Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er det fint å sykle sti på fjellet?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Jeg er inspirert av alle trådene om hvor det er eller kan være fint med packraft i norske fjell. Som noen forumbrukere kanskje har fått med seg har jeg blitt hektet på stisykling. Så da lurer jeg jo på hvor det er fint å ha med sykkelen i den norske fjellheimen. 

Som de fleste kanskje vet er det stort sett sykkelforbud i norske nasjonalparker. Så man må finne andre områder. Ofte er det fint å sykle sti i nærheten av store alpinsentre og andre steder med mye turister. Men jeg ønsker meg jo som vanlig helst vekk fra hordene. Noen kriterier: 

* Det bør være fremkommelig også med vanlig fulldempet eller halvdempet terrengsykkel, ikke kun fatbike. Litt bæring og trilling er greit. 
* Fjell eller blanding av fjell og skog. 
* Ikke hyttefelt eller store hotellkomplekser i umiddelbar nærhet. 
* Terrenget bør ikke være alt for steinete og ikke alt for kupert. 
* Minst mulig grus og mest mulig sti. 

Noen områder vet jeg jo er bra: Ringebufjellet sør for Rondane nasjonalpark og Finnmarksvidda.

På Hardangervidda er det vel lov å sykle nord for Rjukan før du kommer inn i nasjonalparken og fra dyranut til Hansbu hvis du følger slepa. Begge deler kan vel være fint som en helgetur eller en lenger tur om man kombinerer med basecamp og fiske. 

Andre områder jeg kan tenke meg kan være bra: 

* Rørosområdet, Feragen og området vest for Femunden. 
* Skrimfjellet og Blefjell. Er det lov å sykle overalt her? 
* Norefjell og nordover? I teorien er det kanskje mulig å sykle helt fra Ustaoset til Oslo stort sett på sti og kjerreveier? 
* Hva med å sykle mellom Beistostølen og Tyin? Her er det ikke så bratt som inne i Jotunheimen, men kanskje mye stein? 

Kom med forslag! Ellers ligger det jo i kortene at man enten må satse på å etablere en basecamp eller pakke svært lett, for å ha glede av syklingen. 





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Precis hemkommen från Norefjell... Ca 1/3 av vägen upp var bikepush, kändes det som. Men det kanske inte var så illa? Klarade att cykla nästan hela vägen tillbaka, men var tvungen att gå lite grand, sätta ned fötter och sånt. Men en tekniskt god cyklist med bra ork cyklar både upp och ned. I alla fall ned. Körde fat bike, men fulldämpare eller vanlig MTB går bra det också. Man får problem med dom också, men på lite annat sätt. Lättare upp, men mer tekniskt krävande. Lätt blir det aldirg. Jag rekomenderar dock starkt dämpar gaffel på vägen ned. Fat bike går det också. Men vanlig MTB och stel gaffel blir för hårt.

 

Beitostölen var en god idé. Det går att cykla grusväg/stig/traktorväg från Beitostölen till Hemsedal, men lite asfalt i ändarna och mitt på. Massor av uppförbacke, främst från Vang och upp på fjället... En del backe i starten vid beitostölen också, men inte så illa.

 

Hur är det med Hardangervidda, får man inte cykla inom nationalparken om man håller sig på vägar/uppenbara stigar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være velkommen til Sunndalsfjella.

 

Det går en fin DNT sti (lavt besøksantall) fra demningen ved Reinsvatnet, noen km fra Aursjøveien. Kan sykles i ring rundt vannet (ca. 12 km ) eller man kan sykle utfor Vikebotn og ned til gården Vike. Noen gærninger gjør dette. Vi andre, lar være  :pirate:

 

Har sett en del andre sykkelspor her. Man får da nyte godt av nasjonalparkfølelsen, men uten at man er innenfor selve nasjonalparken. Du kan også sykle Aursjøveien i sin helhet om du vil. Evt. sykle fra Sunndal til Dovre, mye på grusvei ved siden av Torbuvatnet og Aursjøen.

 

reinsvatnet5.jpg

 

Mi.sized.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine stier ved skeikampen. Der er det jo hotell ved alpinanlegget. Men fint å sykle videre innover. Mange stier, fåes eget karr med ruter tegnet inn og vanskelighetsgrad.

Har sett på kartet på Skeikampen. Bukkerittet går jo her. Men synes fjellområdet ser litt smått ut og er vel en del hyttefelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres gøy ut på Norefjell. Tror det er bra. Det er vel mulig å sykle opp på sti fra Noresund til foten av fjellet også? Og ned igjen? 
 

 

Hur är det med Hardangervidda, får man inte cykla inom nationalparken om man håller sig på vägar/uppenbara stigar?

