Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft - kjøp av explorer 42 (utskilt)


Matti

Anbefalte innlegg

hei.

 

Noen som har erfaringer med explorer 42 båten?.. tenker da spesielt på hvordan den er og padle alene og hvordan den er til og fiske fra om man er to i båten... er det oppsett for en slik rig rod som de selger på packraft.com på den båten?..

 

Alle erfaringer tas imot med takk :)

 

Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tittet på den selv men ikke kjøpt den enda, koster jo noen kroner. Men har sjekket litt på nett om den.

Mener du kan sette på rod rig på den. men bare foran. Du kan derimot ikke få spraycover på den.

Seter som følger med bruk nå rman er 2 er høyere enn de vanlige. Gjør at man sitter litt høyere i båten og slipper ha bena strukket rett frem. Ser ut som de fleste padler den da med kanoårer. Så er det et vanlig sete også som man bruker bakerst når man padler alene med kajakkåre. Men det jeg har sett på nett er det alikvel mange som bruker det høye setet da også.

 

Vil tippe den er helt fin å padle alene, mulig den er mer glad i litt vekt foran enn de mindre for å gå rettest mulig.

Er til alenebruk jeg evt tenker kjøpe en,dvs bikkja skal være med da. Hadde Liama i fjor og den ble for liten. Explorer 42 er jo 25cm lengre inni.

Digget konseptet at den er så liten og lett at den fint går i sekken. Greit å vandre en times tid i terreng inn til vann. Det hadde jeg ikke giddet med Allyen. Mener jeg endte på ca 4 kilo for båt med cover, medfølgende utstyr, todelt åre, flytevest. Men om jeg tar meg råd til den får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror eg har lest en plass at 42 båten skal være ideell for to personer som skal fiske. De sitter vist da på "pølsa" framme og bak og har grei komfort.

Har selv vurdert kjøp av denne båten.

Selv om man bruker rabattavtalen for medlemmer av Fjellforum mot Packrafting.com så blir prisen rimelig høy – ca. 10.700.

Importerer man denne båten fra USA så er den nok betydelig rimeligere. Har prøvd å beregne pris herfra og havnet på under 8.500 NOK levert i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mindre båtene er det ikke noe å hente i stor grad på å importere fra USA selv men ser jo at det er en del å spare på 42 ja. Sånn ca 8300 kom jeg til inkl. frakt, mva og mva gebyr.

En LIama koster bare 100usd mindre enn 42 gjør hos Alpackaraft. I tillegg koster det 200USD for spraycover på Liama. Så egentlig burde 42 vært billigere.

Så er det en del å spare på åre.

 

Litt rar prising på 42. Fjord Explorer er jo billigere i Norge. Men hos produsent koster jo Fjord Explorer USD355 mer.

Mulig de har bommet på kalkyle på 42.

 

Tyske siden koster de vanlig med spraycover 100EUR mer enne Explorer 42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, prøvde og bestille fra www.alpackaraft.com nå, kunne ikke betale online sto det.. så får jeg en mail med beskjed om og betale via pay pal eller overføring.. merkelige greier, noen andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, prøvde og bestille fra www.alpackaraft.com nå, kunne ikke betale online sto det.. så får jeg en mail med beskjed om og betale via pay pal eller overføring.. merkelige greier, noen andre som har opplevd dette?

betalte med paypal da jeg handlet fra alpacka, raskt og smertefritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, okei... Måtte bare forsikre meg at det ikke var noe svindel faenskap på gang. Flott at de har satt ned prisen på 42 nå, men jeg trenger fortsatt en del modifiseringsutstyr som de ikke selger på den norske siden, så da må jeg bestille 42`en fra utlandet alikavel.  Noen gode tips på ting og kjøpe med når man først skal bestille fra www.alpackaraft.com siden?? Åren er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva du selv mener du trenger. :)

Selv kjøpte jeg med;

ekstra pumpe,

ekstra lappesett

explorer sete

den vanntette bagen som kan spennes opp på bauen

Ser nå at jeg i tillegg skulle kjøpt en Explorer 42 også.... :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det stemmer, jeg handlet også det "Packtach Systemet".

Det ligger fortsatt i ziplock posen det kom i, og kommer nok til å ligge der en stund...

