Gå til innhold
  • Bli medlem

23.10.05: Sunnmørsalpane, årets siste topp-fottur? 5 topper - luftige egger


Svein

Anbefalte innlegg

Sola har så vidt stukket seg fram og lyser opp toppene i det jeg kjører langs Vartdalsstranda på vei til en ryggtravers jeg har hatt på ønskelista hele året. På Vartdalsfjorden trekker en liten bris, lufta er kald og skarp, sikten bør blir formidabel i fjellet i dag. Ute i havet ligger skyene tett, men over fastlandet er det blå, blå og atter blå himmel. Dagens første mål er Liadalsnipa, et landemerke der den ruver steilt over Liadal.

Liadalsnipa (924)
Jeg parkerer litt ovenfor småbruket på Halse, og følger traktorveien opp i retning nordryggen. En strategisk plassert malingsflekk gir meg et hint om at stien går bratt opp den tette skogen. Vel oppe ved Nakkevatnet stiger spenningen når jeg ser bratta som venter, jeg følger en overraskende godt trakket sti som bukter seg opp nordryggen. Noen luftige klyvepartier må passeres før stien forlater ryggen og går mer inn i den bratte nordsida. Det er litt isete noen steder i øvre del før jeg møter sola på toppen. Utsikten er luftig og vid, spesielt ut mot øyene ytterst på kysten.

Bjørnastighornet (940)
Neste topp er Bjørnastighornet, men først skal Liadalsnipas luftige østegg traverseres. Egga er lettgått i første del, luftig men lettgått. Litt luftig klyving midtveis, men ikke spesielt vanskelig. De vanskeligste partiene kommer i den østligste delen av egga, en kjetting er hengt ut ved en ca 5m høy loddrett hammer. Jeg firer meg ned langs kjettingen, og møter en ny hammer før jeg er nede i laveste skaret. Flirer litt når jeg ser en rusten jernstreng som noen tydeligvis har hengt ut som sikringshjelp. Jeg klyver ned uten å touche strengen. En bratt hammer ser jeg raskt at ikke går uten sikring, så jeg søker ned ei renne i sørsida. Med noen utsatte tak kommer jeg meg opp ei renne lenger øst, og har snart kommet forbi de vanskelige passasjene. Terrenget er nå enkelt ned langs sørsida av Nykkjavatnet og opp langs vestryggen til Bjørnastighornet. Jeg tar meg ei velfortjent matpause i ly for en litt kald vind. Sola varmer godt.

Eggja (982)
I nordsida av Bjørnastighornet er det enkelt å gå ned og opp igjen på Eggja. Fra 982-høyden ser jeg at høyeste punktet ligger ca 0,5km lenger øst. Det er lettgått terreng østover. For ei tid tilbake fikk jeg tips om at egga videre mot Hyningane var ”uframkommelig”, og regnet for så vidt med at det kunne bli vendereis fra denne toppen. Jeg får bekreftet at det må rapell og klatring til for å gå egga videre, ser ut til å være relativt vanskelig med en utoverhengende hammer i første del. Jeg går 50-100m tilbake og snuser på ei skråhylle i nordsida, denne viser seg å være enkel å klyve ned. Som sagt så gjort.

Hyningane (1018)
På kartet står det Stabben, men så vidt jeg har fått med meg er Hyningane det riktige navnet. I nordsida er der en del isete partier, men det går likevel greit å passere under den skarpe egga som nå er opp til høyre for meg. Jeg runder inn i vestsida av 1018-toppen og kommer meg opp på egga igjen sør for høyeste topp. Jeg sjekker egga som ble omgått før jeg går de siste meterne til topps. Toppegga er skarp og luftig, jeg følger den østover for å sjekke om det er mulig å gå videre til 925-toppen, også en del av Hyningane. Fra siste del av toppegga går en bratt rygg og ei bratt renne som ser farbar ut, jeg prøver.

Hyningane (925)
925-toppen er utrolig fascinerende fra denne kanten, en smal fjellrygg med loddrette stup på begge sider. Jeg klyver ned den bratte østryggen, veksler mellom renna og ryggen. Det blir en del søking fram og tilbake, før jeg ender opp med å følge renna nesten helt ned. Det går mye tid, jeg bruker over en halvtime på de 100 høydemeterne før jeg kan traversere bort i skaret mot 925-toppen. Noen isete partier i renna ga meg problemer jeg slett ikke hadde lyst på. Videre mot 925 er litt småklyving og litt luftig, en flott rygg å følge. Jeg passerer toppartiet og klyver enkelt ned på motsatt side. Jeg følger egga videre mot Ørstamunnen før returen går ned igjen Liadalen, forbi Liadalssætra og ned langs traktorveien til bilen. 6,5 timer gikk med på turen.

