Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i Jotunheimen


Nuker

Anbefalte innlegg

Jag kommer att åka till Jotunheimen den 27 den här månaden, och har tänkt att få in ett antal toppturer. Vid sidan av Galdhøpiggen och Glittertind funderar jag på ett urval av följande toppar, där * betyder topp som jag prioriterar högre:

 

Semeltind*, Surtningssui*, Store Knutholstind*, Slettmarkshø*, Svartdalspiggen, Store Rauddalseggi*, Skarddsalseggi, Store Urdadalstind, Visbretind, Store Hellstugutind
 
Det som jag undrar är då om det krävs stegjärn och isyxa på någon av dessa toppar, eller om man klarar sig med vandrarstavar - vilket jag gjorde på en annan topp där folk sa att det i princip var isklättring? Det ser ut att finnas en del snö kvar på höjd enligt Leirvassbus webbkamera.
 
Hur krävande är det att vada Storån strax ovanför Hellertjønne? Jag hade tänkt att ha ett basläger några dagar vid Hellertjønne, för att bestiga Store Rauddalseggi, Semeltind och eventuellt någon till topp.
 
Finns det någon stig upp på Semeltind från Storådalen som man bör följa? Tydligen står det en bestigningsrutt i boken "Norges Fjelltopper over 2000 meter".
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har bara varit på dessa;

 

Surtningssui, Store Knutholstind, Svartdalspiggen

 

Och på dom är det normalt bara att promenera upp. På Store Knutholstind är det viktigt att du går rätt väg om du inte vill ha turen väldigt spännande. Går man rätt är det dock inga konstigheter alls, bara att gå upp. Väldigt fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har bara varit på dessa;

 

Surtningssui, Store Knutholstind, Svartdalspiggen

 

Och på dom är det normalt bara att promenera upp. På Store Knutholstind är det viktigt att du går rätt väg om du inte vill ha turen väldigt spännande. Går man rätt är det dock inga konstigheter alls, bara att gå upp. Väldigt fin tur.

 

Är det svårt att hitta rätt väg upp på toppen? Knutholstind är den topp som jag allra helst vill bestiga (före Galdhøpiggen).

 

Jag undrar också lite grann om Jotunheimen Aust/Vest ger något mervärde om man har Jotunheimen Fjellkart CK45? CK45 har mitt område i skala 1:50000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:50000 er bra. Alle dine topper har normalrute utenom bre.

 

For Store Hellstugutind er det allikevel artigere å gå via Hellstugubreen eller traversere hele Hellstuguryggen.

 

For Store Knutholstind, gå i finvær, følg merking og se etter tråkk og små steinvarder her og der så unngår du å gå deg fast i svaparti/skrent. Dog artigere å følge rygg fra nord eller sør. På nordryggen kan nålene omgås ved å trekke ned i siden.

 

Anbefaler deg å lese noen av turrapportene på peakbook.org da flere har fyldig info om det du etterspør, men det er vel artigere å ikke vite alt i forkant heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peakbook har ganska många färdberättelser, får se om jag hittar allt jag önskar där. Har mest kollat på http://scandinavianmountains.com/ hittills men ibland är det lite skralt med information där.

 

Store Hellstugutinden kommer jag troligtvis inte att bestiga. Ska dock vara fin utsikt därifrån.

 

Det här låter ganska inspirerande: http://peakbook.org/tour/60930/En+vakker+Jotuntr%C3%B8st%21.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Semeltinden i fjor. Gikk opp fra stien rett før du kommer inn i Urdadalen, ved punkt 1565 ca. Jeg fulgte omtrentlig beskrivelse jeg fant via fjellforer.blogspot.no (masse toppbeskrivelser her, med bilde av gps-spor på kart). Må holde skrått øst og i ei god bue mot nord igjen opp på platået på 1978, derifra rett til topps. Sikkert masse muligheter opp, men for meg som er uerfaren til å gå på "umerka" topper var det greit ha noen forholde seg til. Ikke så lett finne beste ruta i den rel. bratte ura. Så såvidt noen varder her og der, uten at jeg fant noen logikk i de. God tur, en flott topp er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Semeltinden i fjor. Gikk opp fra stien rett før du kommer inn i Urdadalen, ved punkt 1565 ca. Jeg fulgte omtrentlig beskrivelse jeg fant via fjellforer.blogspot.no (masse toppbeskrivelser her, med bilde av gps-spor på kart). Må holde skrått øst og i ei god bue mot nord igjen opp på platået på 1978, derifra rett til topps. Sikkert masse muligheter opp, men for meg som er uerfaren til å gå på "umerka" topper var det greit ha noen forholde seg til. Ikke så lett finne beste ruta i den rel. bratte ura. Så såvidt noen varder her og der, uten at jeg fant noen logikk i de. God tur, en flott topp er det.

 

Det hoppas jag! Jag har suttit och kollat igenom Google Earth och Virtual Globe (finns länk till det på Westcoastpeaks.com) och tittat på de toppar som verkar mest spännande. Semeltind är ju dessutom den mest intressanta toppen som man ser på väg upp på Galdhøpiggen. 

 

http://fjellforer.blogspot.se/2011/06/semeltind-2236-moh.html finns det ju en fin karta över bestigningsrutten. Bra att veta - jag får tacka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske borde placeras i en annan tråd, men jag frågar här ändå: 

 

På http://gjende.no/rutetider-og-priser-sesongen-2014/ står det t.ex. över den första båttiden DX4. D betyder daglig, men X betyder otätt. Är inte detta en motsägelse? Hur ska man tolka detta? Dessutom betyder 4 torsdag - är det inte självklart att båten går på torsdagar om den går varje dag?

 

Hade varit synd att vänta på båten i onödan ifall den inte kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tackar för svaren. Jag har nu varit en och en halv vecka i Jotunheimen, och har hunnit bestiga Knutsholstinden, Gjendetunga, Semeltinden (inklusive sörtoppen), Galdhøpiggen, Glittertinden och Surtningssui. Missade dock Besseggen p.g.a. dåligt väder, men annars fick jag med det mesta i min ambitiösa planering.

Värt att notera är att det är svårt att hitta stigen upp till Knutsholstinden, den går dock rakt upp precis som det står på alla kartor. Jag trodde att det stod fel på min färdbeskrivning och började följa en annan rösad stig som går upp på passet mellan Knutsholstinden och den nålformade toppen söder om den. Sedan började jag gå upp på kammen, vilket fungerade okej fram tills cirka 150 höjdmeter under toppen - då det blev alldeles för exponerat och läskigt utan säkring. Jag var dock ännu inte helt övertygad om att jag hade kommit fel, men jag började promenera nedåt. Jag märkte dock att berget fick en klart beskedligare lutning mot västkammen, och till slut hittade jag den riktiga stigen - som inte alls är så teknisk och involverad som leden jag hade börjat följa. Den mest spektakulära toppen som jag har bestigit, utan tvekan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.