Gå til innhold
  • Bli medlem

virmadalen, børgefjell


roger123

Anbefalte innlegg

Hei. I uke 30 skal jeg på fisketur, skal gå opp virmadalen til virmavatnet, før turen går videre til store kjukkelvatnet osv. Men er i tvil om jeg skal gå på øst eller vest siden av virmaelva fra namsvatnet. Ser ut som det er mere kratt på østsiden... Noen som har gått der som har noen tips om det?

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg har gått fra Gaukarvatnet og ned Virmadalen til Storelva på vestsiden av Virma for noen år siden, og det var en ganske grei tur. Du må regne med noe vierkratt enkelte steder. Tror ikke det finnes sti i dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selvsagt ikke nekte deg å gå den myr- og krattbefengte Virmadalen (gjelder de nederste kilometerne), men selv ville jeg valgt å gå på vestsiden av dalen til godt over tregrensen, slik som det kommer frem på kartet. Mener også dette er den vanlige traseen, i hvert fall opp til Gaukarelva. Lettgått og vandrevennlig fjell på vestsida.

post-1580-0-94353200-1402931082_thumb.pn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk nedover langs østsiden av elva for en del år tilbake. Faktisk fra ganske nøyaktig samme teltplass TL peker ut på kartet her.  Det gikk jo forsåvidt greit men mye myr og kratt samt et par større bekker/sideelver som måtte krysses. Samtlige var noenlunde flomstore etter kraftig nedbør da vi gikk der og vi kom oss jo over på et vis. Men noen effektiv rute var det absolutt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en tre år siden sist jeg gikk den veien, men det gikk en del tråkk på østsiden av elven som gjorde det rimelig greit å ta seg fram. 

 

Jeg har også gått den ruta TL peker ut noen ganger, og det er absolutt mulig å rote seg bort i mye kratt mellom elva og snaufjellet der også. Ingen klar anbefaling fra meg, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selvsagt ikke nekte deg å gå den myr- og krattbefengte Virmadalen (gjelder de nederste kilometerne), men selv ville jeg valgt å gå på vestsiden av dalen til godt over tregrensen, slik som det kommer frem på kartet. Mener også dette er den vanlige traseen, i hvert fall opp til Gaukarelva. Lettgått og vandrevennlig fjell på vestsida.

Så ikke så dumt ut det der nei. Ville du beregnet mange timer på den ruten der da? Bruker gaukarelva å være overkommelig å krysse eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaukarelva har jeg aldri hatt problemer med å krysse, den er nærmest som en bekk å regne. Vanskelig å gi noe anslag på tidsbruk, men med min høyst gjennomsnittlige form ville jeg nok beregnet minst tre timer. Kanskje noe mer med pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått noen ganger opp til Gaukarvatnet på vestsida av Viermaelva. Sørg for å gå langt nok oppi dalsida, i alle fall dersom det er bløtt. Det er mye myr og tette kratt nedi dalen. Opp til Gaukarvatnet fra Storelva er det ca. 10 km gange. Derfra er

det greit å gå østover mot Viermavatnet :-)

9,5 km med litt sikksakk i dalen på siste turen opp til Gaukarvatnet. Da var det knusktørt :-) brukte 3 t 45 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.