvinner rett ut, om det blir fuktig, eller andre problemer kan oppstå? Tenker tilfelle det er strøm tilgjengelig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så blir det neppe veldig varmt med en 2000watt ovn stående på fullt på den kaldeste tida, Det er her du virkelig trenger en vedovn.  Men veldig kjekt med litt strømfyring om natta så slipper man å våkne til rått og iskaldt telt.                Holmeslet teltet tåler nok det meste. De er solid laget.  og mener jeg har lest at explorer har mulighet for ovn.  Ville nok vært førstevalget mitt om jeg skulle valgt "moderne telt"        Ville fortsatt satset på militærteltet jeg da. :)     Du lurte på gulv.    Om du vil ha skikkelig luksus så legger du paller utover gulvet med en billig pressening under og sånn grønn terrasse teppe oppå.  Da får du det tørt og fint.  Med god fyr i vedovnen sitter du behagelig i trøye og truse her inne til tross for 20-30 kalde ute. Det største minuset er at det ikke er noe form for myggnett men det kan i stor grad løses med myggnett over senga.  (noen bruker ett sånn billig lite telt inne i det store til soverom også)   Det er flere fordeler med den tykke bomullsduken,  den puster godt så man slipper mye kondens, den tåler sola mye bedre på lang sikt, Og den er mye stillere når det er litt vind. (nylonduker blaffrer noe veldig alt i svak vind)     På 14m2 telte kan alle 8 vinduene åpne "glassene" for lufting eller alt kan stenges med "gardiner"     De er forholdsvis enkle og sette opp men er en klar fordel om man er to.  Med litt erfaring og gjøre ting i rett rekkefølge er det mulig å sette det opp alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at man kan få det veldig komfortabelt inni forsvarets telt. Har man fått tillatelse til å ha et telt stående et helt år, så er jo dette et godt alternativ, for det er for svært og tungt å dra rundt på..

 

Holmeslet-teltene tåler snø veldig godt, for de har nesten loddrette vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.