Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig ferie: Femundsmarka


HakonJ

Anbefalte innlegg

Annonse

Veldig bra tur du hadde og fra et herlig område som jeg ennå ikke har besøkt. Har ferie nå fra helgen og løse planer om Hardangervidda,men nå ble jeg i tvil. Kanskje det blir Femunden. Takk for rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tur du hadde og fra et herlig område som jeg ennå ikke har besøkt. Har ferie nå fra helgen og løse planer om Hardangervidda,men nå ble jeg i tvil. Kanskje det blir Femunden. Takk for rapport.

Tror i alle fall du kan få et veldig fint fiske om du drar denne tiden. Ønsker deg god tur, uansett hvor det blir.

 

Misunner deg ikke den spurten tilbake til Synnervika (har "gått istykker" beina mine på omtrent samme strekket selv), men så ellers ut som en fantastisk tur ja :)

En tur jeg godt kunne vært foruten. Jeg beholdt heldigvis alle ledd og lemmer i god behold.

 

Er det ikke plass til baksleng, så bruker man vannkast :) Rullekast, spey og snakeroll må man kunne hehe. Flott rapport!

Skulle gjerne vært flinkere på vannkast. 25m snakeroll med tørrflue blir for drøyt for meg, så da ble vassing et bedre alternativ. Fisken bryr seg heldigvis ikke om hvilket kast man bruker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til neste gang for å spare på taxipenger: lag på forhånd et skilt (papir beskrevet med bred svart tusj) med destinasjonen på det. Gå inn på veien mot synnervika (et par km fra Røros stasjon) og hold fram skiltet.

Omvendt er det mye enklere. Da vi skulle tilbake, skulle bussen gå om flere timer. Det var ikke mange biler som dro fra Synnervika, men den 3. som dro tok meg med. Sjåføren sa at hun alltid tar med folk (mann eller kvinne), siden det er så få busser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til neste gang for å spare på taxipenger: lag på forhånd et skilt (papir beskrevet med bred svart tusj) med destinasjonen på det. Gå inn på veien mot synnervika (et par km fra Røros stasjon) og hold fram skiltet.

Omvendt er det mye enklere. Da vi skulle tilbake, skulle bussen gå om flere timer. Det var ikke mange biler som dro fra Synnervika, men den 3. som dro tok meg med. Sjåføren sa at hun alltid tar med folk (mann eller kvinne), siden det er så få busser der.

 

Godt å høre! Notert for en senere anledning.

 

Flott rapport. Kjenner draget mot femundsmarka bare vokser etterhvert som jeg leser. Da er det jo bra at jeg skal oppover om 7 dager, å være der i godt å vell 2 uker. Tenker å gå mye av den samme ruta, med mindre modifikasjoner. Hvor langt gikk du i snitt pr. dag?

 

Takk for det. Jeg brukte ikke GPS annet enn sistedagen, så jeg kan ikke si så mye mer om antall km enn hva du kan se av ruta på kartet. Det kan være litt kronglete terreng noen steder, så ikke regn med at kilometerne flyr overalt. Jeg beregna på forhånd ca 8-10km per dag med "ruteforflytning" på kartet, dvs forflytningen jeg gjorde med pakning. Fisking osv kom selvsagt i tillegg. Bortsett fra dag 1-3 var det i grunn veldig rolig med forflytninga, så med 2 uker får du i alle fall masse tid til leirkos/fiske på samme ruta. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med vi setter ett "tak" på rundt 5-6km pr. dag pga. latterig dårlig kondis og form. Dette blir vår 8 tur inn i marka, men den første gangen vi skal gå mest utenom sti. Skal inn for maks nyting, å ikke telle kilometer, de flyr jeg nokk etter på arbeid (kjører lastebil). Så godt å høre at ruta er overkommelig i rolig tempo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med vi setter ett "tak" på rundt 5-6km pr. dag pga. latterig dårlig kondis og form. Dette blir vår 8 tur inn i marka, men den første gangen vi skal gå mest utenom sti. Skal inn for maks nyting, å ikke telle kilometer, de flyr jeg nokk etter på arbeid (kjører lastebil). Så godt å høre at ruta er overkommelig i rolig tempo :)

 

Nå gikk jo jeg mest på sti, men området virker greit å navigere i. Legg litt merke til tidsbruk per kart-kilometer i starten, så blir det greit å beregne tidsbruk per dag. Et greit utgangspunkt dere kan ta er ca 2km/t på kartet, så er det bare å justere opp eller ned etter terreng/form/sekk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.