Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av svartkjele


Anbefalte innlegg

Det slo meg her en dag at det kanskje finnes bedre alternativ enn kiwiposen til oppbevaring av svartkjelen i sekk. Har alltid brukt det, og det fungerer da på et vis. Men nå er det slutt på handleposene. Jeg har fått nok. Jeg trenger noe mere høyverdig og estetisk som står i stil til naturen! Noen som har et alternativ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eagle products har en skinnpose som passer til deres 1,5 liters kjele. Og da passer vel den til de fleste "svartkjeler vil jeg tro.

 

Selv skar jeg rett og slett den nederste delen av et buksebein fra en sliten jeans og sydde sammen i den enden som var klipt, og tredde i en snor til å lukke den med 

i andre enden...

 

Eventuelt så har de billige bomullsposer på ebay. Lett og fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevarer min kjele inni en kasserolle, som igjen står inni en større kasserolle. Alt dette står oppi en stekepanne. Passer perfekt inni hverandre. Inni kaffekjelen ligger trekoppen jeg bruker til whisky/cognac sammen med gassbrenneren. Hele sulamitten pakker jeg i en Sea-to-Summit pose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagle kjelen min kom med trekk. Men til Trangia kjelen laget jeg et trekk av et avdanket putevar, klippet det ned til passende størrelse og sydd det sammedn med snor lukking.

 

Selv skar jeg rett og slett den nederste delen av et buksebein fra en sliten jeans og sydde sammen i den enden som var klipt, og tredde i en snor til å lukke den med 

i andre enden...

 

 

Jeg bruker gamle t-skjorter.

1 trøye = minst to trekk.

Billig og enkelt.

Jeans er nok mer slitesterkt. Skal prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den Eagle-kjelen med skinnpose. Skinnposen er relativt tight og det er faktisk innimellom litt prakk å få kjelen nedi, men veldig kjekt for å putte den videre ned i sekken da...

 

 

Da passer nok ikke den til GSI kjelen min. Synd, for jeg var fristet til å kjøpe til den. Men har også 0,7 literskjelen til Eagle, og den passer nok fint i den skinnposen :-)

 

Får se, kansje man finner en gammel sliten skinnjakke på fretex som kan slaktes og sys poser av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jeansvarianten på meg. Får vel øve meg litt på skreddersømmen, men det er alltid tilfredstillende å lage ting selv. Takk for tipset Humle! 

Tar med nål og tråd til brodering i tilfelle det blir noen dager/uker med dritvær. ;)

 

attachicon.gifKJel.jpg

 

Grei den. Men neste gang vrenger du den før du syr bunnen. Når du vrenger den tilbake er sømmen vekk, og den kan være så stygg du bare klarer å lage den :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Phaser

 

Ser poenget i å ha noe varig, men jeg er litt skeptisk til det å hele tiden ha noe originalt og fancy for å gjøre enkle oppgaver. Simplify. Simplify. Dessuten er en pose lettere enn mye annet foreslått over.

 

Bruk heller ekstratida til å jobbe overtid slik at du får råd til å kjøpe en lettvektssovepose til 6000. Da begynner en å få tak i utstyr som vil gjøre en forskjell på turen, ikke bare ulike statements for hvor "bushcraft" en er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen da gjør de som liker det sånn og de som liker noe annet kan gjøre det sånn.    Her spør TS om alternativ til plastposen fordi han ikke liker den og kommet fram til noe han kanskje finner ut at han liker bedre.  Er ikke det flott da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Phaser

 

Ser poenget i å ha noe varig, men jeg er litt skeptisk til det å hele tiden ha noe originalt og fancy for å gjøre enkle oppgaver. Simplify. Simplify. Dessuten er en pose lettere enn mye annet foreslått over.

 

Bruk heller ekstratida til å jobbe overtid slik at du får råd til å kjøpe en lettvektssovepose til 6000. Da begynner en å få tak i utstyr som vil gjøre en forskjell på turen, ikke bare ulike statements for hvor "bushcraft" en er.

Det har med å gjøre at jeg har blitt så utrolig lei av de evinnelige handleposene. Det ser ut som søppel som ligger og flyter i leiren. Det er et skår i gleden for meg rett og slett. Jeg har en del "triste" leirbilder der remaposen er midtpunktet for å si det forsiktig. Er man tre fire stykker i en basecamp, så blir det jo ikke mindre poser heller. Det er vel et spørsmål om estetikk. Nei de handleposene hører hjemme i sentraliserte strøk, der bossdunkene ikke er langt unna. Jeg har fått min dose, og har alliert meg med pakkposer av ymse slag.

Dessuten har jeg lettvektsovepose til 6000,- Den er ganske fancy faktisk, og kanskje et statment på at jeg har peil på lettvektspakking og har litt å rutte med. ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta et steg opp. Hva med en spar-pose?

 

Seriøst. Hva er galt med en plastpose?

 

Ved å bruke, for eksempel et kraftig bomullsstoff så har en muligheten til å pakke ned kjelen før den er helt avkjølt. Det er ingen god ide med en sparpose. Ikke noe stort poeng kanskje, men jeg har faktisk smeltet noen handleposer opp igjennom med omgang med for varmt kokekar/kjeler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med å gjøre at jeg har blitt så utrolig lei av de evinnelige handleposene. Det ser ut som søppel som ligger og flyter i leiren. Det er et skår i gleden for meg rett og slett. Jeg har en del "triste" leirbilder der remaposen er midtpunktet for å si det forsiktig. Er man tre fire stykker i en basecamp, så blir det jo ikke mindre poser heller. Det er vel et spørsmål om estetikk. Nei de handleposene hører hjemme i sentraliserte strøk, der bossdunkene ikke er langt unna. Jeg har fått min dose, og har alliert meg med pakkposer av ymse slag.

Dessuten har jeg lettvektsovepose til 6000,- Den er ganske fancy faktisk, og kanskje et statment på at jeg har peil på lettvektspakking og har litt å rutte med. ;)

 

Amen.   

 

Litt ot iforhold til det du startet tråden med, men håper du tilgir det. 

 

Vanligvis når jeg er alene så blir det ikke så mye søppel, ihvertfall ikke så mye at jeg trenger en handlepose for å samle det i.   Men etter en tur i fjor høst sammen med to andre der vi delte telt og lagde felles middag, så ble det naturligvis litt søppel etterhvert og dette ble samlet opp i en plastpose.  Mens turen varte, så sto den som regel rett utenfor døra på ytterteltet, eller rett innenfor, og ble egentlig ikke enset. 

 

Men når jeg en måned eller to etter turen satt meg ned for å se igjennom bildene, så ble jeg mektig irritert på meg selv (som var "fotografen" på turen).

For på nesten hvert eneste bilde som ble tatt av teltet/campen, så er den derre jævla gule stygge Prix handleposen fylt med søppel med.   :-( 

 

Så neste gang tror jeg må innom Armygear e.l. for å få en handlepose i kamuflasje farger :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.