Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du IKKE kjøpt nå?


torti

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Blindgjenger said:

 

Har lurt på om jeg skal ta med en stavblits på tur - til selvforsvar når jeg møter en nisse med to millioner lux og manglfullt utviklede sjelsevner 🤔

Ha ha! Denne skjønte jeg nå etter å ha lånt bort superlykta til svigermor når vi gikk i marka og ikke kom oss hjem før det ble mørkt. Tusen lumen rett i øynene hver tiende meter når gamla snudde seg, enten for å høre hva vi snakket om eller for å fortelle oss et eller annet. Hvordan vi andre kom oss hjem uten beinbrudd eller annet var en prestasjon. Totalt blendet og null mørkesyn de siste 20 minuttene.

Tore

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
torese skrev (10 timer siden):

Ha ha! Denne skjønte jeg nå etter å ha lånt bort superlykta til svigermor når vi gikk i marka og ikke kom oss hjem før det ble mørkt. Tusen lumen rett i øynene hver tiende meter når gamla snudde seg, enten for å høre hva vi snakket om eller for å fortelle oss et eller annet. Hvordan vi andre kom oss hjem uten beinbrudd eller annet var en prestasjon. Totalt blendet og null mørkesyn de siste 20 minuttene.

Tore

Kraftige lykter burde hatt førerkortplikt :D Det skal jo sies at de fleste jeg møter er flinke og retter lysstrålen ned eller til siden når de får se meg, men noen lyser rett på - og fortsetter med det selv når jeg løfter armen foran anskitet og snur meg bort. Det er både unødvendig og uvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blindgjenger said:

.... men noen lyser rett på - og fortsetter med det selv når jeg løfter armen foran anskitet og snur meg bort. Det er både unødvendig og uvennlig.

Enig, jeg sier veldig høylytt fra til sånne tankeløse fjotthau :-)
Min Nitecore hodelykt har en såkalt strobe-funksjon, lyset blinker flere ganger i sekundet med 1000 Lumen (tenk diskotek på 80-tallet :-) ) . Kanskje sette det lyset i øynene på dem, det er utrolig irriterende og distraherende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (30 minutter siden):

Liker ikke å bli kjefta på, eller i verste fall slått ned når jeg er på tur, så derfor har jeg IKKE kjøpt den 12.000 lumen sterke hodelykta XXL nå har på tilbud www.xxl.no/olight-h67-oppladbar-hodelykt-12-000-lumen-svart/p/1168046_1_style

Du må skynde deg å blende noen når du skrur den på fullt...den lyser bare 2min med 12000 lumen, så dimmer den til fattige 6000.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har to ganger nå ikke kjøpt pulksekk. Først var det en brukt til salgs, men selgeren insisterte på å ville sende selv om det var i området, så da gadd jeg ikke. Så holdt jeg på å kjøpe en da Fjellsport plutselig hadde rabatt på ryggsekker, men det anser de visst ikke en ryggsekk med pulkfester på for å være, så da ble det ikke denne gangen heller. Penger spart - to ganger. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå ikke kjøpt 8i1 kniven fra TeknoNatur. Har klart å stå i mot fristelsen selv om Widforss nå under vintersalget har satt ned prisen fra kr 2995,- til kr 2395,-. Kniven har "åtte godt designede nyttefunksjoner" heter det i egenreklamen fra TenknoNatur.

For den som syns 8 funksjoner er i meste laget, gjør jeg obs på at de også har en en rimeligere 7i1 kniv til 1995, som tidligere kostet kr 2495. www.widforss.no/sok?q=TeknoNatur&x=13&y=10

Ja hva finner man ikke på. Kjøre over den med bilen kan man også gjøre:

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Føler jeg må veie litt opp for langt innlegg i kjøpetråden… Jeg har da vitterlig latt være å kjøpe enda mer! 🤣 Blant annet er det en hel drøss med ryggsekker jeg har latt være å kjøpe. Blant annet vurderte jeg å kjøpe en Osprey på samme størrelse som en Gregory jeg har, fordi sistnevnte er så tung. Det løste seg nokså enkelt ved å kontrollmåle, og jeg husket fullstendig feil - de veide omtrent det samme. Lurt å sjekke, skjønner ikke hvor jeg hadde det fra at den var tung.

Jeg har også latt være å bestille en del friluftsbøker selv om det er Mammutsalg nå, for det første fordi hele salget egentlig er humbug og ikke sånn som det pleide, men også fordi jeg var streng og sa at nå lar du være å kjøpe bøker til du i det minste har lest de du har!!! Da ble kortet lagt bort for en stund ja.

Lot også være å kjøpe flere kniver på tilbud nylig, som kunne være kjekke å gi bort. Samme begrunnelse - gi bort de du har liggende "på lur" først! Der måtte jeg være streng.

En veske vurderte jeg også, så veldig kjekk ut og billig var den også, men hvis jeg hadde sånn bruk for den, hvorfor har jeg ikke sett på vesker før jeg kom over den på salg? Nei, den gikk jeg heller ikke på.

