Gå til innhold
  • Bli medlem

Mørkt telt?


trudep

Anbefalte innlegg

Altså, ei eg jobber ilag med kom med et spørsmål eg sjøl har tenkt på også. Om sommeren så er det lyst, like lyst som på dagen, og dermed temmelig lyst i teltet også. Finst der telt som ikkje er så lyse inni, med tanke på å få små barn til å sove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under tregrensa kan man ihvertfall spenne en tarp rundt teltet for å redusere lyset. Ville ikke lagt den direkte oppå for da blokkerer man lufteventiler etc. Tror ikke det er laget telt som er "lystette" uten å være lufttette...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor små barn du tenker på, men det funket fint å sove med sånne øyenlapper man har på fly på min datter fra 2-3 årsalderen.

En annen mulighet er kanskje heller å henge opp noe mørkt inni teltet? Slik man gjør foran barnevognen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor små barn du tenker på, men det funket fint å sove med sånne øyenlapper man har på fly på min datter fra 2-3 årsalderen.

En annen mulighet er kanskje heller å henge opp noe mørkt inni teltet? Slik man gjør foran barnevognen..

 

Vi har også brukt sovemaske noen turer. Når for tiden synes snuppa at det er greit å legge tøy over øynene, for eksempel ermet på en ulltrøye. Det hjelper henne å sove.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode råd! :-) kidden er 2,5år og tar veldig tidlig morgen når det er lyst. Arbeidskollega har to gutter på 8 og 9 år som slit med å få sovne. Men det er utrulig lyst inni et telt så eg skjønner små barn som sliter :-/

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur i Finnmark har jeg sett personer med et telt med sølvfarget duk. Dette så vi jo mye da jeg var barn, så jeg tipper det var et gammelt telt. Men det så smart ut, fordi det reflekterer en del sollys. Jeg husker også fra barneperioden da jeg lå i et slikt telt at det var temmelig mørkt inni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo både fordeler og ulemper med mørke telt. Det blir litt mørkere der på morgenen men dertil varmere når sola får tak. Sommerteltet mitt er veldig lyst men blir heller ikke varmt om morgenen.

Henge en mørk tarp mellom trær som dekker for sola er et godt tips der man har trær. Mulig man kan ordne noe på fjellet med å spenne ene enden av tarp i bakken med plugger og så bruke f.eks gåstaver hvis man har med slikt. Aldri testet slikt oppsett i fjellterreng.

Alternativ er noe inne i teltet. Lettest og enkleste er vel slike sovebriller eller noe.

Har du med store håndklær på tur så kanskje man kan legge de mellom inner og yttertelt. Burde skjerme en del direkte lys samtidig som de tørker godt på morgenen. Feste det i stroppene mellom inner og yttertelt med små klesklyper eller noe. Aldri testet så mulig det er greit mulig ikke. Jeg har uansett ikke med store håndklær på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje enkelt dette med lyst ute, lette lyse og lite varme telt, og det å faktisk ikkje koke i hel i mørkt telt. Kan erindre dei sølvfarga telta da vi var små ja, blå og sølvfarga. Men fekk aldri prøvd dei så aner ikkje. Er dei borte fra markedet tru?

Og henge tarp el presenning av et slag over teltet er ikkje så dumt, men får dertil meir last å dra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maske er flotters. Sjølv får eg litt problem når eg er i områder med midnattsol, brukar dagar på å venje meg til det. Då er maske eller tynn Buff over auga god knall.

Maske er greitt å få oss voksne til å bruke, men en 2 åring riv det av seg og nekter :-/ drømmen hadde vel å fått kjøpt "sove innertelt for barn" som er mørkt som ekstra utstyr ;-)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine har det forholdsvist lyst på soverommet sitt også så er ikke noe spørsmål om at det er lyst i teltet.  Så om man velger å ikke gjøre noen tiltak helt fra starten så blir barna vandt til dette.    Dette blir jo mer tips til nye foreldre.  Blir litt det samme som at om man bråker og snakker og støvsuger rundt sovende baby så får de høyere toleranse for bråk i huset under søvn når de blir litt større også.        Men om man vil ha det mørkt i teltet så er type bommulslavvo helt topp.  (bortsett fra vekt)  så og si helt mørkt og puster på en helt annen måte enn nylondukene.  Blir på langt nær så klamt og kondens er nesten ikke eksisterende samt duken er mye stillere/roligere når det blåser litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Keron finnes i en militær utgave. Lite lys slipper ut eller inn av teltet, men er usikker på hvor du får tak i det.

 

 

Eg har sove nokre netter i eit slikt militærtelt frå Hilleberg, men kan ikkje seia at det var mørkare enn vanlege telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.