Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker om kajakkpadling


Anbefalte innlegg

Her om dagen var jeg på vannet med en nybegynner som hadde kjøpt seg ny kajakk. Har alltid regnet ham som sterkere og sprekere enn meg, men ojojoj så smått det gikk med ham. Slik var det selvsagt med meg engang også, men det er glemt. Jeg belærte ham med en myndig og faderlig tone :-)  

Det gikk imidlertid mange mange år før noen lærte meg de viktigste tingene. Og ikke forsto jeg betydningen av det selv heller. I dag synes jeg dette var veldig synd og er i grunn motivet for å skriver dette:

 
Med årene har jeg blitt mer og mer oppmerksom på padleteknikkens betydning. Riktig teknikk i seg selv er ikke noe mirakelmiddel. Og all padling gir økt styrke. Men jeg tror det er kombinasjonen av padling og nogenlunde riktig teknikk som gir det absolutt beste resultatet. Man vil ikke så lett pådra seg belastningsskader heller.
 
Riktig teknikk kommer ikke av seg selv. Tvert i mot. Den teknikken som lettest kommer av seg selv er den som føles best. Og "best følelse" kan ofte være synonymt med "lav virkningsgrad". De bevegelsene som skal styre åra riktigst mulig føles heller ikke særlig naturlig. Her er det ikke snakk om styrke, men innøvelse av litt unaturlige bevegelser. Det er først når man lærer dette at man kan belaste de egentlige "fremdriftsmusklene" slik at de kan utnyttes mest mulig effektivt. Og for manges del vil dette antagelig være den eneste muligheten for å trene seg opp til å kunne padle litt lengre etapper i f.eks motvind. Man trenger ikke være spesiellt sterk.
 
En video som gir en ganske god forklarng:
 
Ikke helt dekkende hvis man skal padle racing kanskje men en ganske god instruksjon.
 
Nøkkelordet er å få plassert isettet så langt frem og så nær skroget som mulig, og så trekke åra til seg ved å utnytte kroppsvridningen mest mulig. Det er den første delen av draget som gir absolutt mest fremdriftseffekt. Både fordi det er da vi kan dra med mest kraft og fordi den første delen gir minst energitap gjennom å svinge kajakken fra side til side.
 
Padling er altid ganske morsomt til å begynne med. Men jeg tror mange stagnerer pga at de ikke utvikler seg noe særlig. Og så blir det til slutt litt kjedelig. Det er når man får trent seg opp litt og kanskje takler litt dårlig vær at kajakkpadling kommer til sin rett. Og særlig når man lærer seg en sikker rulle. De fleste lærer seg vel selvreddning men det er jo så helt utrolig mye lettere å bare rulle seg opp etter en velt. Og dette i seg selv gjør faktisk at man ikke velter så lett. Man blir mye mer avslappet.
 
Rulling er ikke vanskelig. Problemet er bare det at folk notorisk prøver å rulle ved å ta et vanlig padletak under vann. Og så vil de på død og liv at hodet skal først opp av vannet. Selve rulla starter ikke før åra og overkroppen er sveipet 90 grader ut med hodet og årebladet så nær overflaten som mulig. Og når åra peker rett ut fra kajakken (CCroll) trekker man kneet (under knestøtta) til seg, drar åra rett ned, samtidig som man prøver å holde hodet under så lenge som bare mulig, så sier det plopp, og man sitter på rett kjøl. Så lett er det. Man må bare å gjøre akkurat dette :-)
 
Det er faktisk mulig for mange å lære seg rulla ganske raskt. Men det skal litt øvelse til før den blir sikker. Helt sikker blir den bare hvis man har innøvet riktig teknikk.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finns det någon video på hur rullningen går till, med klart vatten så man ser padlarens position och rörelser? Eller teknad serie med rutor som visar momenten?

 

I manulaen till min kajak )Folbot Cooper) säger tillverkaren att den är svår att rulla med och endast personer som lärt sig rulla och kan det bra skall försöka rulla tillabaka den. Övriga rekomenderas ta sig ur båten fortast möjligt. Kommentarer på detta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Johan2000: Jeg vil anbefale deg å oppsøke en padleklubb nær deg for å lære deg padleteknikk og rulling. Mange klubber har bassengtrening på rulling om vinteren, fellespadling og trening om sommeren.

 

Mine erfaringer er fra kano men jeg kan skrive under på at det lønner seg å få kompetent veiledning og instruksjon fra starten av (noe som knapt finnes i Norge på kano). Det er mye vanskligere å lære ting fra bøker og video. Det er lett å se en video og så føle at en gjør det på samme måte. I virkeligheten kan en gjøre det totalt feil og tro at en gjør det riktig. Det er skummelt hvor lett det er å lære seg uvaner.

