Gå til innhold
  • Bli medlem

Temperaturer Rondane juli


paddelunde

Anbefalte innlegg

Hei

 

Om noen uker skal jeg gå fra Hjerkinn til Hamar, over Rondane og Venabygdsfjellet.

 

Spm mitt er følgende:

 

Hva er normaltemperaturen i Rondane og omegn i disse tider? Vil det ligge mellom 0-7 grader i skyggen? 

Greit å vite før jeg setter i marsj mtp oppakning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går inn på den engelske versjonen av yr og søker opp f eks Venabygdsfjellet som kanskje gir en god indikasjon i forhold til høyde over havet kan du gå inn på statistics. Der viser i hvert fall de temperaturene som var i 2013. Om det blir de samme temperaturene i 2014 er jo usikkert, men det jo de som påstår at vi får en fin sommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du går inn på den engelske versjonen av yr og søker opp f eks Venabygdsfjellet som kanskje gir en god indikasjon i forhold til høyde over havet kan du gå inn på statistics.

 

Og for dei som foretrekk den norske versjonen, heiter det statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I juli i fjor var det nede i 2.6 grader på målestasjonen nevnt ovenfor. Nærmeste målestasjon for Rondane ble opprettet i september 2013, og har ikke tall for juli måned enda. Jeg ville vært forberedt på minusgrader..

http://www.yr.no/sted/Norge/Oppland/Ringebu/Venabygdsfjellet/detaljert_statistikk.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den turen må du regne med å oppleve alt fra et par minus til over tjue pluss. Det kommer til å bli strålende!

 

På sånne turer tar jeg med flere tynne lag klær i stedet for ett tykt, for da er det lettere å kombinere og finne riktig plagg for de aktuelle forholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme spørsmål... skal på ridetur opp fra folldal og overnatte 4netter i Lavvo i midten av juli.  De ïndikerer at soveposen bør tåle -10!  Synes det høres mye ut... Jeg har en dunsovepose ned til ca.0 grader+expeed synmat UL9. Tenkte å fylle på med lakenpose enten i silke eller Sea To Summit reactor (er på jakt etter den korte!).  Mener det bør holde?? Har jo med ullundertøy og også dunjakke til bruk i camp...så skal alltid kunne fylle på med klær?  Ikke vant til å sove i telt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme spørsmål... skal på ridetur opp fra folldal og overnatte 4netter i Lavvo i midten av juli.  De ïndikerer at soveposen bør tåle -10!  Synes det høres mye ut... Jeg har en dunsovepose ned til ca.0 grader+expeed synmat UL9. Tenkte å fylle på med lakenpose enten i silke eller Sea To Summit reactor (er på jakt etter den korte!).  Mener det bør holde?? Har jo med ullundertøy og også dunjakke til bruk i camp...så skal alltid kunne fylle på med klær?  Ikke vant til å sove i telt..

 

Går sikkert bra. Et tips er å spise et varmt måltid og kanskje drikke noe varmt også før du legger deg i posen - ikke legg deg i posen kald. Ha også en vannflaske som tåler å ha kokvarmt vann i seg tilgjengelig. Da kan du improvisere en varmeflaske ved å ha en tykk sokk rundt den. Legg den så nær en av de store blodårene (armhule, mellom bena osv.). Du kan jo også ta på lue, skjerf og hansker som du sikkert allerede har planlagt å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme spørsmål... skal på ridetur opp fra folldal og overnatte 4netter i Lavvo i midten av juli.  De ïndikerer at soveposen bør tåle -10!  Synes det høres mye ut... Jeg har en dunsovepose ned til ca.0 grader+expeed synmat UL9. Tenkte å fylle på med lakenpose enten i silke eller Sea To Summit reactor (er på jakt etter den korte!).  Mener det bør holde?? Har jo med ullundertøy og også dunjakke til bruk i camp...så skal alltid kunne fylle på med klær?  Ikke vant til å sove i telt..