Ullundertøy - joda, det er litt forbruksvare, men der også - jeg kan nå først rydde opp i ulltøyet jeg har og se hva det er slags plagg jeg trenger, før jeg kjøper. Basta.

 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt etter intensjonen med denne tråden, men sist jeg bestilte fra Fjellsport så kjøpte jeg definitivt ikke en snøspade.

Dette var før lavterskelforumtreffet på Dovre, og siden ungene har lagt fra seg den gamle snøspaden min en eller annen plass i de massive snømengdene vi har her for tiden, så trengte jeg faktisk en.

Nå ble det sånn at jeg ikke fikk til å være med allikevel, så behovet er litt mindre akutt, men en snøspade må nok til. Og det behovet dukker gjerne opp i god tid før våren eventuelt kommer rekende med den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med lite friluftsliv prøver jeg å bygge meg opp igjen med oppdatert utstyr som fungerer for meg i varierende situasjoner. Det betyr nok en del bomkjøp, og ikke minst fristelser som jeg må motstå

Jeg kjøpte forleden min første vinterpose, en Marmot Never Summer sovepose, som viste seg å være kald i 2 plussgrader (er normalt sett ikke en frysepinne, så dette var overraskende). Det ble derfor på nippet til at jeg bestilte en Helsport Rago Extreme.
Den skal jo være god nok til -25 grader, som er helt hinsides overkill til lavlandsturer på sør-vestlandet. Så jeg (tror) jeg tok til vettet, og lar den ligge til det blir atom vinter. 
Jeg får heller prøve med et enkelt sovepostetrekk lagt av tyvek, og se om den tetter trekken som kommer igjennom glidelåsen samt jobbe litt med utviklingen av egen toleransegrense. 

Når det gjelder telt, har jeg gått på noen smeller i det siste. Og tanken på flere telt til en rekke formål er veldig interessant. Og da er det morsommere med flere rimelige telt enn ett dyrt kvalitetstelt ala Hilleberg. Ofte er de lettere også.
Jeg har lenge vært noenlunde overbevist at jeg som er 190 cm høy, ikke får plass i telt med mindre liggelengde enn 230 cm, men når jeg fikk øynene opp for at diverse "korte" Naturehike telt (Mongar, Star River 2 mm) har såpass rette vegger at jeg faktisk kan få plass, så trigget det nysgjerrigheten min såpass kraftig at jeg har måttet ta stående telling for ikke å åpne AliExpress appen på telefonen.

Som fhv kajakkpadler har jeg også vært inne på å få meg en dedikert turkajakk med ror. Men heldigvis har jeg ikke plass i garasjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (25 minutter siden):

Jeg får heller prøve med et enkelt sovepostetrekk lagt av tyvek, og se om den tetter trekken som kommer igjennom glidelåsen samt jobbe litt med utviklingen av egen toleransegrense. 

Jeg er blant de som har innsett at vinterturene er hverken så regelmessig eller lange som de var før, så det å sylte ned en større andel av friluftsbudsjettet i noe som for det meste vil ligge på boden, vel... det er mer eller mindre definisjonen på "opportunity cost".

Så jeg, og mange i lignende situasjon, kombinerer to tynnere poser på kalde vinterturer. I flere år har jeg kjørt med en tynn syntetisk sommerpose inni en 3-sesongs dunpose. Det har fungert supert, rent varmemessig (og jeg er en frysepinn), men pga. utfordringen med dun ytterst og den evige kampen for å holde denne tørr fra rim som smelter og drypper fra taket, har jeg fått tak i en litt romsligere syntetisk sommerpose som går utenpå dunposen uten at den komprimeres. Den nye sommerposen har også litt bedre temperaturrating enn den gamle, så alt i alt har jeg nå fått ett veldig fleksibelt soveposesystem.

Jeg har også anskaffet en soveposeliner, mest for hygiene/vask, men den bidrar også til å strekke komfort-sonen med noen grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (4 minutter siden):

...

Ulempen, eller det jeg tror er en ulempe. Er at jeg og Jon blund og/eller Ole Lukkøye er ikke de beste venner, og jeg ender som regel opp med å sentrifugere meg selv inne i soveposen i et fåfengt forsøk på å finne roen. Jeg innbiller meg derfor at for meg betyr flere poser mer rot, kluss og tull.
Men det kan være forsøket verdt. Jeg har en eldre fleecepose jeg kan ta med hvis det skulle røyne på. Men synes det er noe herk å måtte vakuumpakke meg inn i mer enn en pose.

Huff, det var mye klaging :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god del hodelykter,  og har lenge hatt lyst på en med rødt lys i tillegg. Har vært og kikket mange steder, både på nett og i fysiske butikker, men har foreløpig styrt unna og bestemt meg for å klare meg med det jeg har.

