Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i Hollandske kanaler.


REs

Anbefalte innlegg

Har leid en kanalbåt i Holland denne sommerferien og nå lurer jeg på om det er noen som vet om det er noen vits å ta med en fiskestang eller to.

Jeg mener at jeg har sett en film en gang om hvordan hollenderne gikk ut på isen på kanalene og laget hull for at ikke fisken skulle dø. Stillestående vann som frøs til risikerte å bli så oksygenfattig at fisken kunne dø. Jeg husker bare et bilde av et hull i isen med en masse fisk i. 

Er det noen der ute som har fisket i Holland?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hollendere fisker mest etter brasme, mort og vederbuk. Dette er stort sett lett og statisk meitefiske nær bunnen, gjerne med litt fôring for å tiltrekke seg fisken. Det foregår også noe fiske etter rovfisk, typisk gjedde, abbor og gjørs. Sistnevnte er vel den eneste som anses som matfisk. Du må løse generell fiskeavgift (landsdekkende; "vispas") samt fiskekort fra rettighetshavende de fleste steder. I noen av de store vannveien slipper du sistnevnte. Det står beskrevet i en liste som følger med fiskepasset. Les mer på: http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/english/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.