Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt hjelp med valg av klær


Daniel1990

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er grovt sett det jeg har med. Uavhengig om det er en eller 4 uker.. 

 

1. Skallbekledning, vindtett og "vanntett". 

Mye å velge i. Pris kan være avgjørende. 

 

2. Ullundertøy.

Stilongs og trøye. Tykkelsen avhenger av hva slags tur du skal på.

 

3. Mellomlag. 

Ullgenser, dunjakke etc. Tykkelsen (og nødvendigheten av plagget) avhenger av hva slags tur du skal på. 

 

4. Sokker.

Noen foretrekker å skifte oftere enn andre. Uansett er det greit å ha minst et sett tørt (etter dagens marsj eller ufrivillig svømmetur).

 

I tillegg har jeg blitt veldig glad i boxere i ull på fjelltur. 

I skogen bak huset er dette ikke nødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg trenger litt hjelp med hva som er smart å ta med seg på lange teltturer.

 

Kanskje du skulle gi oss noe mer info.  For det første, hva mener du med "lange" kanoturer? I tid, eller distanse? Sommer, eller høst? Lavland, eller 4 - 600 m.o.h., eller på fjellet?

 

I utgangspunktet kan du bruke alle vanlige type klær, som er litt robuste. Men du må også ha med klær, som er varme nok for området og du må sikre deg mot vind og regn. Og så er det et spørsmål om du ønsker å se ut som et "signalflagg", eller nøytrale farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på fjellet og lavland, både sommer og høst. Begynner å få litt mer oversikt på hva jeg burde ta med meg etter en liten undersøkelse på andre diskusjoner på fjellforum, men sliter fortsatt litt med valg av skalljakke.
Noen tips der ? Er så mye forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Da bør du først tenke over om du velger en jakke, eller to. Jeg bruker to. En tykk impregnert bommullsjakke(militærtype), som er vindtett og tåler en del regn. Den er robust og tåler bruk. Og så har jeg med en tynn fleksibel og pustende regndress, som tar lite plass og vekt. Noen vil kanskje kalle dette for et "skall" plagg, da det ettervert er blitt lite forskjell mellom "lette skallplagg" og min type regnjakke/dress. Min type regnjakke/dress (og superlette "skall plagg"), er tynt og du må være valdig forsiktig med. Det brukes med forsiktighet, kun veg kraftig regn.

 

Fordelen med en bekledning som jeg bruker, et at en behøver ikke være forsiktig med slik bommulsbekledning. Og den puster bedre, enn mitt pustende regntøy og trolig også annen tynn skallbekledning. Så er også bommullsjakka sitteunderlag på svaberg, på sand/stein/grus, på bakke med kvist, den er hodepute, m.m. Ellers vil andre ha tips, hvis du tenker på tynn skallbekledning.

 

Er du i lavlandet, må du kun sikre deg for vanlig sommertemp. Er du over 350 - 400 m, må du sikre deg mot temp ned mot null grader, med tanke på varme klær. Er det en tur uten (eller lite) bæring, kan du sikkert klare deg med joggesko og eventuelt ha med et par "seilerstøvler" (lette gummistøvler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenker på fjellet og lavland, både sommer og høst. Begynner å få litt mer oversikt på hva jeg burde ta med meg etter en liten undersøkelse på andre diskusjoner på fjellforum, men sliter fortsatt litt med valg av skalljakke.

Noen tips der ? Er så mye forskjellig.

Jag har gått över till 2 jackor. En vindjacka (har ett par varianter, beroende på tid på året, båda är cykeljackor från Birk, den ena med nätfoder.

Skulle jag köpa en regnjacka idag skulle jag antingen köpa Rab Spark, eller Jotunheims variant med nätfoder.

 

Jag har provat allt möjlig (mycket Gore-Tex) under lång tid och kommit fram till att mycket av skaljackor är för tjocka, för täta, för tunga, tar för mycket plats etc. 3-lagers kläder blir nästan alltid för täta och man blir blöt innifrån. Med nätfoder får man yttertyget bort lite från mellanlagre, bättre luftning och det blir inte fult lika fuktigt på insidan. Har man 2 jackor kan man, om det blir riktigt ***** kallt, använda vindjackan som förstärkning under regn/skaljackan. Ett extra lager med luft skadar aldrig i kyla.

Den enda 3-lagers jacka jag kan rekomendera är Klättermusen Allgrön. Men den väger 6 hekto. Du kan dock krocka en bil på den utan den går sönder.

 

När det gäller underkläder (tröja, långkalsonger) så fungerar ull bra för en del, syntet fungerar bra för andra. Jag föreslår att du svänger förbi Biltema om du har det i närheten och köper deras set med tröja och långkalsonger (ca 150NOK). Helsyntet. Bland det bästa som finns på marknaden, oavsett pris. Samma kineiska kvalitet som alla andra, varken bättre eller sämre (patagonia undantagna, som är helt överlägsna. Priset är också överlägset...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.