Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscooter - igjen -


Lompa

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Annonse

 

Frp og senterpartiet er vel de mest miljøfiendtlige partiene som finnes.. Noe Siv vel bekreftet her om dagen, med å gå imot 97% av verdens klimaforskere.. 

 

Senterpartiet vippet foresten tullepåpudet med redningsvest i sjekter, men ikke i høyhastighets ribér også.. 

 

Disse 2 partiene er nå lagt for direkte hat! 

 

Og frp lurer på hva som går galt for dem.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frp og senterpartiet er vel de mest miljøfiendtlige partiene som finnes.. Noe Siv vel bekreftet her om dagen, med å gå imot 97% av verdens klimaforskere.. 

 

Senterpartiet vippet foresten tullepåpudet med redningsvest i sjekter, men ikke i høyhastighets ribér også.. 

 

Disse 2 partiene er nå lagt for direkte hat! 

 

Og frp lurer på hva som går galt for dem.... 

Og hvilket parti var hovedpådriver for rednigsvestforslaget og styrer Oppdal kommune? Hate parti? Samme røkkla hele gjengen.. Jeg er imot både redningsvestpåbud og fri snøskuter bare så det er sagt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilket parti var hovedpådriver for rednigsvestforslaget og styrer Oppdal kommune? Hate parti? Samme røkkla hele gjengen.. Jeg er imot både redningsvestpåbud og fri snøskuter bare så det er sagt..

Det var og er Ap. Liker ikke dem heller ;)

Hate er sikkert ett for sterkt ord. Sett det på frustrasjonskontoen. Enkelte saker opptar meg såpass mye, at jeg er villig til å se bort ifra alt ett parti event gjør bra og kun henge meg opp i det negative. Snøscootersaken er en slik sak. Den berører meg såpass direkte og jeg frykter fanden. Fjellet var den siste plassen, man kunne finne ro og fred. Var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var og er Ap. Liker ikke dem heller ;)

Hate er sikkert ett for sterkt ord. Sett det på frustrasjonskontoen. Enkelte saker opptar meg såpass mye, at jeg er villig til å se bort ifra alt ett parti event gjør bra og kun henge meg opp i det negative. Snøscootersaken er en slik sak. Den berører meg såpass direkte og jeg frykter fanden. Fjellet var den siste plassen, man kunne finne ro og fred. Var!

Er livredd dette jeg og.. Blodet koker bare jeg hører lyden:( Man får bare håpe at kommunene har vett nok til enten å si nei eller passe på at traseer legges fornuftige plasser. Staffer for brudd på regler bør være avskrekkende nok til at folk holder seg i skinnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortinget skal 7. mai kanskje godtatt en lov som gjør at kommunene selv kan etablere snøskuterløyper for fornøyelsekjøring. Hvor løypene kan ligge er det også strenge regler for. De færreste kommuner eier selv områder som er egnet for slikt løypenett, så da må de berørte grunneierene eventuelt godta at løypene skal gå gjennom deres eiendom. Om føringene er de samme som når forslaget var ute, er det ikke lov til å betale en grunneier for å legge løype på han sin mark. 

Frislipp er i hvert fall ikke det riktige ordet her! Dette er et forsøk på å få samlet dagens kjøring i lovlige former. 

 

Redningsvestpåbud er også et forsøk på å få litt orden på dagens båtkjøring. Kanskje vi er så heldige at redningsvestpåbudet får flere til å la båten ligge stille, siden man da ikke trenger å ha redningsvesten på. Det hadde vært nydelig å kunne padle i skjærgården uten alle de late menneskene med lovlig promille på 0,8 som skal kjøre båt i kø frem og tilbake til de fine plassene. 

 

Anbefaler alle til å lese føringene på hvordan snøskuterløyper kan etableres før de kommer med for mange påstander om hvordan dette blir.

 

Jeg gjentar, dette er IKKE frislipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka etter påske var jeg på tur i området ditt @utemannen. Gikk fra hillestadheia og mot trongedalsnuten. Det var ikke få scooterspor på kryss og tvers, på og etter jeg hadde passert Nasvatn. Jeg etablerte base på en liten kolle rett før grunnetjørnsbu, med god utsikt sør og vestover. Det angret jeg fort på. Pga støyen. Hele ettermiddagen var støyen i bakgrunnen. Det var 3 scootere. Opp og ned på turtall. Konstant. Skulle heller lagt meg i ett dalføre for å få litt lydskjerming. Men er jo litt kjedelig å gi slipp på utsikt pga noen idioter.

