Gå til innhold
  • Bli medlem

Julia og Morten - Gratulerer med en fantastisk bok.


Studbaker

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Mine forventninger var skyhøye etter all den positive rosen boka har fått her på forumet.

Det er derfor hyggelig å meddele at at boka infridde og vel så det.

Dette er udiskutabelt den beste boka om våre høyeste topper som noen gang er skrevet. Jeg er helt sikker på at den vil stå fjellstøtt som den ledende fjellfører for 2k toppene i mange mange år.

Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var turen kommet til meg. Jeg var så heldig å få denne boken til bursdagen min i forrige uke, og jeg har trengt flere dager på å skaffe meg noen lunde oversikt og et inntrykk grundig nok til å uttale meg. Og dette er en superbok! Den gir følelsen av å være en bortimot uuttømmelig kilde, både i tekst og bilder. Veldig mye får man for pengene her. Bildene er veldig flotte, teksten velskrevet og interessant. Jeg synes det er fantastisk å se resultatet av alt arbeidet Morten og Julia har lagt ned, og føler meg stolt på deres vegne. Dette er et helt suverent verk som vil ha hedersplassen i hylla for all fremtid.

Jeg gratulerer så mye, og håper virkelig at denne boken får den status og berømmelse som den fortjener. Men: Uansett hvordan salget måtte gå - dette er den overlegent beste boken som er laget om fjelltopper i Norge. Utrolig godt jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dag kom den endelig til bokhandelene i Bergen også!

Hadde vært å klatret noen timer og svingte innom nærmeste bokhandel bare for å mase litt (slik jeg har gjort hver dag de to siste ukene), men denne gangen slapp jeg å mase for der stod den og lyste opp mot meg med en gang jeg kom inn i avdelingen for spreke bøker. Litt dumt at det ikke gikk ann å smugkikke, men jeg skulle uansett ha den.

Har enda ikke fått sett noe særlig i den, men alle dere som har ventet på den i bergensområdet kan i alle fall gå til anskaffelse av boken nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ble ikke imponert av boka. Den ble litt for tung og stor, ble vanskelig å orientere seg i. Det var nok mer genialt å dele den opp sånn som Erik Thommesen & co har gjort.

Dessuten synes jeg det ble for mye syting og klaging i tur rapportene deres. Faktisk så mye at man kan miste lysten til å dra på tur.

Oppsumert: greit gjennomført, verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg boka på fødselsdagen min. Jeg har bare bladd gjennom boka og lest litt sporadisk. Førsteinntrykket er bra. Jeg tror ikke jeg kommer til å lese boka, men bruke den som et oppslagsverk når jeg skal på tur og kanskje finne inspirasjon til nye turer.

Boka har mange fine bilder, særlig liker jeg vinterbildene og soloppgangs- og solnedgangsbildene.

Rangering av vanskelighetsgraden på toppene er det også fint at er med. Samtidig som en vurdering av egnethet for vinterbestigninger er supert for meg.

Det som mangler synes jeg er en visuell beskrivelse av ruter på de vanskeligste toppene. I en del andre bøker (f.eks håndbøkene om Sunnmørsalpene) er det tegnet inn med rød strek hvor ruta går. Dette ville selvfølgelig ødelagt mange flotte bilder, men på de 10-20 vanskeligste fjelltoppene tror jeg mange hadde hatt nytte av det.

Boka har et imponerende volum og prisen er egentlig latterlig lav. Å dele boka i 2-3 bind hadde kanskje vært mer lønnsomt for forfatterne, men jeg liker den best sånn den er.

Gratulerer med et godt gjennomført prosjekt. Jeg tror ingen gidder å skrive turbøker om 2000-meterne i Norge etter dette. Nivåhevningen fra det vi hadde fra før er formidabel !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars journalister. Jeg synes de burde lære seg bokstaver og tall før de i det hele tatt tenker på å bli journalist. Ikke alle lister er sortert etter høyeste og nedover.