Jeg har også sett på Garmin Inreach Mini satelittkommunikasjon/tracker for økt sikkerhet, men den er dyr, så jeg forsøker å utnytte android-mobilen så langt det går først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

  

Eksilbergenseren skrev (5 timer siden):

25 % på det meste på XXL i helgen. (Mot at du selger sjelen, og melder deg på nyhetsbrev.)

Agnostikeren i meg har aldri sett noen sjel, så den biten bekymrer meg ikke. Men takk for tipset.
Klarte tross fristelsen å motstå kjøp av en Cold Steel SRK Compackt til medlemspris kr 411,75. (Et nytt reinsdyrskinn derimot....) :)

PS: burde ikke denne tråden ligge side om side med "Hva har du kjøpt nå" tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble til at jeg ikke kjøpte en Ally 16,5...

XXL ville ikke justere førprisen i henhold til prisløftet sitt (per nå ligger de 2000,- over feks West System sin pris på Ally. 16999 vs 14999)

Dette siden jeg ville få den billigere enn 14999 om jeg ble XXL Reward medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tält med Carbon bågar stänger och tält som ej har 4 stänger ner i marken och ej har många stormlinor.

Ringt MSR SV.Genralagent dvs därifrån alla butiker ´måste´köpa från de avrode från tex Carbon flex och likande med dessa bågar OM man ska sätta upp dem ovan trädgränsen.

Finns ett USA utv tält Vango som har 3-4 mm Carbonbågar i utv kanaler stort lika ett HB Unna på 1250 gr Men även detta för klent samt svårt hitta reservstänger.

Välg hellere med DAC stänger i AL och utan hubbar ofta går det sätta steget grövre stänger i kanaler eller i öglor i markband för ´USA´resta tält.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (3 timer siden):

XXL ville ikke justere førprisen i henhold til prisløftet sitt

Det står:

"Vi er ENESTE sportskjede som har ekte PRISLØFTE, og gjør alt vi kan for at du som kunde skal være trygg på at vi alltid har lave priser. Vi kontrollerer våre priser mot konkurrerende kjeder og butikker. Vi setter alltid ned prisene dersom vi oppdager at våre priser ikke er lave nok. Vi vil også sette ned prisene dersom du som kunde hjelper oss å avdekke for høye priser."

De du snakket med har ikke forstått XXL sine regler (alternativt lyver XXL):

https://www.xxl.no/faq/xxl-garantier

Nederst på siden står det "*Gjelder kun for XXL REWARD-medlemmer. Les mer på https://www.xxl.no/reward/", men slik det står gjelder det kun det som er merket med stjerne, altså:
 

Sitat

 

FRI FRAKT PÅ DIN Postkontor-ordre OVER 1000,-*

*Handler du klær, sko og andre småvarer for 1000,- eller mer spanderer vi frakten til postkontor. Fri frakt gjelder på leveringsalternativet servicepakke til postkontor, og gjelder altså ikke store, tunge og lange ting (sykler, ski etc.).

Gratis sykkelservice - hele sykkelens levetid*

 

Resten, inklusive prisløftet gjelder også de som ikke er  XXL REWARD-medlemme slik det står,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xxl er som alle andre butikker. Man må følge med. Hadde tenkt og teste rottefella sitt nye xplore system hvor både binding og alpina alaska sko denne helga kommer til en ganske bra pris. Tror ikke mange slår 1100 nok for den nye bindingen og 2200 for skoene. Men jeg klarte heldigvis å la være. Kommer nok til å angre når erfaringene strømmer inn her på fjellforum neste vinter. 

Tore

Endret av torese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (16 timer siden):

De du snakket med har ikke forstått XXL sine regler (alternativt lyver XXL):

Fikk følelsen av at dette var innøvd ruitine. 

For tlf var ute av lomma til han jeg snakket med, før jeg var ferdig med setningen om prisløfte, der han måtte ringe sjefen for å sjekke... 

Merkelig om de må ringe sjefen hver gang noen presenterer en lavere pris i andre butikker og refererer til prisløftet..

Basert på hva som har kommet frem av arbeidsetikk fra XXL og deres arbeidere, så heller jeg mot det siste i setningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (13 timer siden):

Har ikke sammenlignet priser, men så bare i innboksen nå at Skittjak/Skittfiske har tilbud på Ally.

Tilbudet til skitt fiske var

1100,- under XXL sin utropspris, og drøye 3000,- over Reward prisen

900,- over West System sin utropspris.

Ble litt blendet av den potensielt "billige" prisen om man fikk prisløftet og Reward tilbudet, da var det interessant å kjøpe Ally'en

Da jeg kjøpte forrige Ally'en fra XXL i 2015, betalte jeg 8800,- 😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt meg ny bukse, Lundhags Makke. For jeg har mange nok fra før, klarte jeg å holde fast ved da en farge jeg ikke har kom på tilbud. Så oppdaget jeg den på kjempetilbud i går igjen, men puh – de hadde ikke min størrelse lenger. (Jeg har jo akkurat like mange som for noen uker siden.)

Spent på hvor lenge det varer, siden jeg tydeligvis fremdeles sjekker. 😅

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.