Ett avgrensa område ikke vil funke. Det vil ikke være utfordrende nok, for dyre scootere med masse kubikk og hestekrefter.

Jeg vet det, fordi jeg kjenner mange som kjører scooter ulovlig. Det eneste de bryr seg om er kjøringen sin. Ikke om de forstyrrer andre, eller politiet. Som her sør, aldri er noe å frykte.

Disse folkene er hyggelige hjemme i byen. Men mange av de er folk jeg ikke hadde invitert med på tur, eller ønsket å treffe på tur. For den flotteste lyden i verden for dem er motorlyd. Enten fra scooter, motorsykkel eller 6.5 liters pickuper, hvor de har leketøyet på planet..

Det jeg frykter mest med scootersaken er at mange flere kommer til å handle seg scooter. De bruker det anviste området sitt til å trene og så er de klare for å herje , hvor hen det passer dem. Da det lovlige området er blitt for lite.

Jeg ser også for meg mye lokalt press på grunneiere, som er negative til dette.

Og ang redningsvest-påbudet vil det bare bidra til at flere skaffer seg større båter med større motorer. Påbudet burde selvfølgelig være henvist til fart og ikke lengde på båten. Det kunne inspirert folk til det motsatte, nemlig å kjøpe saktegående båter, fremfor mye motor. Det ville vært tryggere og hyggeligere for kajakpadlere også.

Man ser det på Finn.no allerede. "Denne båten er fritatt for redningsvest" mens skjektene med 8-10hk blir liggende.. Selv hadde jeg tenkt å kjøpe en polar 22, som jeg har hatt lyst på lenge. Men nå er den 3 fot for liten til at den er interessant. De fleste ulykker på sjøen skjer pga fart og promille. Eller fra land. Ikke fra saktegående småbåter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kjøringen du var vitne til er jeg helt klar over foregår. Derfor mener jeg at etablering av lovlige skuterløyper kan regulere kjøringen til egnede områder. Lekeområder er ikke en del av rekreasjonsløypene, så det vil, som du sier, antageligvis ikke være utfordrende nok for de som vil leke. På Eiken i Vest-Agder har de etablert et stort område som tillater lekekjøring siden det er regulert som øvelsekjøring (tror jeg). De har i hvert fall fått til å avgrense et område der ungdommen kan herje fra seg. Og det er noe skituristene vet, så de går ikke i det området. 

Snøskuteren er kommet for å bli, derfor må vi få et regelverk som fungerer. Lovlige løyper er en god start. 

Jeg tror ikke det er så mange potensielle skuterbrukere som lar være å kjøpe seg skuter pga at det ikke er lovlig med rekreasjonskjøring. Skutersalget har økt betraktelig de siste årene.

At grunneierene vil bli presset er det ingenting som tyder på. De fleste grunneiere er meget klare på at de ikke vil ha snøskuterkjøring på sin eiendom (noe som kan føre til økt kontroll av kjøring, som igjen kan ødelegge "friheten" de har i dag).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i mot snøskuter, redningsvest og vannscooter.

 

Bønder og næringsdrivende som trenger snøskuter i sitt virke får tillatelse for dette - tullekjøring burde vært forbudt.

Kanskje på strengt regulerte områder som bilcrossbaner osv.

 

Vannskuter er også noe støyende forferdelige greier som skremmer livet av sjøfugl med unger i hekkesesongen.

Slike som gjess, ærfugl og ender.

 

Redningsvest er detaljregulering.

Er vel ikke tvil om at hjelm er til hjelp i bil..............?

Når kommer hjelmpåbud for bilførere og passasjerer?

 

Man kan jo falle på holka også - forbudt mot ferdsel når det er glatt på veiene?

 

Når kommer påbudet om flyteelementer i nybygde trebåter etter gamle tegninger/maler?

Bindalsfæring med innplastet isoporelementer, samme for Spissbåter, Tunejolla, og andre nybygg av trevirke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 De fleste ulykker på sjøen skjer pga fart og promille. Eller fra land. Ikke fra saktegående småbåter..

