Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktbue


gjranhansen

Anbefalte innlegg

 

Men treffer jeg noen gang folk med jaktbue i skogen i Norge anmelder jeg dette tverrt.

 

Greit det DAG, så lenge det er forbudt. :) Da regner jeg også med, at du andmelder all annen ulovlig jakt.

 

Men det er lite seriøst å legge ut slike bilder, av useriøs jakt med bue fra utlandet. Det finnes nok av bilder av skadeskutte dyr, som er skutt med rifle og hagle. Skal vi andre da legge ut bilder av dyr med avskutte kjever, avskutte bein, eller med tarmer hengende ut av magen? Nok av slike bilder fra utlandet. Har til og med sett slikt avbildet her i landet.

 

Det siste bildet du la ut, viser heller ikke bilde av en jaktpil! Hadde dette vært en jaktpil, så hadde ikke gåsa stått på beina. Og det burde vel si noe seriøsiteten, til den som skjøt. Tullinger finnes over alt, også i Norge. Og dem, må vi slå ned på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett jakt og våpen må jegeren kjenne sine egne og våpenets begrensninger og ta hensyn til disse. Med bue vil våpenet sette større begrensninger enn med rifle og jegeren må rette seg inn etter dette. En jeger som ikke gidder å ta slike hensyn vil sannsynligvis ikke gidde dette uansett våpen. Og en seriøs jeger vil nok være seriøs uansett våpen. Moderne jaktbuer dreper like effektivt som rifle, så slik sett burde det ikke være noen grunn til å ikke tillate slik jakt. men det er nok mye følelser og uvitenhet rundt dette.

Om buejakt blir tillatt vil det være krevende å bli godkjent som buejeger og selve jakta vil også være svært krevende så dette vil nok i så fall bli en typisk aktivitet for entusiastene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt med pil og bue skal jeg kjempe imot til mitt siste åndedrag.

Blir det tillatt vil antall tullinger med våpenet øke og skadeskyting florere.

En kan i grunnen sammenligne dette med snøskutere.

Frislepp fører til mer tullekjøring og forsøppling.

Bedre å være føre var og forby dritten.

post-709-0-38826100-1403517873.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Blir det tillatt vil antall tullinger med våpenet øke og skadeskyting florere....

 

Neppe, med tanke på hvilke krav som kommer til å stilles til ferdigheter for å få lov til å jakte med bue, og hvor mye trening det kommer til å kreves for å møte disse kravene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt med pil og bue skal jeg kjempe imot til mitt siste åndedrag.

Blir det tillatt vil antall tullinger med våpenet øke og skadeskyting florere.

En kan i grunnen sammenligne dette med snøskutere.

Frislepp fører til mer tullekjøring og forsøppling.

Bedre å være føre var og forby dritten.

Da er det vel like greit å forby all jakt? Slike skudd som du viser bilder av her er like mye skadeskyting med rifle som med bue. Uansvarlige jegere er uansvarlige jegere uansett våpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe, med tanke på hvilke krav som kommer til å stilles til ferdigheter for å få lov til å jakte med bue, og hvor mye trening det kommer til å kreves for å møte disse kravene.

Hvor naiv går det an å bli, Larix ?? Proffene følges av amatører.

Når Knutis antyder forbud mot all jakt med rifle er nok det å forlange for mye. Jakt med rifle er tradisjon i Norge. Buejakt forsvant sikkert for over 200 år siden. Heldigvis.

 

2e92.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når Knutis antyder forbud mot all jakt med rifle er nok det å forlange for mye. Jakt med rifle er tradisjon i Norge. Buejakt forsvant sikkert for over 200 år siden. Heldigvis.

 

2e92.jpg

Så det er greit å skadeskyte med rifle, for det er tradisjon, men å skadeskyte med pil og bue er helt katastrofe? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit å skadeskyte med rifle, for det er tradisjon, men å skadeskyte med pil og bue er helt katastrofe?

Hva er vitsen med å innføre nye uhumane avlivningsmetoder når man allerede har gamle

inngrodde metoder. Nesten som om USA skulle innføre halshugging i tillegg til eletrisk stol og giftsprøyte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver kan jo kjøpe jaktbue siden det er tillatt brukt i noen land.

