Gå til innhold
  • Bli medlem

Leir-sko


Matti

Anbefalte innlegg

Hei.

 

tenkte det hadde vært urolig deilig og ha noen lette leirsko med i sekken på tur, noe som ikke veide mange gram og som tok lite plass i sekken.. det og komme fram til leiren etter mange timers gange og få av seg fjellskoene er en fantastisk god følelse, men sliter litt med og finne noen gode alternativ til hva jeg kan kjøpe i denne kategorien..

 

joggesko blir fort litt for store og ha i sekken, tøffler blir kanskje litt vel åpne og ha på bena, så hva kan jeg bruke, noen som har tips?

 

Mvh Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

joggesko blir fort litt for store og ha i sekken, tøffler blir kanskje litt vel åpne og ha på bena, så hva kan jeg bruke, noen som har tips?

 

Mvh Mats

 

 

Om du definere behovet ditt litt bedre blir det vanligvis lettere å komme med forslag.  Ser dog at du har skrevet "Leir-sko", but still.

 

Skal tøflene/skoene brukes kun inni teltet/hytta, eller skal de brukes ute på barmark også.  Være vannavisende eller kanskje vanntett?

 

 

Uten at jeg har fått prøvd de så alt for mye enda, så slår jeg ett lite slag for Helsport sine Biuvak Sko.  Disse veier ca like mye som ett par crocs, tar opp litt mindre plass og varmer føttene dine.  

De er relativt vannavisende, har lest at sålen skal være vanntett.  Jeg har gått litt i vått terreng rundt campen uten at vannet slo igjennom. La de bare til tørk oppå sekken over natt, og neste morgen var ytterstoffet ganske tørt. Ble litt imponert egentlig siden jeg lå under tarp og at det regnet i løpet av natta. 

De er dog ikke særlig behagelig å gå i, føtterne har bla en tendes til å "skli av sålen" - Vil tro at sømmene får seg bra med juling over tid om det skjer ofte...

 

Crocs er fine å bruke de også, men varmer ikke føttene slik Biuvak skoene gjør, om man ikke da har noen ekstra sokker å skifte til.

Dog er de som nevnt veldig og ha på seg når man skal vade i elv eller vann ( jeg har brukt mine endel når jeg må ut i elva og finne igjen sluker :D  ) Husk å kjøpe med hælstropp (det er kanske på alle crocs?)

 

Ellers selges det dun sokker fra forskjellige produsenter, der man også kan få kjøpt vannavisende/vanntette "yttersokker" som man kan gå med på barmark eller snø med.  Disse er gjerne 3-4-5 ganger dyrere enn de alternativene som er nevnt allerede i tråden.

 

 

Så det bunner i grunn ned til hvilke kvaliteter du setter høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crocs er knall. Fine å dra på seg om du må vade over en elv også, så de tjener to formål.

Crocs som jeg også allerede har nevnt har jeg ved enkelte anledninger brukt som leirsko. Jeg har også hørt andre nevne de som et alternativ for vading slik du gjør, men det har jeg selv aldri gjort. Jeg vil ha best mulig feste og så stabilt som mulig ved vading av elv så derfor blir det fjellstøvlene som gjør nytten i den forbindelse. så til TS, folk må gjøre som dem vil, men ved elvekryssing ville jeg tenkt meg om to ganger rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Uten at jeg har fått prøvd de så alt for mye enda, så slår jeg ett lite slag for Helsport sine Biuvak Sko.  

 

 

 

Støtter opp om denne. Jeg har brukt Helsport sine bivuaksko en del år nå. De er obligatorisk del av tursekken på sommerhalvåret. Veier svært lite, tar svært liten plass, og er gode og varme. Bruker de kun til helt enkelt bruk i og omkring basen. Utrolig gode å ha på seg når man har vandret i timevis og trenger å hvile slitne bein. Mine begynner å bli litt slitne i sålen, men jeg har fortsatt til gode å bli våt i de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crocs er knall. Fine å dra på seg om du må vade over en elv også, så de tjener to formål.

 

Enig. De sitter godt på steiner, og er lette å ha med seg i sekken. Hvis man bruker "hælbøylen" når man vader minsker man risikoen for at de sklir av foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som regel crocs. En modell som heter offroad. Litt krafTigere enn vanlige crocs

og med justerbar hælstropp.

Litt romslige så jeg kan bruke de med sokker på kvelden. Det at de er litt romslige bedre også lufting. I og med at hælstropp kan justeres kan man få de til å sitte godt på foten.

