Gå til innhold
  • Bli medlem

Syden og tur


REJOHN

Anbefalte innlegg

Langs kysten fra Markarska til Baska Voda.

036.JPG
Det er etter hvert blitt en tradisjon at vi tar en lengre spasertur når vi ferierer i Kroatia. Og turen går fra hotellet til Baska Voda. 

Omtrent en mil en vei, og totalt blir det da en «vanlig» legde på turen. Normalt er det varmt på disse turene. Denne gangen var temperaturen bare sommerlig. Det var i tillegg stort sett overskyet. Dette ga gode forhold.

Det er få bakker og slettes ikke utfordringer med stup eller ur/stein. Det vi oftest får problemer med er gnagsår. Forrige gang var det bestyrerinnen som ble plaget. Denne gangen var det jeg.  Og for min del er det ikke vanlige gnagsår på hælen, men det oppstår «blører» på siden av foten. Dette skyldes at fotsålen med hard hud beveger seg i joggeskoene, men det er mer stabilt i fjellsko.

Og bevegelsen gir altså «vannblører». Som gjør vondt. Og ikke forsvinner på en stund.
052.JPG
Heldigvis kjenner jeg lite til disse «blørene» i vanlige fjellsko. De hindrer i hvert fall ikke søndagsturen etter hjemkomsten på lørdagen.

Men uansett, det gir mening å gå en lengre tur. Selv i syden på sommerferie. Det blir liksom mer innhold i ferien, og det er jo morsomt å sjekke ut andre steder. Og vi finner stadig nye spiseplasser.

Denne gangen besøkte vi også vårt vanlige «vannhull» i Bratus. Et knøtt lite sted, men med egen strand og egen «konoba» (bar/kneipe) og en liten dagligvarebutikk på omtrent 30-40m2. For å sammenlikne med Norge, så er Brustadbua (søndagsåpen butikk) på maks 100m2.

Serveringsdamen kjente oss igjen fra tidligere besøk. Om det er bra eller negativt, er ikke helt klart… 
057.JPG
Antakelig er det ikke så mange gamle folk på tur, og i hvert fall ikke mange som i tillegg bare drikker cola light og vann.

Vi bruker noen timer på turen. På hotellet blir det en rolige stund før middag. Og det blir ikke lange turen på kvelden. Men det er bra å kjenne seg litt sliten – og sår under føttene i tillegg til vannblører.

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel, så det er derfor det ikke har kommet noe nytt fra Blåfjellenden på en stund.

Rejohn er i utlendighet.

Vi vurderte også Kroatia i år, men med en som bare vil ha varme og svømmebaseng og en som vil ha hva som helst bare det ikke er varmt, så ble dette valgt bort.

Håper du har en behagelig ferie så du kan samle krefter til en ny fjelltur senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroatia er nydelig, vi skal dit om 3 uker.

Hvor i Kroatia er dette fra? - Edit: Markaska ja, står jo i headingen. :)

Fin plass, har seilt forbi der et par ganger.

Og vi går forbi en marina på veien mot Baska Voda. Mange fine båter.  Men forrige uke var det vær, mye vær, og et par netter ville jeg helst ikke ha vært i båt.

 

Javel, så det er derfor det ikke har kommet noe nytt fra Blåfjellenden på en stund.

Rejohn er i utlendighet.

Vi vurderte også Kroatia i år, men med en som bare vil ha varme og svømmebaseng og en som vil ha hva som helst bare det ikke er varmt, så ble dette valgt bort.

Håper du har en behagelig ferie så du kan samle krefter til en ny fjelltur senere.

Krefter til en tur til Blåfjellenden og tilbake på søndag.

Kroatia som ferieland er bra. Kort reis og ikke påtrengende selger. For meg som ikke liker sterk mat, så klarer jeg å spise pizza...

 

Det er turmuligheter i fjellet bak Markarska, men pga giftslanger, så har jeg problemer å få med bestyrerinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale en dagstur til Dinara, Kroatias høyeste fjell. Lang og slak stigning gjennom åpent seterlignende terreng. Ikke så langt å kjøre fra Baska Voda.

Det kan likne noe, har du mer om hvor og hvor langt, både kjøring og tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja - jeg trodde jeg var den eneste som hadde det slik!!

Vi har det ganske greit sånn. En sønn vil ha varme og svømmebasseng bare han slipper å kjøre bil eller sitte lenge på fly.

Min kone vil ha storbyferie og mange butikker. En kan ha hva som helst bare det ikke er stress og varmt, og selv trives jeg best hvis vi er i naturen langt fra sivilisasjonen.

Så du forstår sikkert at vi lett kan ende opp med noen rare kompromisser.

I år har vi leid en 40 fot stor båt og skal tilbringe en del av ferien på kanalene i Holland. Da får vi litt ensomhet, vann, lite stress og så kan vi sikkert finne en butikk eller to hvis behovet skulle melde seg.

Resten av ferien er satt av til litt hagearbeid, litt fiksing på huset og så er både fjellsko og ryggsekk gjort klar hvis været skulle bli bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.