Fant det mye lettere med vanlige pakkreimer. Hovedsakelig pga at jeg bruker sekk og har denne liggende i lengderetningen og ikke på tvers, slik den må festes om man bruker "packtach systemet"

Har nå kjøpt/lagd pakkreimer av 15 mm bred pakkreim

Vet ærlig talt ikke hvor lang tid det tar over dammen. De sendte min ordre fra lagret sitt og ned til Florida på 2-3 dager da jeg handlet.

Gratulerer med en skikkelig tøff gummibåt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også mail om at de kun godtok betaling med money order. Sendte en mail og fikk betalt med kredittkort. 

 

Bestilte i starten av mai. Pakken ble sendt etter et par-tre dager. Venter fortsatt og er spent på når den kommer. Vil nok tro det tar 2-3 uker fra bestilling foreligger til båten er i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann

 

Tilbake fra en 4 dagers fjelltur med exploreren 42.

her er mine erfaringer:

 

Kan ta det positive først:

 

-Båten var superlett og pakke med i sekken med åre og alt.

-rask og blåse opp og pakke ned.veldig rask faktisk.

-glimrende som transportmiddel for 2 personer med 2 store sekker.

-hardfør som bare F.... den båten der, paddlet over steiner i elven,dro den noen noen kilometer over svaberg og lyng og spisse busker og diverse, nesten ikke en bruksripe i den engang(samboren min var 100 sikker på at vi hadde laget hull i den flere ganger)hehe

-jeg endte opp med 4 ørreter på turen, samtlige var over 1 kilo, noe som ikke hadde skjedd uten båten da vi kom oss til en øy der vi campet og hadde supre fiskeforhold.

-båten var lett og paddle når man var 2 stk, fikk god fart og vi gjorde unna 4-5 kilometer med paddling og gåing på 2 timer uten pes.

 

Så det negative:

 

-Båten ble hakket for liten for 2 personer med 2 store sekker når det kom til og fiske underveis med alt utstyret ombord, det ble bare for trangt rett og slett.

-Jeg vil si båten er perfekt for en mann med stor sekk og hund. Eller om man kun ønsker og bruke den som transportmiddel for 2 pers og 2 sekker.

 

Båten selges da jeg ikke syntes den ble optimal for vår bruk. Vurdere enten 2 Deali, eller eventuelt en Gnu, får tenke litt på det.

 

Har lagt inn en annonse i kjøp og salg tråden her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Matti skrev (På 2.6.2014 den 19.39):

Heisann

 

Tilbake fra en 4 dagers fjelltur med exploreren 42.

her er mine erfaringer:

 

Kan ta det positive først:

 

-Båten var superlett og pakke med i sekken med åre og alt.

-rask og blåse opp og pakke ned.veldig rask faktisk.

-glimrende som transportmiddel for 2 personer med 2 store sekker.

-hardfør som bare F.... den båten der, paddlet over steiner i elven,dro den noen noen kilometer over svaberg og lyng og spisse busker og diverse, nesten ikke en bruksripe i den engang(samboren min var 100 sikker på at vi hadde laget hull i den flere ganger)hehe

-jeg endte opp med 4 ørreter på turen, samtlige var over 1 kilo, noe som ikke hadde skjedd uten båten da vi kom oss til en øy der vi campet og hadde supre fiskeforhold.

-båten var lett og paddle når man var 2 stk, fikk god fart og vi gjorde unna 4-5 kilometer med paddling og gåing på 2 timer uten pes.

 

Så det negative:

 

-Båten ble hakket for liten for 2 personer med 2 store sekker når det kom til og fiske underveis med alt utstyret ombord, det ble bare for trangt rett og slett.

-Jeg vil si båten er perfekt for en mann med stor sekk og hund. Eller om man kun ønsker og bruke den som transportmiddel for 2 pers og 2 sekker.

 

Båten selges da jeg ikke syntes den ble optimal for vår bruk. Vurdere enten 2 Deali, eller eventuelt en Gnu, får tenke litt på det.

 

Har lagt inn en annonse i kjøp og salg tråden her på forumet.

Gammel tråd, men husker du om du opplevde at du ble veldig våt i explorer 42? Dette er vel en packraft uten spruttrekk? Vurderer en explorer 42 selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 
 

gammel tråd, det er helt riktig:)

faktisk husker jeg det godt ja, at man kunne bli ganske våt når man padlet alene. Men Dersom man var 2 stk var det ingen problem da man holdt åren ene siden av vannet å slappe å svinge den frem og tilbake. 
 

fordeler og ulemper med trekk også da, så dette må man jo bare vurdere ut fra bruksområde sine tenker jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.