Gå til innhold
Lompa

Snøscooter - igjen -

Anbefalte innlegg

Det er en kjensgjerning i kommunal forvaltning at når en endring i et lovforslag er på trappene, og det forventes at den vil gå igjennom, sendes det ut forskrifter som myker opp forvaltningen i tråd med det nye forslaget før det trår i kraft. Tilsvarende er nå gjort her - gjennom departementets pressemelding - der det åpnes for at aktive kommuner allerede nå kan fortsette forarbeidet i tråd med den avlyste forsøksordningen, slik at de er klar med nye tiltak/løyper så snart loven trer i kraft. 

Det er riktig som du påpeker @Skjult lenke - logg inn for å se den at sanksjonsmuligheter ved brudd på lovgivning bør og må være en del av lovforarbeidet. Samtidig er jeg usikker på om denne loven er en forvaltningslov som styrer hvordan scootertrafikk kan tillates, eller om den også vil ha egne sanksjonsmuligheter. Jeg tviler på det siste, da det allerede eksisterer lov om motorferdsel og andre trafikale regler som styrer alminnelig oppførsel på motorisert kjøretøy. Jeg tror loven vil styre hvordan forvaltningen kan tillates scootertrafikk, og er derfor selv mer opptatt av hvordan dette fremstilles i loven. Vil det for eksempel tillates at scooterløyper bare vises på kommuneplannivå, eller må det også særskilte reguleringsplaner til? Hvis man lander på det første vil de negative konsekvensene om mulig bli størst, da det er her det er minst muligheter for detaljregulering av område og trase, og medfølgende særbestemmelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.