I 2014 druknet 115 personer, mot 119 i 2013. Riktignok har det vært en nedgang i antall drukningsulykker fra fritidsbåt fra 32(2013) til 19(2014). Av de omkomne er ingen under 25 år. Det har nok sannsynligvis noe med at de under 25 år statistisk sett er de flinkeste til å bruke vest.

Statistikken viser dessverre ikke hastigheten på båten, men jeg vil nok tro at det drukner like mange fra saktegående småbåter. Om ikke flere!

Uansett burde ikke det et argument for at de i småbåter IKKE burde bruke vest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøskuteren er kommet for å bli, ...

Akkurat det er det verd å filosofere litt rundt. Det er noen i alle fjellbygder som har snøskuter. Disse er kommet for å bli. Med lovlige løyper så vil mange flere kjøpe skutere, og når man først har en sånn stående, så blir det kjørt. Da har enda flere skutere kommet for å bli.. Er det ønskelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk er det bare djevelen som bruker, og noen få norske partier.

 

Det flygende spaghettimonsteret er guddommen innen den Amerikanske religionen The Church of the Flying Spaghetti Monster.

 

Kokt inn til beinet blir også statistikk brukt der, og grunnlegger Henderson teori går ut på at naturkatastrofer som global oppvarming, jordskjelv og orkaner er forårsaket av en reduksjon i antallet pirater i verden. Henderson underbygger denne påstanden med et diagram som illustrerer sammenhengen mellom jordens temperatur og antallet pirater.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Flygende_spaghettimonster

 

http://www.venganza.org/piratesarecool4.gif

 

Selv har jeg falt i sjøen minst fire ganger, ingen av gangene ble jeg reddet av redningsvest.

Minst to ganger var jeg under ti år så alkohol var heller ikke med i bildet, heller ikke senere.

Selvfølgelig hadde jeg vært ille ut hvis jeg hadde fått ett slag i hodet, de ganger jeg falt fra båt.

Men redningsvestpåbudet er jeg like fullt i mot.

 

Samme gjelder isbrodder på skotøy vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er det verd å filosofere litt rundt. Det er noen i alle fjellbygder som har snøskuter. Disse er kommet for å bli. Med lovlige løyper så vil mange flere kjøpe skutere, og når man først har en sånn stående, så blir det kjørt. Da har enda flere skutere kommet for å bli.. Er det ønskelig?

Jeg tror de aller fleste som har lyst til å kjøre snøskuter har skuter i dag. Skutersalget har økt mye de siste årene, uten at det har blitt noen lovlig plass å kjøre. Jeg mener vi bør få loset alle de skuterene som kjører i dag (ulovlig) inn i lovlige løyper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salget av 4-hjulinger har og økt, skal me da ha' dei kjørende rundt i fjellet på sommeren og?
 

At en gruppe har investert i "ubrukelig" leketøy, er ikke argument for å endre lovverk (slett ikkje uten konsekvensutredning). Om nok kjøper super raske biler, skal da fartsgrensene og veistandarden endres?

Jeg ser det som svært naivt å tru, at alle dei som har kjøpt dyre klatre og løssnø maskiner har tenkt seg å trekke seg ned fra fjellsidene og slutte med High-marking, for å kjøre i løype. Heller blir der flere av disse, samtidig som "lovlig" trafikk ødelegger for det ellers unike norske friluftslivet, naturopplevelsen og naturmangfold.
Erfaring siger at kontroll og "innfangning" av løpske skutere er praktisk talt umulig, og konsekvensløst for eieren.

 

De som liker å kjøre scooter kan jo reise på ferie til land der det er mulig, på samme måte som dei som liker å herje med automatvåpen kan reise til andre land å gjøre det i ferien. Hold Norsk natur fri for motordur!
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Utemannen; Du har tydeligvis ikke deltatt i den tidligere debatten her på forumet - og det er absolutt ikke noe krav før man kan uttale seg! Men i tidligere poster har jeg redegjort for hvorfor jeg mener benektelse av ordet "frislipp" er semantisk arroganse. Vi er flere som har bodd i prøvekommunene (Jeg i Vinje) og ser at forsøket er blitt spilt fallitt og at det overhodet ikke fungerer. Vinje har sett en økning av ulovlig snøskuterkjøring etter at man fikk rødløypa (i.e. skuterløypa) i kommunen for snart 10 år siden (jfr uttalelser av Telemark Politidistrikt). Og av debatten her kan jeg vel se at ingen her er for økt ulovlig snøskuterkjøring. Eller? Den gamle tråden ble etter hvert stengt da debatten ble kjørt fast i en "feedback-loop" og alt var tilstrekkelig belyst.

