Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er det fint å sykle sti på fjellet?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Gautefall er vel området rundt Canvas hotell - veldig bra sykkelområde.

 

Vedr. bæring av baggasje så synes jeg ramme-sekk o.l. er det beste, men etthjuls-henger fungerer også bra så lenge det ikke er for bratt: den blir fort tung.  Synes faktisk at hard-tailen blir tryggere i terreng med henger  :logik:.

 

Vedr. Norefjell så er den fin både med ritt-hardtail (8cm vandring), fulldemper og fatbike.  Fulldemper er nok lettest, da den krever litt mindre "kroppsarbeid".  Fat-bike føltes tryggest, men fulldemper gikk fortest. (Med fat så er den fin hele året)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Om du ser på områdene Lindap beskriver, er ihvertfall min erfaring at mer eller mindre hele sør-østre delene av Hummelfjellmassivet er både temmelig tørt og trygt. Rundt Korssjøen kan det også være interessant, særlig om du er lysten på å følge gamle handelsruter over fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp syklet en runde. Begynte på Narbuvoll, over fjellet til Østensjødalen (grus). Derfra sørover gjennom Orvdalen, noen som inneholder en 10 km dårlig traktorsti med ordentlig terrengsykling. Den står på kartet som stiplet vei. Ellers syklet vi mye gru. Tilbake via Hodalen, opp til Kåsvollen. Dettet er en bratt zigzagvei opp fjellet med delvis lett og delvis utfordrende sykling. Så via en sti tilbake til grusveien. Denne stien er delvis sykkelbar for en terrengsyklist. Delvis må du trille gjennom vierkratt. Lenger opp på fjellet over tregrensen så det meget sykkelbar ut.

Vi syklet også en liten vei fra Finstad bakom et vann. Den var også ikke-kjedelig sykling, selv om ikke ekte sti. Ellers er det ved Hodalen flere traktorspor rundt vannene sør for veien som kan være morsomme å sykle. Ellers har du veien fra Narbuvoll mot Kvilangen, bskom Narsjøen som blir en relativ steinete grusvei. Kanskje litt for lett for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så fik jeg syklet på Hardangervidda i flott vær!

 

Nå er det nok litt ulik oppfatning av stisykling. Min søn har deltatt noen ganger i sykkel-Birkebeiner og mener, at det er kjedeligt fordi det går mest på seterveier. Han prioriterer derfor et løp ved Ludvika i Sverige samme helgen fordi der er mer teknisk utfordrende stisykling.

 

Dermed er det også sagt at jeg er såpass gammel, at jeg trives på seterveier, men da stadig gjerne kan kjøre lettere stisykling.

 

Vi satte bilen ved Tråstølen på Hardangervidda ca. 1 km øst for Dyranut. Her starter en bomvei mot sør til Trondsbu. Dette er en bil-setervei nesten som asfalt: lettkjørt, men ganske fine utsikter og ca. 12 km til Trondsbu. Hurtigt og lett, men vi hadde sykler med bagasje for telt overnatting, mat, hundefor mm. med. Stadig var det en meget lettkjørt tur med huskyen foran som hjelpemotor. Han er fantastsk dyktig sykkelhund -også ve motkjørende biler inntil det kommer sau eller mus/lemmen på tvers.

 

Ved Trondsbu/Tinnhølenvannet går det en traktorvei mot SSV til DNT hytten Sandhaug. Den startet vi frisk på, men den ble nok så steinete etterhvert for sykler med bagasje. Elginnens bagasjebrett har et hjemmesnekret alu-beslag fordi original bagasjebrettet skammelig ble stjålet ved Majorstuen en gang. Dette ga etter i steinene.

Så vi gjorde vendereis til Trondsbu.

 

Derfra går det en bomvei mot SØ, som er bilvei frem til "byen" med en parkeringsplass og do. Der går sti herfra nordpå mot DNT Stigsstuv. Herfra blir det traktorvei i sørlig - sørøstlig retning. Først sandet, senere vekselvis sandet/steinet.

 

Vi campet noe sør for "Byen" mellom 2 bekker, den ene til bading, den annen til vannforsyning. Jeg forsøkte litt fisking i Vester Bakketjørn, men for varmt og for langgrunt til at jeg hadde noen tro på det. Til gjengeld var det en fin sand badestrand ved Tinnhølen med måker og alt som ved sjøen.  OG mange mygg om kvelden!

Hunden hadde god beskjeftigelse under mitt med lemmenfangst. Det var rikelig av de og han ligger som en katt og leker med de fresende skapninger. Springer de får de en med labben. Gamlehunden var mer kontant og drepte de med en gang og spiste de utygget - ned med hodet først.

 

Vi forsøkte å kjøre noe lenger av denne traktorveien mot sørøst uten last på syklene, da gikk det så noenlunde, men måtte trille en del strekninger. Vi møtte 3 unge herre med megaryggsekker og fiskestangsantenner. Etter min mening hører ryggsekk og sykkel ikke sammen bortsett fra en hel lett daypack, men sykling var også umulig for dem. De har sikkert hatt sykkelsetet helt opp i drøblen.

 

Konklusjon: Disse traktor veie er nok mulig å sykle for en teknisk dyktig sti sykllist med - helst - full suspension sykkel med fede dekk. Fat-bike klarer det bra. Det er jo flere som har krysset Vidda på sykkel med en del trilling iflg dette forum 

 

Først og fremmest koste vi oss og hadde en fin 3-dages tur.

 

Hilsen Elgen

 

post-1047-0-80812800-1406757728_thumb.jp

post-1047-0-37598400-1406757765_thumb.jp

post-1047-0-21222400-1406757865_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@elgen hvor er det første bildet fra? Er dette typisk for traktorveiene du omtaler og har du flere bilder? Det ser jo absolutt sykkelbart ut, er det såpass flatt tror jeg også at jeg kunne hatt litt bagasje med på fulldemperen uten at det ble for mye trilling. 

 

Vi har syklet/gått en traktorvei med mange flere stein og mer opp og ned enn på dette bildet og denne veien klarte min mann fint å sykle med store sykkelvesker + telt bakpå en vanlig MTB. Jeg måtte trille, men det var pga manglende teknikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Traktorvei foto er tatt i nærheten av Trondsbu og er et "litt snillere" veistykke, hvor jeg også syklet. Noen steder er der vann/pytter over veien.Spenningen ligger i om det er høye skarpe stein i vannet, som stopper deg eller gir en "snakebite" punktereing.

 

Enig med larsdx og lindap, at det er mulig å sykle her for en teknisk bra stisyklist - helst med fulldemper - og feite dekk og så lett bagasje som mulig. Litt trilling må påregnes her og der.

 

Selv om vi er gamle og bedagelige hadde vi en fin tur!

 

Hilsen  Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.