Boka har imponert meg stort, både når det gjelder innhold, bilder og oppsett. Så Morten og Julia, dere kan bare slappe av selv om huset ser bomba ut. Arbeidet som ligger bak denne boka kan ikke kombineres med så mye annet når vi vet hvor kort tid dere har brukt på dette nydelige produktet.

Så takk skal dere ha! Selv om ikke jeg kommer til å bruke boka til planlegging av turer, vil den bli ofte bli tatt frem og bladd i. Alle de fine bildene er nok til å få en tidvis arbeidslei landmåler til å lyse opp og glede seg til neste tur i vår flotte høyfjellsnatur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle, og tusen takk for alle flotte tilbakemeldingene :D. Etter snaue 3 uker på veiene for å distribuere boka til de meste områdene i Sørnorge skal den nå være tilgjengelig i bokhandelen på de aller fleste steder (noen får tilsendt førstkommende uke).

Jeg har ved denne anledningen lyst å si noen små ting om boka, slik at de som ikke har den i hånda skjønner litt mer om hva noen av tilbakemeldingene går ut på.

Boka er bygd opp i tre hoveddeler: Innledning, presentasjon av alle toppene og en såkalt temadel. Helt bakerst i boka er det lagt ut en toppliste (den Dagbladet refererer til), samt registeret.

Boka opererer med 50 meter primærfaktor for hovedtopper og tar med sekundærtopper ned til 10 m pf. Siden sekundærtoppene står under hovedtoppen de hører til og Galdhøpiggen har 2 sekundærtopper, er Glittertind nr. 4 totalt på lista. Hovedtoppene er numererte, og Glittertinden er selvfølgelig fortsatt nesthøyest i landet vårt og bærer nr. 2.0 (hovedtopp nr. 2 etter høyde - Galdhøpiggen har da nr. 1.0 og Keilhaus topp og Svellnosi som sekundærtopper til Galdhøpiggen er underordnet denne og har hhv. nr. 1.1 og 1.2). I tillegg er sekundærtoppene i lista fargelagt. Dette systemet, som er forklart i boka, har dessverre ikke Dagbladet helt skjønt. Lista er for så vidt 4 lister i en og tar også hensyn til de som samler etter 30 og 20 m pf i tillegg til 50 m og 10 m.

Presentasjonen av toppene er med vilje ikke bygd opp beint etter høyde, men etter massiver der hovedtoppene er sortert etter høyde innenfor massivene (og massivene i de respektive områdene igjen er rangert etter høyde). Siden det er en bok man skal kunne bruke til turplanlegging, syntes vi at det var mest hensiktsmessig og brukervennlig å ha toppene i samme massiv samlet, slik at man slipper å bla noen titalls- eller hundretalls sider fram og tilbake for å finne nabotoppen (som man kanskje vil bestige i samme slengen), slik det er tilfelle i bøker der toppene kun er sortert etter høyde. Dette er selvfølgelig en smakssak. Med hjelp av topplista og registeret vil man alltid kunne finne fram til den ønskede toppen raskt og ukomplisert.

Noen av turartiklene kan sikkert oppfattes som litt "sytete". Men en er da ikke superman, og jeg tørr å påstå at de allerfleste vil bli slitne på toppturer, bare de er lange og tøffe nok, og vi er da ikke noen unntak :wink:. Så det å bli sliten er en veldig naturlig del av toppturen og hører etter vår mening til en viss grad med i en turrapport, for ikke å skape et feil bilde av turen (vi er som sagt ikke ut etter å bygge opp noen superman-image, og folk som leser om turene får gjerne vite at vi har vært slitne, for det kan godt hende de blir det og). Dette har ikke noe med syting å gjøre og har heller ikke redusert turopplevelsene våre med en smule, tvert imot får jeg nesten si. Det hører rett og slett med. Ingenting er så godt som å ha vært ordentlig sliten på tur og krype ned i soveposen, eller komme hjem til peiskos og badekar hvis det har vært en dagstur (og for vårt vedkommende har det i forbindelse med bokarbeidet vært mange, til dels laaaaange dagsturer) 8).