Inne på Hardangervidda er det bare lov å sykle på traktorveier som brukes av oppsyn, av bøndene og til jakt og slikt. Ikke på de merkede stiene. Men fra Dyranut går det flere slike veier i forskjellige retninger, nok til at man kunne hatt det moro et par-tre dager, skulle jeg tro. I hvert fall om man også tar med fiskestang. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på kartet på Skeikampen. Bukkerittet går jo her. Men synes fjellområdet ser litt smått ut og er vel en del hyttefelt?

så vidt jeg husker er det mest hytter rundt alpinanlegget og inn mot Austlid. Ikke hytter nordover før du kommer over fjellet til vestsiden av kvitfjell. Nordvest ligger en del hytter inne ved fagerhøi. Fint område til dagsturer, f.ekd opp over slagfjella. Ganske tungt å, sykle en del av stiene så det begrenser seg hvor langt du kommer pr dag i kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres gøy ut på Norefjell. Tror det er bra. Det er vel mulig å sykle opp på sti fra Noresund til foten av fjellet også? Og ned igjen?

 

För den som vill ha 650 höjdmeter extra uppförsbacke så finns det flera stigar/traktorvägar att cykla upp med utgångspunkt från skidanläggningens dalstation. Säker fint nedför också. Har bara sett det på kartan och kört en den av traséerna på skidor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Rørosområdet, Feragen og området vest for Femunden. 

 

 

 

Bufjellene som ligger nord-vest for Femunden er ikke spesielt sykkelbare. Stien har mye stein og går delvis over mykt underlag. Du kan selvfølgelig sykle Grådalen, men det er grusvei. Ved fylkesgrensen, halvveis i Grådalen er det en sti oppover mot Flensvannet. Denne er godt sykkelbar for det allermeste, men går ikke videre. DNT stien fra Tufsingdal (Sæter) mot Ellefsplass har jeg bare gått første delen fra Sæter. Den går mye gjennom myr og er ikke egnet til sykling.

 

Vi har sett på kartet på en sti fra Narbuvollen som går over fjellet, over Narskaftet til Hodalen. Den ser på luftbilder sykkelbar ut. Men er ikke prøvd i praksis. Fra Os, fra hyttefeltet opp mot Hummefjell går det mange stier langs mot Hummelfjell. Men det er ikke snakk om lange gjennomgående turer.

 

Rondane, første del av stien inn fra Kongsvoll er sykkelbar for noen som kan terrengsykle. Men går etterhvert over i smale stier gjennom myrterreng.

 

Vanskelig å tenke ellers fra ditt perspektiv, siden jeg er en typisk grusvei-syklist og stier er bare et nødvendig onde som jeg sliter meg gjennom når jeg skal forbinde 2 grusveier med hverandre.  :logik:  :twitch:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bufjellene som ligger nord-vest for Femunden er ikke spesielt sykkelbare. Stien har mye stein og går delvis over mykt underlag. Du kan selvfølgelig sykle Grådalen, men det er grusvei. Ved fylkesgrensen, halvveis i Grådalen er det en sti oppover mot Flensvannet. Denne er godt sykkelbar for det allermeste, men går ikke videre. DNT stien fra Tufsingdal (Sæter) mot Ellefsplass har jeg bare gått første delen fra Sæter. Den går mye gjennom myr og er ikke egnet til sykling.

 

Vi har sett på kartet på en sti fra Narbuvollen som går over fjellet, over Narskaftet til Hodalen. Den ser på luftbilder sykkelbar ut. Men er ikke prøvd i praksis. Fra Os, fra hyttefeltet opp mot Hummefjell går det mange stier langs mot Hummelfjell. Men det er ikke snakk om lange gjennomgående turer.

 

Rondane, første del av stien inn fra Kongsvoll er sykkelbar for noen som kan terrengsykle. Men går etterhvert over i smale stier gjennom myrterreng.

 

Vanskelig å tenke ellers fra ditt perspektiv, siden jeg er en typisk grusvei-syklist og stier er bare et nødvendig onde som jeg sliter meg gjennom når jeg skal forbinde 2 grusveier med hverandre.  :logik:  :twitch:

http://sticyclisme.wordpress.com/2011/08/09/turist-stien-millom-femundshytta-og-synnervika/

http://sticyclisme.wordpress.com/2011/07/07/kort-visitt-pa-femundshytta/

Synes det ser OK ut jeg. Litt bæring her og der gjør ingenting hvis man kan få gode partier med flyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her som vet om det er lov å sykle på Skrimfjellet og Blefjell? Og vet noe om hvordan stiene er?

Tror det är lov, men har inte hittat mycket om Blefejll och cykling på Nätet. Enligt vad jag har fått höra så är det stenigt, men jag har aldrig varit där själv och tittat efter. Har jag inget bättre för mig i slutet av vackan som kommer så kan det vara aktuellt med en rekognoseringstur dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det är lov, men har inte hittat mycket om Blefejll och cykling på Nätet. Enligt vad jag har fått höra så är det stenigt, men jag har aldrig varit där själv och tittat efter. Har jag inget bättre för mig i slutet av vackan som kommer så kan det vara aktuellt med en rekognoseringstur dit.

