Gå til innhold
  • Bli medlem

Western Mountaineering VersaLite Super ExtremeLite 850+


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Anbefaling topp dunpose til høst og ikke veldig kalde vinternetter.

 

ExtremeLite Series: Western Mountaineering VersaLite Super ExtremeLite 850+

Er usikker på hvor bra ytterstoffet er mot fukt.

 

Gore Windstopper Series: Western Mountaineering Kodiak Super MicroFiber 850+ er en annen mulighet.

Denne virker i varmeste laget

 

ExtremeLite Series: Mountain Equipment Lightline SL http://www.mountain-equipment.co.uk/lightline-sl

 

 

Jeg fryser ikke lett. Som underlag har jeg Synmat 7 LW og Ajungilak Bamse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med du er mann ut fra nick'et ditt. Begge posene du nevner burde være mer enn varm nok med comfort ned til -12!

Om du heller ikke fryser lett så kan det godt være at det blir for varmt enkelte ganger.

Det er stor vektsprik mellom WM posen og ME posen så hvor viktig er vekta?

Og hvordan overnatter du om du er bekymret for fuktighet (hvor ser du for deg fuktigheten kommer fra)?

Har du vurdert WM Badger? Den er litt videre enn Versalite så du har mer plass så du kan ha mer klær på i posen om du skal på enda kaldere turer enn du ser for deg nå (er selvsagt mer volum å varme opp), i MF ytterstoff koster den omtrent som Versalite.

Den finnes også i GWS om du ønsker en veldig fuktavvisende pose. Badger i MF er lettere enn ME posen, i GWS 25g tyngre enn ME.

Er ME posens Drilite Loft det samme stoffet som er brukt i Redline vottene (jeg har disse), så kjennes det mer ut som GWS stoffet enn MF stoffet i Badger som er mye mykere.

Jeg har overnattet ned til -15 til -17 med min Antelope GWS, har også synmat 7, men bruker Mat cover pro som nok ikke er like isolerende som Bamse. Sov i ullundertøy (HH-Warm) og det var godt og varmt! GWS er ihvertfall vesentlig mer vannavvisende enn f.eks Pertex Endurance ytterstoff, der jeg kunne børste av vanndråper på min pose, virket det som stoffet ble "fuktig" på en Rab Andes pose (begge posene var da nye, så det var ikke lang tids bruk som utgjorde forskjellen.

Jeg har enda ikke brukt mine WM poser nok til å si nok om motstandsdyktigheten mot fukt på MF stoffet og Extremlite stoffet, men Extremelite er som navner sier ekstremt lett og komorimerbart. MF stoffet er mykt men føles likevel sterkt, GWS gir en vanntett følelse, men posen må vrenges for å kunne pakkes siden innerstoffet ikke er like tett.

Felles for alle WM posene er at dunet har en vanvittig spenst, det er nesten sprøtt. Rab posen jeg nevnte har samme dunspenst, men følelsen av "loft" i dunet er mye mindre. Greier med nød og neppe å få min Badger MF ned i en 13l Exped ultralett kompresjonspose, er nesten som å prøve å putte en ballong i en brødpose. .

Jeg kjøpte først Antelope GWS posen, da ble jeg WM frelst og utvidet senere med en Badger MF, siste nye er en Megalite. . Skulle jeg bare hatt en, ville det nok vært Badger MF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Takk for et særdeles godt og informativt svar Omnilite :-)

 

Vekt er ikke superviktig for meg, så jeg kan godt gå opp noe i vekt uten at det gjør noe.

Soveposen skal brukes i telt, både på høyfjellet og i lavlandet. Regner ikke med mye fuktighet i teltet. Blir vel det jeg svetter ut i løpet av natta, litt kondens og det som legger seg på posen i løpet av natta.

Ytterstoffet bør puste godt, ha god rivestyrke og være relativt vannavstøtende.

Fra før har jeg en ME Helium 600 (EN-7), og er nå ute etter en topp pose som er noe varmere og med den beste dunkvaliteten. Mye Loft er klart positivt.

Bagder GWS(MF) ser ut til å være et godt valg (kanskje vel bred), men også Antelope GWS (kanskje vel varm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.