Gå til innhold
  • Bli medlem

Sporløs ferdsel


Miamaria

Anbefalte innlegg

Annonse

Fulgt litt med på noen amerikanske diskusjonsgrupper på Facebook. På de etablerte villmarksrutene i USA er de mye strengere på dette enn i Norge. Blant annet skal mann ta med dopapir og ikke kaste eller grave dette ned. Man skal ikke bruke oppvaskmiddel eller andre kjemikalier nær vann (selv bionedbrytbare). En skal heller ikke brenne papir eller plast ute i naturen. Alt dette for å minimere påvirkningen mann har på naturen. 

 

Nå er det jo flere folk langs de mest populere hiking rutene i USA enn det er langt til fjells i Norge. Men noen av de mest gåtte rutene i Norge som Besseggen, Trolltunge, Kjerag, Gallhøpiggen og slike har tilsvarende trafikk som mange av de populære rutene i USA.

 

Ellers er det jo ganske greit egentlig.

La teltplassen se lik ut som når du kom.

Bruk døde trær om du skal fyre opp bål, de brenner også bedre.

Ikke lag nye ildplasser, som du ikke kan viske bort igjen.

Ikke ta mer fisk enn du trenger om det er en fiskeplass som ikke er overbefolket. Det er bedre å ta en halvkilos til matfisk og slippe tilbake kilosfisken om du vil at vannet fortsatt skal ha stor fisk.

At man ikke lar det ligge søppel igjen er en selvfølge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo lage våre egne regler...

 

 

x) Ta med deg 1 stk av andres søppel hver dag

(det gjør i alle fall jeg - hvilket blir rart; lettpakkeren plukker opp ekstra vekt, mens idiotene som slengte fra seg sjokoladeplasten (hei, Freia: tursjokolade pakket i PAPIR!), har hav av plass i de digre sekkene sine).

 

x) Ikke bygg steinringer når du lager bål - eller legg dem pent tilbake på plass etterpå.

 

x) Hvis det er steiner i myra/blauthølet du skal over, bruk dem - de tåler vekten din mye bedre enn torv og mose.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo lage våre egne regler...

 

 

x) Ta med deg 1 stk av andres søppel hver dag

(det gjør i alle fall jeg - hvilket blir rart; lettpakkeren plukker opp ekstra vekt, mens idiotene som slengte fra seg sjokoladeplasten (hei, Freia: tursjokolade pakket i PAPIR!), har hav av plass i de digre sekkene sine).

 

x) Ikke bygg steinringer når du lager bål - eller legg dem pent tilbake på plass etterpå.

 

x) Hvis det er steiner i myra/blauthølet du skal over, bruk dem - de tåler vekten din mye bedre enn torv og mose.

Jeg trodde alle tok med seg søppel de finner ute i skogen, jeg. Jeg har med mer søppel hjem til søpplekassa hver gang jeg kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo lage våre egne regler...

 

 

x) Ta med deg 1 stk av andres søppel hver dag

(det gjør i alle fall jeg - hvilket blir rart; lettpakkeren plukker opp ekstra vekt, mens idiotene som slengte fra seg sjokoladeplasten (hei, Freia: tursjokolade pakket i PAPIR!), har hav av plass i de digre sekkene sine).

 

x) Ikke bygg steinringer når du lager bål - eller legg dem pent tilbake på plass etterpå.

 

x) Hvis det er steiner i myra/blauthølet du skal over, bruk dem - de tåler vekten din mye bedre enn torv og mose.

Å ta med andres søppel er en fin regel, men selvfølgelig tar jeg ikke hva som helst.

F.eks. ting som engangsgriller og hele poser med søppel prøver jeg å gjemme slik at de ikke synes og så håper jeg at tidens tann ødelegger dem slik at vi slipper å se dem igjen. Selvfølgelig avhenger dette av hvor langt jeg er fra en passende søppeldunk.

Til og med slike store gassballonger som selges til barn på 17. mai har jeg funnet langt inne på fjellet. (Og så jeg som alltid har trodd at slike ballonger som slipper løs havner i ballonghimmelen.)

En gang fant jeg også en slik elektronisk dippedutt som meteorologisk institutt sender opp hengende under en ballong. Men den var knust og ble begravet, med en enkel seremoni, under en stein. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet biltema presenninger som folk tydeligvis har overnatett under og lekt Lars Monsen, til og med hele telt. Ett var så bra at jeg vurderte å ta det med meg. Men hadde ikke plass i sekken og dårlig rygg...