Sier meg enig med @gauperaa. Dersom du tar med en innerpose og har med dunjakke samt annet så går dette helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å spise et varmt måltid og kanskje drikke noe varmt også før du legger deg i posen

Når ein fyrst er inne på tips, det er også greitt å gjere frå seg nummer ein og nummer to før ein køyer. Bortkasta å bruke energi på å halde

dritten varm (bokstaveleg talt...) natta gjennom. Dette er viktigare ved meir ekstreme forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme spørsmål... skal på ridetur opp fra folldal og overnatte 4netter i Lavvo i midten av juli.  De ïndikerer at soveposen bør tåle -10!  Synes det høres mye ut... Jeg har en dunsovepose ned til ca.0 grader+expeed synmat UL9. Tenkte å fylle på med lakenpose enten i silke eller Sea To Summit reactor (er på jakt etter den korte!).  Mener det bør holde?? Har jo med ullundertøy og også dunjakke til bruk i camp...så skal alltid kunne fylle på med klær?  Ikke vant til å sove i telt..

De sier vel det for å ha litt marginer, og det er jo ulikt hvor frosne folk er. Når du har dunjakka og andre klær, kan du legge dette over posen. Det hjelper adskillig. Jeg ville også ha gått for den posen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein fyrst er inne på tips, det er også greitt å gjere frå seg nummer ein og nummer to før ein køyer. Bortkasta å bruke energi på å halde

dritten varm (bokstaveleg talt...) natta gjennom. Dette er viktigare ved meir ekstreme forhold.

 

:D , ja gjør man ikke det så blir det fort at man våkner i løpet av natten og må ut en tur. Når det er sagt så er sånne nattlige ekskursjoner ofte interessante hvis det er soloppgang og andre fine ting å se på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den turen må du regne med å oppleve alt fra et par minus til over tjue pluss. Det kommer til å bli strålende!

 

På sånne turer tar jeg med flere tynne lag klær i stedet for ett tykt, for da er det lettere å kombinere og finne riktig plagg for de aktuelle forholdene.

Jepp. Traff på en tysker som hadde overnattet i telt i Longholet og han hadde hatt is i flaska når han våknet på morgenen. Vi gikk da i shorts/t-skjorte fordi det var 20 grader i skyggen og null skygge. På toppen av Storesmeden var det "fersk" frost på nordsiden av toppvarden. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar og tips her folkens, så takk for det!

 

Da jeg skal bære med meg alt utstyret over flere uker,så må jeg tenke litt vekt også. Ikke er jeg spesielt frossen av meg heller. Velger nok en "sommerpose" som holder ned til 0 grader, så får jeg heller spa på med litt ekstra tøy.

 

Takker. Ellers, hva tror dere om tidsbruken her. Jeg er relativt godt vant med sekk på ryggen, så jeg tenker at jeg burde klare minst 2-3 mil hver dag. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gikk fra venabygdsfjellet til Hjerkinn nå i midten av juni. Været var overskyet og de fleste dagene gikk jeg i sterk motvind, det var med andre ord en anelse kjølig. Jeg klarte meg forøvrig med ullstilongs, raggsokker, ulltrøye og lue om natten i min arvede dunpose fra 70-tallet som jeg ikke aner komforttempen på. Jeg legger til at jeg er jente, og i tillegg en frysepinn. De kaldeste dagene gikk jeg med ullundertøy og vindtøy samt en tynn fleecejakke og tynne hansker og lue. De fineste dagene ble det varmt i bare t-skjorte og shorts. Da jeg kom til Hjerkinn, sa telefonen min at det var -1 grad og det var litt snø i luften. Jeg brukte 7 dager på turen, men dagsetappene var ikke spesielt lange da jeg er av typen som liker å ta meg god tid på tur.

Området er flott og lettgått, du får nok en fin tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble StS reactor compact plus på meg - så da er jeg ikke redd for kalde netter - selv om innlegg på forumet her indikerer at jeg ikke kan regne med 11 grader  i tillegg.. Den skal jo hjelpe til å holde soveposen ren - men antar jo at alt kommer til å "lukte hest" uansett (jeg skal jo på ridetur så må regne med det:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

.. og det ble varmt nok i massevis:-) Lakenposen ble stort sett ikke brukt.. og heller ikke ullundertøy på natten. De kjørte jo telt og bagasje mellom leirene (alternativ var jo å ha ekstra kløvhester ) så fylte jo dermed opp lavvo med reinskinn og fyrte også ovn de kveldene vi hadde vått tøy (ja - det regnet!).  Men var noen som hadde for kald sovepose / tynt underlag uansett så ser at jeg hadde tenkt riktig (og exped underlaget var fantastisk!!!).   Tenker på de som er på tur denne uka (de rir fra folldal til Trondheim og har opp mot 30 grader).. antar de har det rimelig "svett"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.