Legger ved noen bilder, resten ser du HER

post-283-133474403705_thumb.jpg

post-283-133474403713_thumb.jpg

post-283-133474403724_thumb.jpg

post-283-133474403733_thumb.jpg

post-283-13347440374_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyningane (1018)

På kartet står det Stabben, men så vidt jeg har fått med meg er Hyningane det riktige navnet.

Det er flott på fjellet for tiden ja.

Stabben blir ryggen sørvestover fra skaret mot Svenskedalen mot Skorgesetra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert landskap dette! Også slikt vær da gitt! Er så godt med litt farger, i motsetning til gråurene i 2k-fjella. :D

Sikkert bedre å gå i også, kunne ha noe mjukt under sålene her og der under turen (eller "flekkomtel" som vi sier på hedemarken).

Fulgte deg på kartet også, denne gangen. Man ser jo at det kan lure mye rart mellom kurvene ja!

Man kunne nok under turplanleggingen ønske seg en ekvidistanse på 10 m iblant...

Flott rapport, som frister og drar i en innestengt stakkar...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[stabben blir ryggen sørvestover fra skaret mot Svenskedalen mot Skorgesetra.

Mener du toppen som leder ut fra Eggja, mot Skorgesætra? (øst-sørøst). Kikka på denne også, vurderte det som greit å klyve ned ryggen fra Eggja. I stedet for å gå ned i nordsida, kunne jeg prøvd ned langs denne også. Har du eller andre klyvd opp i der, hadde det vært kjekt å vite hvordan det var.

Spm Ozzi, jeg glemte å se etter oppgang fra Skorgesætra opp til skaret mellom Eggja og Bjørnastighornet. Greit å kartet, ikke noe sva opp der vel?? Har ikke bilder av den sida :D

Sikkert bedre å gå i også, kunne ha noe mjukt under sålene her og der under turen (eller "flekkomtel" som vi sier på hedemarken).

Fulgte deg på kartet også, denne gangen. Man ser jo at det kan lure mye rart mellom kurvene ja!

Mose er behagelig underlag å bevege seg på ja, litt verre hvis det blir bratt og vått... :) 20m mellom kurvene kan bli i knappeste laget innimellom, flere vanskelige passasjer som ikke viser på kartet på denne traversen.

Legger ved et bilde som viser ryggen Eggja - Hyningane, Eggja med det bratte skaret har jeg gitt en liten strek. Ellers har jeg ca tegnet inn ruta jeg gikk.

post-283-133474403797_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha vært med på denne turen ja :) Trøsten er at jeg fortsatt har turen til gode :D

Østegga av Liadalsnipa (slik som på bildet) er terreng etter min smak.

Mindre nysnø på Sunnmøre (Saudehornet m.m.) enn her "oppe", ser det ut for. Her ligger et nysnølag ned under 1000 m, ja i dag lå det sågar noen snøfiller på asfalten i lavlandet også....

Ang. tette høydekurver og ekvidistanse, 20 m er bra nok, litt spenning må vi da ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østegga av Liadalsnipa (slik som på bildet) er terreng etter min smak.

Mindre nysnø på Sunnmøre (Saudehornet m.m.) enn her "oppe", ser det ut for. Her ligger et nysnølag ned under 1000 m, ja i dag lå det sågar noen snøfiller på asfalten i lavlandet også....

Her er et bra bilde av egga, luftig...

Mer snø på toppene lenger øst, f.eks Skopphornet var helt hvitt over ca 1100m i går.

post-283-133474403805_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig flotte bilder :) ...men har du fått noe støv på sensoren ? Kan skimte en flekk oppe til høyre, tydelig på noen av bildene

Takk for det, har sett flekken sjøl, tviler på at det er støv. Heller smuss på glasset. Har ikke skiftet objektiv på noen uker. Flekker kan fjernes med klone-verktøy i photoshop, sikkert andre program også. Jeg har ikke prøvd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er et imponerende syn som møter en når en kjører langs Vartdalsstranda og runder Rjåneset. Selv om den "bare" rager 924moh. Ikke så ulikt Romsdalshorn http://www.romsdalshorn.com/roms3.jpg

Definitivt en "må-bare-topp", blir vel neppe i år for min del. Uansett kan vi vel slå fast at har vært et bra turår :)

Brukte du stegjerna forresten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei svein... artig å lese om turen, gjekk samma sjøl for eit par år sida, men droppa liadalsnipa pga skodde. meina å hugse at eg syns det var forferdelig sleipt og mosegrodd på vei ned i skaret etter 1018 før eg starta på 925. stabben er som ozzi kommenterer knausen, eller toppen hehe, aust for egga, litt nede i sida der. enkel å gå på om ein har tid er tullete nok.

ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.