 

Rundt slike palsser flyter det gjerne med søppel. Ølbokser, engangsgriller etc. 

 

Er selv ganske ivrig fisker og på populære fiskeplasser flyter det som regel med søppel. Embalasje til sluker, fiskesenner og slikt forteller sitt tydelige språk om hvilken gruppe 

mennesker som har etterlatt dritten. 

 

Desverre er det sånn alt og med skam å melde folk som driver 

samme type friluftsliv som jeg som forsøpler mest der jeg ferdes.

 

Når det gjelder eget. Forsøker jeg å bruke eksisterende bålplasser der de finnes, som stort sett er overalt hvor jeg drar. Og finnes de ikke har jeg kjøpt meg en liten nedpakkbar turovn som kan settes på en liten stein og som fyres med kvister, kongler etc. Da får man både bållukt og laget seg mat. lager jeg bål utenfor eksisterende bålplass, skal du lete godt fpr å finne ut hvor jeg hadde bålet bnår jeg drar derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante prinsipp i linken her. Kanskje vi nordmenn ikkje er så gode på sporlaus ferdsel som vi trur? F.eks det med å bruke stien uansett ver og ikkje trakke den breiare. Dei mest brukte nærturane her har blitt til 10 meter breie gjørmegater. Det ser ikkje fint ut og legg klart ein dempar på turgleda. Likedan den med kart og kompass framfor merking. Er vi blitt for bortskjemde og vil ha turen med "teskei"? Det med å splitte større grupper til mindre grupper, nokre organisasjonar driv jo med det stikk motsette. Trur både organisasjonar og privatpersonar (inkl. meg sjølv ;) ) her heime har godt av ein runde på eigen aktivitet og sporlaus ferdsel.  Kan det vere på tide med eit nasjonalt løft på sporlaus ferdsel og søppelprosjekt? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tror jo at i hvert fall erfarne turfolk har peiling. Men når man da opplever at erfarne turfolk - i kurssammenheng, der sporløs ferdsel er et tema - insisterer på å campe utenfor naturvernområde, fordi man i naturvernområdet må være så nøye med bålet. "Bål kan lett forandre/ødelegge. Vegetasjon, berg/stein, etc. I reservatene skal det være sporløs ferdsel veit du." Ikke en sjel kommenterte det heller, så dette er visst en ok holdning? Sporløs ferdsel holder vi til reservatene, ellers kan vi gjøre hva vi vil.

 

- Men jeg har verre eksempler, forsåvidt. Hvor gjør man av bæsjen? Jeg trodde det var opplagt at man gjorde sånt på diskrete steder - og "ordnet opp" etter seg i størst mulig grad. Jada. Man kan si jeg fikk rimelig sjokk da jeg holdt på å tråkke i en diger kladeis, ikke mange metrene fra teltleiren. På en åpen plass, der det var helt naturlig å gå. Da jeg kom over det verste sjokket og begynte å se meg rundt, så jeg jo at det lå et par hint strødd her og der - dopapir med drit på flagret rundt i samme område.

Voksne folk. Friluftsfolk jeg har vært på tur med før, og kommer til å være på tur med igjen. Hva svarte gjør man. (Vi var flere, så jeg vet ikke HVEM det var.)

Så derfor tenkte jeg i første omgang å finne en lettfattelig men klar artikkel om temaet, som jeg kunne anbefale de som var med på den turen, og forsåvidt disse som var med på det kurset. Folk er jo helt på villstrå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vere på tide med eit nasjonalt løft på sporlaus ferdsel og søppelprosjekt? 

Det finnes jo allerede en strandryddedag.

 

Jeg tror desverre vi blir mer og mer vant til at andre rydder opp. I enkelte friområder i Tromsø ser det ut som et middels avfallsdeponi dagen etter at folk har kost seg i sola med mat og drikke. Så kommer kommunen og rydder opp, og neste gang folk skal ut å grille i godværet så er det rent og pent. Hva har man så lært? Jo, at det er ikke så farlig om jeg etterlater engangsgrillen fordi kommunen rydder jo i morra. Denne holdningen tror jeg det er veldig lett å ta med seg ut i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LNT

https://lnt.org/

 

Er den den store globale siden angående temaet...

I Osprery ryggsekken er LNT prinsippene printet inn på innsiden av stoffet...

 

Akkurat kommet tilbake fra en liten tur nå å det er nok første turen jeg ikke har funnet noe søppel overhode! (men så er det ikke noen soneklare stier her.)

