Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips på telt


HeidiS

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe ett nytt telt for 2 voksne og 2 hunder.

Har sett på på flere av Helsport sine telt, deriblant Gimle 4 og Xtrem telt 3 camp og Hilleberg.

Kan noen komme med tips på gode erfaringer.

Vi ønsker fortrinnsvis at det er litt høyde samt fortelt, at det er lett og en god pris er bare en fordel.

Håper på innspill.

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høgfjell, heilårstelt? Gimle er jo eit tungt telt på 6 kg og xtrem òg. Evt er jo Bergans Wiglo 4 eit telt med stor plass men tungt.

Kva med Helsport fjellheimen 4? Har hatt dette og det var eit romsleg telt som godt kan brukast store delar av året. Finnes i ein lettvariant men lågare fortelt.

Eit lett alternativ med god plass er jo dette : http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shangri-La 5 er perfekt til formålet, så lenge du ikke skal campe på de mest utsatte områdene i høyden og så lenge det hovedsaklig skal brukes vår, sommer og høst. Vinter under tregrensa går nok også bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel å vite litt om hvor det skal brukes, årstid, størrelse på hunder, budsjett etc

Det skal brukes hovedsakelig sommer og høst, pris er ikke så viktig så lenge det er et bra telt. Hundene er av typen belgisk fårehund 30 kilo og en Alaskan Husky tipper hun blir rundt 20 kilo, hun er 2 mnd. nå derfor ikke helt klart ennå vekten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgfjell, heilårstelt? Gimle er jo eit tungt telt på 6 kg og xtrem òg. Evt er jo Bergans Wiglo 4 eit telt med stor plass men tungt.

Kva med Helsport fjellheimen 4? Har hatt dette og det var eit romsleg telt som godt kan brukast store delar av året. Finnes i ein lettvariant men lågare fortelt.

Eit lett alternativ med god plass er jo dette : http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent.html

Gode tips Jostein, Bergans Wiglo så veldig bra. Et spørsmål er det noen i Norge som selger Shangri-La 5 telt ? søker på internett og finner kun utenlandske sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shangrila 5 kan kun bestillast på nettsida til golite. Dersom du skal ha eit lett telt så er dette eit bra val, men dette ville eg ikkje brukt i ein hauststorm. Dersom du skal ha eit solid telt du kan bruka nesten uansett vêr så er Hilleberg sikkert eit betre valg men eg kan ikkje sei meir om dette, ettersom prisen er tre gonger så høg og eg ikkje har eit i teltbeholdningen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shangrila 5 kan kun bestillast på nettsida til golite. Dersom du skal ha eit lett telt så er dette eit bra val, men dette ville eg ikkje brukt i ein hauststorm. Dersom du skal ha eit solid telt du kan bruka nesten uansett vêr så er Hilleberg sikkert eit betre valg men eg kan ikkje sei meir om dette, ettersom prisen er tre gonger så høg og eg ikkje har eit i teltbeholdningen min.

 

Kommer vel litt an på hvor man opplever høststormen også?

Min erfaring med Shangri La 3, på Hardangervidda og Finnmarksvidda, er at dette teltet tåler mer en man skulle tro. Ulv i fåreklær! Ser at det er Shangri La 5 det er snakk om, men tror også dette, tross litt større, står for en god blåst.

Så handler det også om hvor og hvordan man setter opp teltet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik telt som ShangriLa er at de tåler nok noe mer enn man kanskje tror. Har Helsport lavvulight som er samme prinsippet og det har tålt ganske mye vind(jeg hadde ikke vindmåler med) selv om jeg bare hadde satt 6 av 12 bardnuner. Siden de bare har senterstang og ikke stenger langs duk vil duken presses noe mer inn enn i vanlig telt. Blir noen flater vind får tak i.

Her er en vintervideo fra fjellet i USA med Shangri La

Sover man godt selv om det blafrer i duk etc er det fint Vil man ha noe som står mest mulig stille er nok et solid telt bedre men dertil mer vekt.

 

Av telt ville jeg kanskje tenkt slikt som Helsport Fjellheimen 4 el Hilleberg Nallo eller Kaitum. Litt avhengig av om hundene skal inn i innertelt eller bare være i fortelt. I innertelt så ville jeg tenkt 4 manns telt. I fortelt ville f.eks Kaitum 3 GT vært ok siden det har mye plass i yttertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.