Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sommerpose i dun


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Jeg skal bytte ut min Ajungilak kompakt 3-sesong til fordel for en dunpose. Eneste ulempen med den jeg har er vekt og volum! Tror EN Limit er -5

 

Valget står mellom følgende soveposer fra Mountain Equipment:

 

- Mountain Equipment Xero 200 http://www.mountain-equipment.co.uk/xero-200 (EN Comfort Limit:2°C) 

- Mountain Equipment Helium 400 http://www.mountain-equipment.co.uk/helium-400 (EN Comfort Limit:-2°C)

 

ME skriver Good Nights Sleep: -0°C på Xero 200 og -5 for Helium 400. Helium 400 blir kanskje vel varm for de varmeste nettene? Xero 200 på grensen for de kaldeste nettene? Ett par minus er ikke unormalt i juli/august, men med lakenpose og ullundertøy holder det kanskje? Xero frister mest med bedre dunkvalitet, lavere vekt og volum.

 

Jeg har Exped downmat 7LW, samt lakenpose og ullundertøy ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Sir Joseph Koteka 290 er nok litt over budsjettet mitt. 3898 kr på Fjellsport inkl. 25 % rabatt.

Jeg tenkte å handle på Fjellsport da de har 25 % på soveposer. Er det andre som har gode tilbud, er jeg naturligvis åpen for det :)

 

Titan og Helium virker ganske like! Tror det er en utgått modell, men passer til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xero har en del bedre dunkvalitet enn Helium.

KOmmer litt an på hvor lett du fryser.

Jeg har brukt dunpose mange år og lært et par ting.

- Det kan ofte bli litt fuktig luft når man camper ved vann

- Har man solet seg mye om dagen kan man lettere fryse på kveld/natt

- Skal man være i fjellet kan det bli rimelig kjølig selv midt på sommern.

Dette gjør at jeg har satt pris på en pose som tåler litt mer kulde enn jeg normalt ville tenke på som sommerpose. Min er en MH Phantom 32 oppgitt til -2 som comfort for herre. Den har fungert fint. Jeg hadde tidligere en pose som hadde comfort på 3-4 og den kunne virke litt kjølig noen ganger når et eller flere av punktene over slo til.

 

Du får ikke tak i Xero 300 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Xero har en del bedre dunkvalitet enn Helium.

KOmmer litt an på hvor lett du fryser.

 

Du får ikke tak i Xero 300 da?

Du har nok rett i det du skriver i ditt innlegg, også at Xero 300 hadde vært et bedre valg. Jeg fryser ikke lett, men litt kjipt å kjøpe en sovepose som er litt for kald.

 

Fjellsport har xero 300 inne i sitt sortiment. Xero 300 er nok det beste valgt :)  Helium 400 til 2249 kr virker som en god deal, selv om jeg har mest lyst på gåsedun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det du skriver i ditt innlegg, også at Xero 300 hadde vært et bedre valg. Jeg fryser ikke lett, men litt kjipt å kjøpe en sovepose som er litt for kald.

 

Fjellsport har xero 300 inne i sitt sortiment. Xero 300 er nok det beste valgt :)  Helium 400 til 2249 kr virker som en god deal, selv om jeg har mest lyst på gåsedun.

Hei.

Jeg bestilte i går (kl. 14) på Fjellsport en Helium 400 til fruen. og var avgårde på posten og hentet for en time siden.

Tilbudet er en god deal som du skriver, og etter å ha sett over posen så er det mye som ser bra ut og virker klart som en gjennomtenkt konstruksjon.

Jeg har hatt en dunjakke fra ME i årevis som jeg er veldig fornøyd med derfor falt valget på ME i pose også (+at jeg er litt lei av at min kjære alltid skal låne min WM ultralite).

 

Vi skal ha den med til Finnskogen nå i helgen for testing, blir sikkert strålende.

Det er heller ikke noe minus med mest mulig etisk tankegang ifht. dunproduskjon som ME har.

Løp og kjøp sier nå jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hei.

Jeg bestilte i går (kl. 14) på Fjellsport en Helium 400 til fruen. og var avgårde på posten og hentet for en time siden.

Tilbudet er en god deal som du skriver, og etter å ha sett over posen så er det mye som ser bra ut og virker klart som en gjennomtenkt konstruksjon.

Jeg har hatt en dunjakke fra ME i årevis som jeg er veldig fornøyd med derfor falt valget på ME i pose også (+at jeg er litt lei av at min kjære alltid skal låne min WM ultralite).

 

Vi skal ha den med til Finnskogen nå i helgen for testing, blir sikkert strålende.

Det er heller ikke noe minus med mest mulig etisk tankegang ifht. dunproduskjon som ME har.

Løp og kjøp sier nå jeg :-)

Det høres meget bra ut :) ME Helium 400 til 2249kr eller ME Xero 300 til 2924kr..........tenker...... Tilbudet hos Fjellsport gjelder natt til mandag, dvs. 23:59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.