 

Jeg har også sett noe på terrengsykkel-forumet om at det er steinete. Men det er jo en del områder som er under eller såvidt over tregrensa her. Jeg har aldri vært i disse traktene, men ser for meg åpen fjellskog og fine stier. Det kan selvsagt hende det er knotete og fælt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt til å sykle med sekk eller sykkelbagasje ?

Åpenbart ikke kun med sekk. Tråden er opprettet for å forsøke å kartlegge hvilke fjellområder det kan være fint å sykle i. Forsøksvis uten å ta hensyn til type sykkel eller eventuelle bagasjeløsninger.

Ta siste ruten jeg foreslo på Hardangervidda som et eksempel. Med fatbike er det sikkert ikke noe problem å sykle hele veien fra A til Å med bagasje. Med fulldemper blir det kanskje vanskeligere, men om man for eksempel kjørte inn til Kalhovd og slo opp telt deromkring kan man fint dekke disse distansene derfra.

Ellers tror jeg nok at jeg med en litt stor frontbag med plass til snacks og mitt superlette kjøkken, og lettvektsteltet mitt, dunsoveposen+lett skumguummiunderlag på bagasjefeste bak og en 30-liters sekk skulle klart å pakke lett nok til at det er mulig å sykle med fulldemperen et par dager, lenger om det er mulig å handle mat langs ruta. Det ville muligens blitt slitsomt oppover i bratt terreng, men i åpent og flatt fjellterreng burde det gå greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte fordi jeg var nysjerrig, prøvde ikke å lage noe bråk eller noe :no:

 

Har akkurat kjøpt inn skikkelig bagasjebærer og Ortlieb vesker selv for å prøve mer sykling (hoftene er ikke så glade i å gå så langt) og jeg er litt usikker på hvor mye stein, røtter og humper man kan regne med å forsere uten at vesker rister i stykker/ av sykkelen (har kun frontdemper og 2,2" dekk). Det er vel omtrent umulig å sykle noe mer enn dagstur med kun ryggsekk vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte fordi jeg var nysjerrig, prøvde ikke å lage noe bråk eller noe :no:

 

Har akkurat kjøpt inn skikkelig bagasjebærer og Ortlieb vesker selv for å prøve mer sykling (hoftene er ikke så glade i å gå så langt) og jeg er litt usikker på hvor mye stein, røtter og humper man kan regne med å forsere uten at vesker rister i stykker/ av sykkelen (har kun frontdemper og 2,2" dekk). Det er vel omtrent umulig å sykle noe mer enn dagstur med kun ryggsekk vil jeg tro.

Ville bare holde tråden relevant. @Kjell Iver kan kanskje skille dette ut som en egen tråd? Jeg vet egentlig ikke om det er noen fordel med fulldemper, halvdemperen vil jo uansett være stivere. Jeg har bare lest om dette, så dette blir kun teori, men jeg tror det viktigste er å vektfordelingen. Hvis du har masse bagasje bak og ingenting foran kan det kanskje bli litt ugreit. Kjørestil har vel litt å si også. Med en halvdemper har du jo plass til en rammebag, de er ikke så store, men da kan du pakke primus, verktøy og sånn der. 

 

Ellers ser jeg stadig vekk syklister med svære sekker slite seg opp bakkene mot Kikut og videre inn. Regner med at det for det meste er folk som vil raskest mulig inn til bra fiskevann. Så det meste er vel mulig om man er innstilt på å trå hardt og trille litt, men vel ikke å anbefale om man skal kjøre fort nedover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tenker selv på å ta en sykkeltur inn på Hardangervidda fra Dyranut (mer riktig vel: Tråstølen mot Trondsbu - Nordmannslågen ved Sandhaug på vei/traktorvei med telt og hund. Så må vi se hvordan det er.

 

Det blir altså med sykkeltasker på bagasjebrett, for som gammel tursyklist mener jeg at det er tortur med stor sekk på sykkel, når sadelen kommer opp i ganen! på sykkel skal man ikke ha noe på ryggen.

 

Hilsen 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://sticyclisme.wordpress.com/2011/08/09/turist-stien-millom-femundshytta-og-synnervika/

http://sticyclisme.wordpress.com/2011/07/07/kort-visitt-pa-femundshytta/

Synes det ser OK ut jeg. Litt bæring her og der gjør ingenting hvis man kan få gode partier med flyt. 

 

Den første stien var jeg ikke kjent med. Den andre kjenner jeg godt fra Tufsingdal sin side til halvveis (Flenskampen) og den bekrefter det jeg trodde, at den ikke er spesielt greit å sykle pga mye stein og en del myr. Men siden jeg ikke er terrengsyklist er min terskel for å tro hva som er greit å sykle veldig lav. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.