Teltplassen så uberørt ut å eget søppel ligger på kjøkkenet, å jeg tok det et steg videre siden hunden presterte å drite 20meter fra parkeringen nærme stistart så plukket jeg opp hundebasjen også, mellom all sauedrittn... :fear:

 

Ta med søppel, er så lite som skal til... Både naturen og samvittigheten er så mye renere etterpå. :flowers:

 

Leave No Trace.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskesnører og kroker rundt populære fiskeplasser er rene dødsfellene for fugler og dyr.

Gammelt fiskesnøre tas enten med hjem eller så kan det brennes opp på stedet.

Inn i et hull eller under en stein er ikke godt nok.

Heller ikke festet til en stein og dumpet i sjøen eller vannet.

 

Og så kaster jeg aldri innmat fra renset fisk tilbake i vannet når jeg fisker i ferskvann.

Er det rev, kråke eller ravn i området kan jeg legge det igjen åpent på land. I andre tilfeller så blir det enten gravet ned eller lagt under en stor stein.

Det er ingen ting som spiser dette ute i vannet og det blir bare liggende å råtne med fare for spredning av sykdommer og innfeksjoner.

post-4220-0-39586200-1402834907_thumb.jp

post-4220-0-10830400-1402834929_thumb.jp

post-4220-0-06453500-1402834946_thumb.jp

post-4220-0-99019100-1402834963_thumb.jp

post-4220-0-30153700-1402835087_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

x) Ikke bygg steinringer når du lager bål - eller legg dem pent tilbake på plass etterpå.

 

Interessant. Både i 101 villmarkstips-boka til Monsen og siste utgave av Fjell og Vidde, er oppskriften på bål med steinring. Ikke et ord om å legge dem på plass etterpå heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Både i 101 villmarkstips-boka til Monsen og siste utgave av Fjell og Vidde, er oppskriften på bål med steinring. Ikke et ord om å legge dem på plass etterpå heller.

Men hvis du ser på måten Monsen fyrer bål, så skulle man tro han fyrer for fjernvarmeanlegget i Oslo og omegn. Det er jo helt latterlig hvordan han fyrer bål til tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk tur i går kveld. Hvorfor møter jeg aldri noen av disse menneskene som henger opp poser med dritt i trærne? Jeg får jo aldri sagt i fra til dem! Hva tenker de egentlig? Og lurer de aldri på hvorfor det ikke henger flere poser med dritt i trærne? Hvis det hadde vært smart å henge dem der, så hadde vel flere gjort det? Arg..  :angry:

post-12621-0-97640200-1403108700_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ser på måten Monsen fyrer bål, så skulle man tro han fyrer for fjernvarmeanlegget i Oslo og omegn. Det er jo helt latterlig hvordan han fyrer bål til tider.

Ja ikke misforstå - jeg ser på ingen måte på Monsen som noe fasit. Men både Monsen og Turistforeningen er jo blant dem som formidler friluftslivets gleder - med skikker og sånt som det innebærer - til Hvermannsen. Så da er det kanskje ikke så rart, tenker jeg. At det for eksempel ligger steinring på steinring når man kommer i land et sted, fordi alle skal ha sin egen bålplass, for eksempel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk tur i går kveld. Hvorfor møter jeg aldri noen av disse menneskene som henger opp poser med dritt i trærne? Jeg får jo aldri sagt i fra til dem! Hva tenker de egentlig? Og lurer de aldri på hvorfor det ikke henger flere poser med dritt i trærne? Hvis det hadde vært smart å henge dem der, så hadde vel flere gjort det? Arg..  :angry:

Er rett og slett noe drit det der!

Jeg kom over et tre hvor det hang 3 sånne poser (så ut som et kjipt pyntet juletre), lite fristende men jeg tok de oppi en pose jeg hadde i sekken, gikk 1 1/2 km og kom til et sted med søplekasse. Men jeg har store problemer med å skjønne tankegangen til folk som gjør akkurat dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Både i 101 villmarkstips-boka til Monsen og siste utgave av Fjell og Vidde, er oppskriften på bål med steinring. Ikke et ord om å legge dem på plass etterpå heller.

