Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkesystem og plastsmak


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

En del plastprodukter er tilsatt stoffer for å gjøre plasten myk. Disse stoffene kalles ftalater eller hormonhermere og er funnet blant annet i plastleker laget for barn.

Disse stoffene skal være forbudt å bruke i produkter solgt i Norge, men de dukker likevel opp med jevne mellomrom.

Vær litt forsiktig med å drikke fra plastflasker som ikke er garantert trygge.

Kroppen vår takler dårlig slike stoffer og de kan virke negativt på forplantningsevnen til både mennesker og dyr.

 

Du kan forsøke å rense med klor, men jeg ville nok heller gått tilbake til butikken med et alvårlig spørsmål.

Ellers kan du kontakte mattilsynet og høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har opplevd lignende selv. Løsningen er å fylle den med vann og tømme i en halv boks med bakepulver og en pose med natron, riste godt og la det stå noen timer, rist av og til. Husk å sørge for at det er vann med blandingen i slangen også. Skyll godt ut. Da skal all vond smak forsvinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer egentlig greit at den blå var den verste siden jeg valge den fargen til tisseflaske  :D

 

Åååkei, minn meg på å merke min skikkelig, skulle vi noensinne dra på tur sammen ;)

 

(spøk til side, hva skal man gjøre da, for å unngå disse stoffene i drikkebeholdere?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummet bare gjennom den artikkelen om skadelige farger på plastflaskene og så vidt jeg ser av kommentarene er det først når man introduserer salt eller alkohol at de blir gifitige i sollys. Bruker du den kun til ferskvann tror jeg ikke det er noe fare.

 

Har for meg at plastsmaken har forsvunnet med bruk for min del.

Passer alltid på å vaske (skylle med varmt vann) etter bruk å la tørke med lokket av. Lagrer alltid med lokket liggende løst oppå så flaske eller pose tørker. Plastsmaken har blitt borte ganske kjapt.

 

Har en liten sekk med drikkespose jeg bruker når jeg kjører motorsykkel. Denne tar det gjerne en uke for å få tørket skikkelig så den prøver jeg alltid å få spent opp når jeg henger den til tørk før vinterlagring så den er helt tørr (ikke primært pga plastsmak, men for å drepe de bakterier og sporer som måtte befinne seg i vannrestene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod det sånn at hvis produktet ble utsatt for varme så kan innholdet bli eksponert for skadelige stoffer?

Jeg har som sagt en blå nalgene drikke pose,men den ligger jo inne i sekken og blir ikke utsatt for sol eller høy varme, så problemet kan vel ikke gjelde generelt drikkeposer som kun brukes til vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til drikkevann og andre flytende ting som skal samme veien bruker jeg stort sett bare Imsdalflasker og ''lommelerker'' av plast fra vinmonopolet eller tax free butikken. 

Imsdal 0.7L, passer perfekt i flaskeholderne på sykkelen og så koster de bare panten hvis de skulle forsvinne.

Det gikk med noen av disse under Nordsjørittet sist helg. De kostet sikkert mye mindre enn de mange andre fancy flaskene som lå strødd langs veikanten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gammelt kjerringråd som jeg har brukt på drikkeflasker med det samme problemet er å bruke eddikk og blande det ut med vann, la det stå noen timer og skylle godt. Så skal alt være borte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til drikkevann og andre flytende ting som skal samme veien bruker jeg stort sett bare Imsdalflasker og ''lommelerker'' av plast fra vinmonopolet eller tax free butikken. 

Imsdal 0.7L, passer perfekt i flaskeholderne på sykkelen og så koster de bare panten hvis de skulle forsvinne.

Det gikk med noen av disse under Nordsjørittet sist helg. De kostet sikkert mye mindre enn de mange andre fancy flaskene som lå strødd langs veikanten. 

 

 

Må ta meg en tur etter veien neste gang det arrangeres sykkelritt skjønner jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.