 

Det er uendeligheter av videoer som forklarer teknikk og rulling på youtube. Gjør litt søk og vær kritisk til det du ser. Det er veldig mange uten god teknikk som legger ut videoer av "Sånn skal du rulle" når de knapt greier det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En gang i urtiden i forrige århundre padlet jeg mye kajakk i mange år - noen år mellom 1 - 2000 km om året og deltok i langdistanse - konkurranser. Så jeg er helt enig i utsagnet om padleteknikk!.

 

Jeg har ikke sett hele videoen nøye, men det ser stort sett meget riktig ut med pagay-tak fremme og tett til kajakken, vri i kroppen så man får et tak som sluttet litt forbi hoften. Man drar samtidig med den nedre arm og skubber med den øvre som også har et løst grep om skaftet så man unngår å bruke underarms musklene hele tiden og krampe. Et kort og grovt resymé. Rasmussen og Slettsø utviklet nettopp wing-åren med dette i tankerne - at den skulle stå fast i vannet som en påle.

 

Men det blir ganske upedagogisk å vise det i en brei balje av en elve-kajakk for her blir teknikken svært lite synlig.

 

Så vedrørende rulle: Ganske mange kajakker har så stort og åpent cockpit - sittebrønn- at tanken om rulle som berging er en illusjon. Velter man uforvarende i bølger i kajakk skjer det meget plutselig og overrumplende (Jf. Kjelliver: Blupp-blupp tråden), så i alle disse kajakktyper faller man rett og slett ut av kajakken under vannet. Overtrekket kan fastholde en i noe omfang, men det får man alltid av. Ellers er jeg enig i Cornix's beskrivelse av rulle-teknikken, hvor han nettopp forutsetter tilstedeværelsen av en knestøtte.

 

Derfor har noen havkajakker og alle elvekajakker et trangt cockpit, hvor man sitter fast og faktisk kan bruke rulle til berging.

 

Jeg kjenner en som er ved å ta våtkort, som selvfølgelig er fornuftig.. Men det blir talt mye om makkerredning. Selv om du er på tur med en makker kan han jo være 50 m borte borte og dermed til liten hjelp, førenn det blir oppdaget, at du ligger med hodet ned. Dessuten padler mange alene.

 

Så er mye snakk om årepose. Også vel og bra i sig selv, men å ligge og puste sådan opp i en kritisk situasjon er ikke lett. 

Man skal alltid ha kontroll på pagayen og ikke miste den (eller kajakken). Åresnor er det fullt mulig å surre sig inn i i en kritisk situasjon. 

 

Min morale er, at du må bruke den selvrednings teknikk som er relevant til den kajakktype, du padler i - og øve selvberging uten assistanse. Rulle, makkerredning og årepose er ikke noe fasitsvar.

Den vanskeligste delen er faktisk å snu kajakken uten at cockpitkarmen skovler masse vann inn - uten tørrdrakt på altså.

 

Hilsen

Elgen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det blir ganske upedagogisk å vise det i en brei balje av en elve-kajakk for her blir teknikken svært lite synlig.

 

Derfor har noen havkajakker og alle elvekajakker et trangt cockpit, hvor man sitter fast og faktisk kan bruke rulle til berging.

 

 

Jeg tenkte også på at elvekajakk kunne virke litt upedagogisk. Men jeg har padlet litt elvekajakk og i praksis synes jeg ikke forskjellen i forhold til padleteknikk i en bred havkajakk er dramatisk stor. Synes bare denne videoen var ganske god.

 

Burde kanskje ha nevnt at jeg forutsetter at alle havkajakker har knestøtter. Ellers har jeg tatt hundrevis av ruller i elvekajakker, og forsåvid mange andre kajakker, uten sidestøtter. Også i elv. Litt vanskeligere, og så blir man kanskje sittende litt skakt i kajakken etter at man har kommet opp. Men fin trening.  :-)

 

 

Ellers...
 
Det ligger veldig mange gode rulleinstruksjonsvideoer på youtube, men det er jo noe annet å kopiere det man ser når man ligger opp ned under kajakken.
 
Jeg har ikke så veldig mye erfaring med å lære andre rullteknikk men jeg har sett hvordan folk strever. Jeg mener man bør dele rulla opp i to isolerte deler. Sveipet, og selve rulla. Ideellt sett bør man være to. Kanskje litt av hensyn til sikkerhet? Og så bør man antagelig begynne med selve rullebevegelsen. Det er den som får oss opp av vannet.
 
