Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport telt


bjoern

Anbefalte innlegg

Kikket litt på siden til Helsport, og fant et for meg  nytt/kopi av en gammel modell.

Jeg har i mange år brukt et Helsport Geilo 2 som veier ca 3,2 kg, til alle mine soloturer. Nå har det gjenoppstått i en ny, men litt tyngre modell. 

Dette er et av de koseligste teltene jeg vet om. Ligner en gapahuk, og tåler ganske mye vær før det gir seg. 

Ser ut som om at det er helt likt bortsett fra hvordan stengene er plassert og glidelåsen på innerteltet.

Har lagt ved et bilde av mitt telt på Rallarvegen i 2012

 

 

http://www.helsport.no/fonnfjell-2

post-6314-0-61597500-1403893598_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott telt! Hadde absolutt vært noe å vurdere om det ikke hadde vært for vekta. Som tomannstelt evt for soloturer er 3,8 kilo for tungt. Da foretrekker jeg heller et tremannstelt, som gir bedre plass og faktisk veier mindre (mitt Helsport Bygdin veier 3,1).. Tradisjonelt tunneltelt med fortelt.   Men løsningen på Fonnfjell 2 (og ditt Geilo) ser veldig bra ut! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om ikkje alle teltmodellar er like konkuransedyktige på vekt, er det veldig bra at det er eit mangfald av ulike løysingar. Folk har ulike behov og ynskjer, og mange av oss har også ulike behov og ynskjer for ulike årstider og ulike turtyper, noko som ikkje er forenleg i eit og bare eit telt. Det ville vera trist dersom det bare var mogleg å få tak i små telt under 2 kg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om ikkje alle teltmodellar er like konkuransedyktige på vekt, er det veldig bra at det er eit mangfald av ulike løysingar. Folk har ulike behov og ynskjer, og mange av oss har også ulike behov og ynskjer for ulike årstider og ulike turtyper, noko som ikkje er forenleg i eit og bare eit telt. Det ville vera trist dersom det bare var mogleg å få tak i små telt under 2 kg.

Joda, men det er hyggelig at det finnes romslige telt rundt 2kg:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skjønner hva @afe vil frem til. Selv om jeg liker å bære lett når jeg vandrer, kan det være anledninger hvor jeg setter pris på andre typer telt. På tur med familien, for eksempel, eller flere døgn ved et fiskevann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også hva @afe vil frem til:-).

Men man får kjøpt lette, romslige og solide telt. Dette igjen er nært knyttet til pris. Jeg synes det er flott at det finnes telt i alle prisklasser på markedet, slik at alles behov, ønsker og forutsetninger dekkes så langt det går. Det er etter min erfaring dog en sammenheng mellom rimeligere telt og høy vekt.

 

Apropos vekt på telt. Jeg så idag et telt jeg tror var Helsport Fjellheimen SL2. Smekkert og lite, men med samme vekt som mitt Shangri La 3, da velger jeg plass og funksjonalitet any day! Og det er kanskje det tråden handler om, for man finner et telt man bare føler seg hjemme i, som oppfyller de kriteriene man har. Slik har jeg det også med mitt Shangri La 3 og Exped Venus. For det å kunne åpne sidene helt opp er fantastisk!

 

N

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også på vekt, og har blitt såpass gammel at det teller en del. Men nå går jeg ikke så langt lengre hver dag når jeg er på tur, og setter komfort høyere enn vekt. Noen ganger kan dette kombineres, men et mer komfortabelt telt enn Geilo ", har jeg ikke funnet. Jeg har en 8 manns Lavo og Fjellheimen 4 også, + et par andre telt, men er jeg alene så blir det Geilo teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.