Men treffer jeg noen gang folk med jaktbue i skogen i Norge anmelder jeg dette tverrt.

Du får ha lykke til med anmeldelsen. Hadde jeg visst hvilke skoger du frekventerte hadde jeg tatt med buen min dit , etter å ha ringt deg så du kunne ta bilder av meg med buen min. Det er ikke mer ulovlig å gå i skogen med en bue enn det er med gummistøvler….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor naiv går det an å bli, Larix ?? Proffene følges av amatører....

 

Ikke så lenge det stilles strenge krav til dokumenterte ferdigheter. Hvis noen ønsker å jakte med bue uten å ha "papirene i orden" så er det lovbrudd på lik linje med å jakte storvilt uten skyteprøve i dag. Det er jo og slik at de som ønsker å jakte ulovlig med bue like godt kan gjøre det i dag, som hvis buejakt blir tillatt ;)

Jeg er ikke nødvendigvis så veldig positiv til buejakt, men jeg synes likevel at mye av argumentene mot lukter av mye følelser og lite kunnskap, både om jakt generelt og om buejakt.

 

Edit: Trykkfelsnisse fjernet. Det er sikkert noen igjen :whistle:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok holde et øye med deg Robinson, spesielt Fredag...

Håper du har vett til å la viltet gå i fred for pilene dine !

Alt som beveger seg , går i fred for pilene mine. Det er ikke lov å jakte med bue i skogene i Norge. Men en bue er ikke definert som ett jaktvåpen ( i Norge) og dermed ikke ulovlig å ta med seg i skogen….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er riflejakt strengt regulert. Det stilles krav til skyteferdigheter og til våpen, f.eks. krav om anslagsenergi. Det forekommer likevel en del skadeskyting, mest fordi jegere tar sjanser og skyter selv om forholdene ikke er optimale. For jakt med hagle er det ingen krav når det gjelder skyteferdigheter, og skadeskyting er sannsynligvis mer utbredt enn med rifle. Fordi marginene med bue er enda mindre enn med kruttdrevne skytevåpen er det min ærbødige påstand at sjansen for skadeskyting er desto større. Jeg ser ingen grunn til at det skal tillates å jakte med bue i Norge bare fordi noen mener det er mer utfordrende, og derfor gjør dem til "bedre" jegere enn de som jakter med de våpentyper som er tillatt i dag. Da kan de jo heller prøve å ta nærbilder av viltet med vidvinkelobjektiv; det vil være vel så vanskelig og desto mindre farlig for viltet... :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som motvekt til alle pilbildene. Denne elgen er skutt med et lovlig jaktvåpen i Norge (bilde fra www.storviltskolen.no). Rifle..

 

piggokse_utskudd.jpg

Den ser unektelig litt død ut da, Hege... :hmm:

Nå er jo jeg i grunn og bunn motstander av all jakt og blir dermed ekstra provosert av buejakt og innføring av det.

Tror naturen ordner best opp selv. Som matauk har jakt ingen betydning lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du vegetarianer Dag G? Hvis så er tilfelle så har jeg ingen problemer med at du er totalt jaktmotstander, men hvis du spiser kjøtt så har jeg overhodet ingen forståelse for holdningen din. Tror du husdyrhold, uansett hvor forskriftsmessig og forsvarlig, med påfølgende dyretransport og slakting på slakteri er i nærheten av like humant og ustressende for dyret som å bli skutt under jaktutøvelse er? Det tror i hvert fall ikke jeg!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ærlig sak å være imot jakt, men i dagens samfunn har vi havnet i en situasjon der de fleste er enige om at vi må hjelpe naturen med bestandsreguleringer..  Det er bedre enn at populasjoner blir så store at de sulter ihjel...   Og da må noen jakte!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Hahaha :D knall bra. Men den er jo ikke langt unna sannheten i grunn. Men det er menneske selv som står for uttynningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en del naturlig populasjonsregulering blant mennesker også; alt fra svartedauden til AIDS...

Men selv om tegneseriestripa ovenfor har et slags poeng så er vel de fleste enige om hvilke dyregrupper som skal bestandsreguleres gjennom jakt, og hvilke som ikke skal det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.