Hvis man ligger opp ned under kajakken, strekker den ene armen helt ut, og holder i hånda til kameraten som står ved siden av (i stedet for i åra), og så prøver å svinge seg opp, så er det veldig lett å kjenne hva som får det til å gå tungt eller lett rundt. Man får mye bedre tid til å tenke seg om og legge merke til hva man gjør på denne måten. Man kjenner bokstavelig talt hvor utrolig mye lettere man kommer seg rundt hvis man først "krøller seg" til siden, slik at hodet ligger nærmest mulig vannflaten, og så vrir kajakken rundt med hofta (trekker kneet til seg) samtidig som man bøyer kroppen og hodet ned i vannet og løfter seg opp med armen. Nesten magisk.
 
Øver man mye på dette vil enkelte kanskje greie "håndrulla" før man trenger å bruke åre. Eller man kan prøve å bruke vesten eller en årepose i stedet for kameratens hånd. Og hvis man er litt stiv i kroppen kan dette inspirere til å drive litt gymnastikk :-)
 
Det mange kaller "set up", og det å svinge årebladet 90 grader ut til siden, er som sagt bare for å komme i best mulig posisjon for å utføre selve rullebevegelsen.
 
For mange kan det være en stor fordel å bruke maske når man skal ligge mye under vannet. Men man bør unngå å bli avhengig av å se hva man gjør. Det er f.eks veldig lett å bli avhengig av å se på vinkelen og plasseringen av årebladet før man tar sveipet ut til siden. Men dette bør man helst kunne styre med øynene lukket. In real life ser man ikke bestandig så mye likevel.
 
Det finnes mange typer ruller. Forskjellene kan være flytende. Men noe jeg tror man bør unngå er å legge seg bakover i det man skal opp. Det kan kjennes lettere på denne måten pga at tyngdepunktet blir lavere, men det blir som å krabbe i stedet for å gå. Det er bedre å konsentrere seg om detataljer som at åreskaftet skal holdes så nær kajakken som mulig og at årebladet skal strekkes så langt ut til siden som man kan før man begynner rullebevegelsen. En annen detalj man bør huske er at overekroppen i størst mulig grad bør følge med åra i 90graders sveipet.
 
Det finnes enkelte gode våttkortinstruktører som kan lære folk å rulle. Men i praksis er vel ikke det å kunne rulle noe tema i våttkortstigepensumet før det begynner å handle om at man selv skal bli instruktør eller noe annet i NPF's system? Og uansett er jo slike kurs bare én enkelt treningsøkt. Man bør ha mange treningsøkter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vi er grunnleggende ganske enig!

 

Padleteknikken er i prinsippet den samme, men den blir bare svært lite synlig i en brei elvekajakk.

 

Ved innlæring av rulle er et problem for de fleste at alt blir "speilvendt" når du henger unde vann med hovedet ned og derfor skal gjøre ting "omvendt" av hva du tenker.

Derfor skal rullen sitte reflektorisk, hvis den skal fungere som redning.

 

Med de kajakk typer jeg vanligvis padlet var og ble det et oppvisnings-trick.

 

hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trevlig video. Men kajaken ser ut att vara minst 15 cm smalare än den jag har, och översidan är mycket rundare.

 

Tills vidare täkte jag helgardera genom att inte slå runt alls. Det är ganksa enkelt. Varför slår kajaken runt?

 

- Hög sjö

- Paddlaren gör stora rörelser långt ut åt sidorna.

- Man blir påkörd av en motorbåt

- Man kör på ett dolt hinder under vattnet

 

Dom 2 första är lätta att undvika, eftersom man kan kontrollera dom själv.

Motorbåtar är svårare och kan dyka upp när man minst anar det. En variant är att paddla i vatten där det inte finns några stora motorbåtar, eller vid tidpunkter där motorbåtfolket tagit upp sina farkoster på land. Det är ingen slump att jag paddlar på oslofjorden endast sent om hösten och på vintern. Det är för farligt övriga tider på året.

Sista punkten kan man aldrig vara helt säker på, speciellt inte om man rör sig i okända vatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tills vidare täkte jag helgardera genom att inte slå runt alls. Det är ganksa enkelt. Varför slår kajaken runt?

 

Noe som nesten fikk meg til å kantre en gang var et plutselig sterkt vindkast fra siden som tok tak i årebladet. Visse værtyper og vindrettninger kan være ganske uberegnelige.

 

Når det gjelder rulleegenskapene til kajakken din så kan jeg ikke tro at den er fryktelig vanskelig og komme seg rundt med. Men den er nok ikke noen eskimokajakk heller. De ruller nesten av seg selv.

 

At instruksjonsboken anbefaler at man bør gå ut så fort som mulig kan vel ha noe  å gjøre med at den er fra USA. Der må de jo sikre seg mot erstattningsansvar. Noe som nemlig kan være litt farlig er at enkelte kan få panikk når man ligger opp ned. Og kanskje særlig hvis man merker at luften begynner å ta slutt. Noe som kan skje hvis man bommer på flere rulleforsøk. Det er viktig å huske hempa på  spruttrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.