Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i Femundsmarka


stian med sekken

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp.

Vi er 2 stk som har planer om å dra på en ukes kanotur i Femundsmarka i midten av Juli. Vi har aldri vært på kanotur før, men det frister veldig. Har googlet mye og det er jammen ikke lett og finne en rute som skulle passe. Vi har bil, men må leie kano. Start og mål må være samme sted. Har sett at mange starter ved Kæringsjøen. 

Blir veldig glad for turforslag. Ønsker å unngå for mange elvestryk og bæring. Finns det padlekart og få kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Start ved käringsjön. De mange buktene og vikene er fantastiske å utforske. Få bæringer, ingen stryk. Mange holmer og øyer i det området. Jeg vil si det er det beste kanostedet for nybegynnere.

 

Skal dit selv med barn på 1,5 år om noen uker. Gleder oss! 10 dager i telt og kano. Kommer nok til å bære ned til Rogen fra Käringsjö området, padle innover til Styggsjøene og være der en stund. Vet ikke om vi skal bære ned til Røa og gå den veien oppover igjen. Men Revsjøen er kjempeflott å padle på også. En natt på Styggsjøkoia er obligatorisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De leier ut kanoer der så vidt jeg husker.

Fint området å padle, bortover "labyrinten" av vann langs Rogen. Blir litt bæring mellom vannene men de fleste er veldig korte.

Som nybegynner så vær obs hvis dere tar dere ned på Rogen. Kan blåse opp der før man aner så hold dere langs land.

Kart så bestill Läntmeteriets kart Z59 Rogen f.eks her http://www.naturogfritid.no/224872/Kart/Kart_-_Sverige/Z59+Rogen+-+Fjellkart

Det dekker hele svensk side og norsk side av grensa ned til Femund. Da har dere hele området i ett kart. Der er det bl.a merket av hvor det er godkjente bålplasser, litt andre regler for slikt på svensk side.

Er ikke padlekart direkte men spør på KJæringsjøen, de har et kart der hvor de har tegnet inn de vanlige stedene å bære mellom vannene. Kan dere evt sette noen punkter med blyant på eget kart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo bli "labyrinten" på oss. Martin, du er en tøffing som drar på kanotur med et barn på 1,5 år. Håper å kunne høre fra turen når du er tilbake. 

Takk til både Martin og Borgern for gode råd og turforslag. Jeg blir ennå mere inspirert når jeg får gode råd og turforslag. 

Jeg var på en 3-dagers fjellvandring til fots i Femundsmarka i fjor sommer. Tok da båten fra Synnervika til Haugen og gikk gjennom Femundsmarka og inn til Rogen, over Skjeddbrofjella og ned til Røa til slutt. Ble veldig fasinert av Femundsmarka. Den ville naturen, med skog, snaufjell, elver, bekker og vann;)

Lysten på kanotur i disse trakter blir bare større for hver dag. Gleder meg;) Jeg skal kjøpe kartet Borgern,,,,så starter planleggingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går fint. Det er egentlig ikke så lange avstander og vannene i labyrinten er ikke så store. Eneste som kan klusse litt med ruteplanen er hvis det er såpass vind at man ikke kan padle Rogen. Bør legge inn litt slakk på ruten slik at man tåler en dag eller to i påvente av stillere vær. Vi padlet første dag inn i labyrinten og slo leier der. Så videre gjennom inn til Østre Rødsjøen. Der bar vi ned til Rogen. Så padlet vi til Klappneset og tok en lunsj. Så inn til Reva campen. Så leir der til neste dag. Så oppover til Revsjøen og leir der. Da var vi jo bare på dag 3 men brukte jo mye av dagen dag 2 på padling så klart.

Skal du padle hver kvm i labyrinten tar det så klart tid. Tenker du deg inn over Rogen så ta heller en lengre padledag og kom dere over den hvis det er stille vær. Så bruker dere heller litt tid i Revsjøen og evt Styggsjøen.

Samme tilbake. Er det stille vær første dag på retur så gjør ferdig Rogen. Bruk heller en ekstra dag eller to i labyrinten tilbake. Bedre å komme seg over når været er bra enn å måtte padle vind på Rogen for å rekke hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo bli "labyrinten" på oss. Martin, du er en tøffing som drar på kanotur med et barn på 1,5 år. Håper å kunne høre fra turen når du er tilbake. 

Takk til både Martin og Borgern for gode råd og turforslag. Jeg blir ennå mere inspirert når jeg får gode råd og turforslag. 

 

Hehe, takk for det. Jeg synes ikke vi er så tøffe selv da. Var nylig på en 4 dagers tur i lavvo med gutten og han synes det var heller kjipt å komme hjem igjen :-) Det er en ordentlig utegutt jeg har fått meg. Ser han at terassedøra er åpen så skal han ut - været er fullstendig irrelevant. Det jeg er mest spent på er hvordan han vil takle overfarten på Rogen ved å sitte i kanoen såpass lenge. Også bleieberget som vi må ta med hjem igjen da. Vi tar ihvertfall med reinskinn til å ligge/sitte på utenfor madrassene våre, slik at det blir komfortabelt inne i nylonhuset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye det koster å leie en kano for ca 10 dager? Er det forskjell på tyngden? Og er det noen som er bedre for nybegynnere? Har lyst å kjøpe en Ally, men føler det er litt risikabelt før jeg har prøvd meg ute på vannet. Det er nå ikke sikkert interssen er like stor etter å ha prøvd, selv om jeg egentlig tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er kartet kjøpt, og jeg har bestemt meg for å padle fra Kæringsjøen og i "Labyrinten", videre utpå Rogen til Reva og Revsjøen før turen går tilbake. Nå mangler det viktigste kanoen. Jeg hadde tenkt å ringe Kæringsjøen stugor for å forhøre meg om kano. Var en tur innom topsport.se i Funesdalen i helgen, og der fortalte de at man kan leie kano på kjæringsjøvollan. Trodde da jeg snakket med han i butikken om at det var Kjæringsjøen stogar han snakket om. Men når jeg studerer kartet er Kjæringsjøvollan i nærheten. Noen som vet noe om disse to plassene? Og hva er å anbefale? Dette haster litt. Har tenkt å drå om en uke. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Flott med folk som legger inn turrapport etter å ha spurt etter tips. Gjør det mye mer interessant å åpne slike tråder når man får se hvordan det faktisk gikk. Gode tips til senere turer for andre også! Kjempegreier!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.