Også brukt et par badesko kjøpt på xxl på tur. De pakket litt mindre enn crocs. Godt grep det det er litt glatte steiner men null ankelstøtte så klart. Koster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det disse du mener? Finner dem ikke i nettbutikken til Turistforening, i så fall.

Jeg har den lettere typen, de har jeg sett i DNT-butikkene fysisk utsalg. XXL har de også: http://www.xxl.no/villmark/turutstyr/diverse-turutstyr/sea-to-summit-sts-hyttetofler-i-fleece/p/1038361_1_style

 

Brukte de som leirtøfler i tre dager i pinsen nå, og lurer på hvorfor jeg ikke har gjort det før. Har tidligere hatt med bla Crocs men ikke vært nøgd med disse. Fleecetøflene har slitesterk såle, gav beskyttelse mot fuktig gress og fungerte fint på fjell. Bør være fine som vadetøfler også, tenker jeg. Tørker fort! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukke, eller halvtjukke ullsokker og lette sandaler funker. Jeg har god erfaring med forsvarets gode gamle grå og noen enkle Teva-sandaler med enkle nylonreimer i Tevas klassiske fasong. Sandalen egner seg også godt til vading. Og et ekstra par ullsokker kan jo også komme til nytte i andre situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senast jag var i Spanien passade jag på att köpa just lämplig fotbeklädnad för tätlturer och bike-packing-turer. Som strand-sandaler, fast med sula i skumplast. Väger i princip ingenting.

 

Svårt att få tag i dessa i Norge, jag har letat. Men kan finnas på ebay, dx.com och sådana ställen. Och förståss skumma gallerior som drivs av kineser i spanska turistfällor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par Crocs på Jysk til kr 49.-.  Fordelen er at de er tette i front, mao ingen lufting.  De blir nok skikkelig klamme, men til å rusle rundt i campen duger de -tror jeg.

 

Ellers skal jeg på XXL i morgen og kjøpe de som "denblåantilopen" anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par Crocs på Jysk til kr 49.-. Fordelen er at de er tette i front, mao ingen lufting. De blir nok skikkelig klamme, men til å rusle rundt i campen duger de -tror jeg.

Ellers skal jeg på XXL i morgen og kjøpe de som "denblåantilopen" anbefaler.

Om du finner de halvhøye som denblaantilopen linker til på xxl kan du si ifra her? (eller noen finner dem et annet sted) Tenker de kan være fine til vinterbruk. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner de halvhøye som denblaantilopen linker til på xxl kan du si ifra her? (eller noen finner dem et annet sted) Tenker de kan være fine til vinterbruk. :)

Jeg bestilte dem herfra. Kom på cirka 220 kr. Uten frakt. Jeg får epost med fraktkostnader, som jeg må godkjenne, før skoene blir sendt. Kan si ifra hva kostnaden blir.

Er den skyhøy, avbestiller jeg.

 

International Shipping: (A shipping quote will be generated based on the size and weight of your order and will be emailed through to you for confirmation prior to shipping. ):
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg et par Western Mountaineering Flash down booties, veier 85g for et par. Til vinteren skal jeg vippe de opp i et par Helsport fotposer med innlegg av en tilskjært bit av en sitteplate, og en ullsåle når jeg skal ut av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg et par Western Mountaineering Flash down booties, veier 85g for et par. Til vinteren skal jeg vippe de opp i et par Helsport fotposer med innlegg av en tilskjært bit av en sitteplate, og en ullsåle når jeg skal ut av teltet.

God idé. Selv prøver jeg å finne en kombinasjon av camp-støvler og sovesko til å holde beina varme. Lukter at jeg må til med en DIY-løsning som du snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å bruke bootiene som tøffel i teltet, og med fotposene slipper jeg å ta de av når jeg skal ut en tur. Har du litt minder føtter enn meg (45), så har Jysk duntøfler som kun koster 25, men de er alt for små til mine føtter. De har heller ikke noe kraftigere stoff under og litt opp på kanten, kun " bomullstoff" rundt det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte dem herfra. Kom på cirka 220 kr. Uten frakt. Jeg får epost med fraktkostnader, som jeg må godkjenne, før skoene blir sendt. Kan si ifra hva kostnaden blir.

Er den skyhøy, avbestiller jeg.

ok..ja si ifra, om frakten ikke blir gal bestiller jeg også disse tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.