Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til innkjøp av fiskeutstyr til ørretfiske


Bombus alpinus

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til innkjøp av fiskeutstyr. Jeg har i mange år lånt fiskeutstyr fra familien, men det kunne jo vært kjekt å ha sitt eget. Det blir først og fremst ørretfiske og jeg ønsker lett utstyr som tar liten plass og er lett å bære med seg på telttur.

Hvor mye må man regne med å bruke på stang og snelle av grei kvalitet? Jeg forventer jo at det skal vare i mange år. 

Er det noen som har konkrete forslag til utstyr som kan være verdt å satse på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne slå et slag for en flerdelt stang, gjerne 5/6-delt. Disse er mye lettere å ta med seg i/på sekken og har mindre risiko for å bli skadet under transport. Bruker selv en 6-delt shimano beastmaster som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har både dyre og svært billige sneller og må si at jeg bruker disse om hverandre uten å tenke så mye over det. Selv shimanosneller til kr. 300-400 har helt OK brems og har har dratt in STOR ørret på slike.

Mht. ang fungerer mark stort sett overalt (bortsett kanskje fra de høyeste fjellvann). Mht. sluker vil jeg anbefale deg noen små cobrasluker og wobblere (gjerne ørretfarget) i tillegg til de vanlige spinnere og skjesluk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Hvor mye en betaler kommer bare ann på hvor gode tilbud man har fått :D

En må også se ann bruken på utstyret. Hvor mye det brukes og hvor hardt det brukes. Stang/snelle komboen jeg selv bruker(for det meste) til ørretfiske koster veil 2200,- Men betalte ikke mer enn 680,- for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville gå for fleirdelt, helst 4 delt fordi det gjer enklare logistikk og ikkje har noko å sei på egenskapane. Ville i tillegg gått for 4 delt framfor teleskop. Surf litt rundt og sjekk priser, du får veldig gode sett til under 1000 meiner eg. Om stenger og snelle til 4000,- er betre enn til 2000,- får vera ein smaksak, eg meiner at det er små forskjellar som ikkje har noko å sei. Fiskar sjølv med stang og snell som vart kjøpt som sett til 800,-.

Eg fiskar også berre med monofilament, synes multi er dritt når det gjeld knutar og fortomsoppsett på floge og dupp, men igjen her er det ein smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger lett utstyr som ikke tar mye plass så anbefaler jeg deg å se i ultralett (UL) segmentet. Fireline tilpasset dette, og ei snelle med brems for sikker kjøring av fisk burde holde i årevis. Fordelene med UL er lav vekt, lite volum, like god kastelengde som normale haspelstenger, mulighet til å fiske med sluk/spinner/mark som veier nærmest ingenting, og ikke minst mulighet til å fiske veldig grunne områder. Men det kreves litt mer følsomhet i bruken, men det venner man seg veldig fort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.