Og en liten ekstra-hilsen til Stuttjukken: boka er da om litt mer enn "bare" Jotunheimen :wink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka opererer med 50 meter primærfaktor for hovedtopper og tar med sekundærtopper ned til 10 m pf. Siden sekundærtoppene står under hovedtoppen de hører til og Galdhøpiggen har 2 sekundærtopper, er Glittertind nr. 4 totalt på lista. Hovedtoppene er numererte, og Glittertinden er selvfølgelig fortsatt nesthøyest i landet vårt og bærer nr. 2.0 (hovedtopp nr. 2 etter høyde - Galdhøpiggen har da nr. 1.0 og Keilhaus topp og Svellnosi som sekundærtopper til Galdhøpiggen er underordnet denne og har hhv. nr. 1.1 og 1.2). I tillegg er sekundærtoppene i lista fargelagt. Dette systemet, som er forklart i boka, har dessverre ikke Dagbladet helt skjønt. Lista er for så vidt 4 lister i en og tar også hensyn til de som samler etter 30 og 20 m pf i tillegg til 50 m og 10 m.

Jeg er enig i at Dagblad-journalisten må ha vært ganske sløv. Men det skal også sies at listen er egnet til å forvirre. Problemet er kolonnene "Nr.", "20 m P.f." og "30 m P.f.". Disse kolonnene er nesten helt verdiløse slik de er brukt - det eneste interessante ved dem er å kikke på den siste oppføringen i hver av dem for å se hvor mange topper det totalt finnes med primærfaktor på hhv. 10, 20 og 30 meter.

Det man kan gjøre i 2. utgave er å endre navnet på "Nr."-kolonnen helt til venstre til "10 m P.f." og dernest bruke disse kolonnene til å rangere toppene etter høyde innenfor hver primærfaktor-kategori. Alternativt kan man bare fjerne dem. At Nørdre Semelholstinden er oppført med "125" i "30 m P.f."-kolonnen, forteller leseren slik det er nå ihvertfall ingenting.

Uff, nå må jeg få logget meg ut og skaffe meg et liv jeg også. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Dagblad-journalisten må ha vært ganske sløv. Men det skal også sies at listen er egnet til å forvirre. Problemet er kolonnene "Nr.", "20 m P.f." og "30 m P.f.". Disse kolonnene er nesten helt verdiløse slik de er brukt - det eneste interessante ved dem er å kikke på den siste oppføringen i hver av dem for å se hvor mange topper det totalt finnes med primærfaktor på hhv. 10, 20 og 30 meter.

Enig - kolonna nr. kan vel fungere som en forvirrende tellekollonne, men 20 og 30 pf nr. blir helt tullete med den sorteringen som er gjort. Det var mest en arbeidsliste underveis for å se antallet, skulle ikke ha vært med i boka på denne måten. Dersom det skulle bli en annen utgave en gang, vil lista nok se noe annerledes ut, ev. suppleres med andre sorteringer i tillegg.

Det den fortsatt funker som er en høydesortert liste over det vi har kalt hovedtoppene, med de underordnede toppene påhektet. Det var uansett hovedpoenget, men forvirringspotensiale i de tre andre kolonnene ser jeg helt klart :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Kunne gjerne tenkt meg å titte i boka, noen som vet om den finnes noe sted i Trondheim? Fant den korkje på Tapir eller bokhandlern øverst i nordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du finner den på KBS, Norli i sentrum, Ark Brynshjørnet, Ark Torvet, Øksendals Libris, på Solsiden Kjøpesenter, på Moholt og i City Syd (så sant de ikke er utsolgte uten å ha etterbestilt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kunne gjerne tenkt meg å titte i boka, noen som vet om den finnes noe sted i Trondheim? Fant den korkje på Tapir eller bokhandlern øverst i nordre.

Ja, nå var jeg nettopp nede på Ark i Nordre og der var den jo :)

Hadde litt lave forventninger da jeg ikke er noen primærtopp-sanker, men boka var jo virkelig flott! Rakk bare å bla gjennom raskt, men det var mye flotte bilder og fin layout - bra jobbet!

Skal huske å ta med meg lommeboken neste gang - så har jeg noe relevant litteratur å grave meg ned i når det sludder horisontalt her i Trondheim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.