Å bygge en steinring, samt å legge stein i bunn kommer jeg til å fortsette med, de få gangene det er behov for det. Men jeg bygger aldri en ny steinmur, hvis det finnes en fra før av. Som regel er bygging av "mur", ikke nødvendig. Det kommer også litt ann på hvor dette er. Enelte steder utpeker seg som en bålplass og da er det greit å ha en der. Og trenger en å beskytte undervegitasjon og omgivelsene fra brannfare, eller en levegg/vindskjerming, så gjør jeg det. Skulle jeg lage en på et tvilsomt sted, fjerner jeg steinene igjen. Men det er spessielt på kanoturer, jeg har sett at det kan være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke misforstå - jeg ser på ingen måte på Monsen som noe fasit. Men både Monsen og Turistforeningen er jo blant dem som formidler friluftslivets gleder - med skikker og sånt som det innebærer - til Hvermannsen. Så da er det kanskje ikke så rart, tenker jeg. At det for eksempel ligger steinring på steinring når man kommer i land et sted, fordi alle skal ha sin egen bålplass, for eksempel.

Det er nok noe utdaterte regler som DNT står bak der vil jeg tro. Etter hvert som friluftsliv blir mer og mer populært, og vi snart har vært over alt, så har man plutselig et utgangspunkt som er ganske så annerledes enn når man skrev disse reglene og skikkene.

Vardebygging og bålringer er jo de mest tydelige tegnene der ute. Det må nok en del holdningskampanjer til for å endre på denne trenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg undrer på hvor, mange av dere går på tur, som klarer å finne så mye søppel. :) Det er kun noen sentrale og poppulære steder, jeg ser dette. Kom dere vekk fra steder der "alle og enhver" ferdes, så er det nok lite av søppel også. Så jeg betviler at det er så mange rutinerte turfolk, som forsøpler.

 

Ellers så ser jeg lite søppel, bortsett fra på et lite fåtall poppulære kanosteder. I skogen og på fjellet, er det sjelden jeg ser noe. Men der går jeg for det meste i terrenget og ikke der saueflokken går. :)

 

Men det er samtidig viktig å ta med nybegynnere på tur og lære dem opp, så de forstår hva som er akseptabelt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rett og slett noe drit det der!

Jeg kom over et tre hvor det hang 3 sånne poser (så ut som et kjipt pyntet juletre), lite fristende men jeg tok de oppi en pose jeg hadde i sekken, gikk 1 1/2 km og kom til et sted med søplekasse. Men jeg har store problemer med å skjønne tankegangen til folk som gjør akkurat dette.

Hvis de gjør det for å ta posene med  seg på tilbakeveien, er det vel greit. Har sett tendenser til slikt, noen steder, men posene henger ikke lenge. Så, jeg tror de fleste gjør dette i beste mening. Det er da ikke noe annet poeng i, å ta bryet med å henge opp posene. Da hadde de heller kastet posen inn mellom trærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ser på måten Monsen fyrer bål, så skulle man tro han fyrer for fjernvarmeanlegget i Oslo og omegn. Det er jo helt latterlig hvordan han fyrer bål til tider.

 

Det er jo litt kult med et stort bål da, Tronn.

Ingen grunn til å spare på veden.

Det går ann å rydde opp etter seg.

Vi gror jo under...

Men kanskje rundt Oslo burde det være max båldiameter på 25 cm ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt kult med et stort bål da, Tronn.

Ingen grunn til å spare på veden.

Vi gror jo under...

Men kanskje rundt Oslo burde det være max båldiameter på 25 cm ??

Ja nå har jeg jo litt andre erfaringer enn folk som løper kryss og tvers over alt. MEN, er det nødvendig med et kembobål til enhver anledning? Det gir jo også større merker på bakken med større bål.

Jeg mener, sitter jeg alene ved bålet, så fyrer jeg ikke mer enn nødvendig. Er vi flere, har jeg ikke noe i mot noe som gir nok varme i alle retninger, og masse lys så folk kan se hverandre :)

Men dette er jo i hovedsak rettet mot hoved bestanden av friluftsfolk som ferdes på populære områder som Nordmarka, Hardangervidda, Femunden og lignende områder. Her er det virkelig ikke nødvendig å brenne ned hele skogen, heller ikke lage ny bålplass hver gang man skal grille pølsene sine.

Skulle DNT hatt en holdningskampanje for fornuftig bruk av villmarken, så vil den jo være rettet mot den store delen av befolkningen som går på rødmerka og godt opptråkka stier.

At det finnes steder der ute hvor det er overflod av tyri, og ikke noen spor av søppel, er flott og fint. Det finnes til og med i Nordmarka. Men det finnes mye annet i Nordmarka også. Og en ting det finnes veldig mye av, så er det dårlige holdninger. Det finner du også i Femunden og på Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.