 

Hva om politikere etterspurte økt konsekvensutredning før lovendringen? All dokumentasjon som faktisk foreligger er rundt en svært så ullen NINA-rapport ( (Skår/ Østdahl:2005). En rapport hvor forkjempere for ytterligere liberalisering har streket under med rød penn det som de syntes var viktig, og skuterimportørenes landsforening håndplukket konklusjonene de likte for deretter å servere dem i nasjonal presse. En rapport hvor ringvirkninger for natur og friluftliv har "svært begrenset fokus" (forfatternes kommentar). Det som derimot er interessant er hvordan fylkesmannen gjentatte ganger har måttet gripe inn i lemfeldig praksis i forsøkskommunene. Flere ganger har man måttet gripe inn for å påse at løyper ble lagt utenfor sårbare områder. Også i Vinje, hvor kommunen ønsket en løype tett opptil nasjonalparkgrensen. Og nå skal altså alle andre innlandskommuner i Norge få samme mulighet.

 

Jeg har en viss forståelse for at Vinje, samt øvrige kommuner med store utmarksareal, har et reelt behov for snøskutere. Derfor ønsker jeg ikke en parkering av skutere i slike kommuner. Her er snøskuterne også for lengst kjøpt inn av alle og enhver. Prøveordningen gjelder p.t. 8 kommuner i Norge. I øvrige kommuner, eksempelvis Siljan, Skien eller Nissedal har ikke disse skuterne blitt kjøpt enda. Her vil konfliktene bli merkbare. Forkjempere for lovendring bør anerkjenne at geografi, behov og formål varierer.

 

Eksempelvis i Nissedal, hvor jeg ferdes mye, vil saken garantert bli betent: Betydelig mindre utmarksareal enn Vinje. Betydelig mer kupert. Betydelig dårligere snøforhold og dertil økt konfliktnivå mellom hytteeiere/skiløpere/snøskuterkjørere.

 

Man pleier å konsekvensutrede før man gjør store naturmessige grep/inngrep. Hvorfor i all verden skal ikke dette gjelde motorferdsel i utmark?

Jeg har deltatt en stund i snøskuterdebattene (helt siden januar 2009 i denne tråden: http://www.fjellforum.no/topic/3444-sn%C3%B8scooter/ ), men innrømmer at jeg har ikke lest alle innlegg. Er ett par sider der...

At det har blitt en økning ulovlig kjøring i Vinje samtidig som man har hatt lovlige løyper, skyldes vel det samme som resten av landet; skuterparken i Norge har økt mye, og da øker også kjøringen. I år 2000 var det 48 000 skutere, i 2010 var antallet økt til 68 000.  De neste 4 år har det økt ytterligere til 77 000 skutere. 

Denne voldsomme økningen tross at det kun har vært 8 kommuner med lovlige rekreasjonsløyper.

Et totalforbud vil ikke greie å stanse den økende bruken. Lovlige løyper og områder kan sluse mye av den ulovlige kjøringen inn i egnede områder. Områder er det nok av langt vekk fra hytter, folk og villrein. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utemannen: du tenker at alle de som faktisk har tatt seg bryet med å bruke titusenvis av kroner på scooter for å drive med ulovlig kjøring kommer til å kjøre pent og pyntlig på evt lovlige løyper.. Aldri fortsette med råning i fjellsidene og i områder uten løyper? er vel en smule naivt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utemannen: du tenker at alle de som faktisk har tatt seg bryet med å bruke titusenvis av kroner på scooter for å drive med ulovlig kjøring kommer til å kjøre pent og pyntlig på evt lovlige løyper.. Aldri fortsette med råning i fjellsidene og i områder uten løyper? er vel en smule naivt? 

Nei, men kanskje vi i fremtiden vil få et større løypemiljø. I dag er det faktisk fritt frem som gjelder. Dagens regler er det nesten ingen som følger. Ikke familien med 2 små som skal ut å brenne bål, og ikke de som driver med såkalt High-marking.  

Om det var løyper for kosetur, ville turkjørerene kjørt der. Om det var frisoner i noen utvalgte områder med bratte fjellsider, kan ungdommen herje fra seg der. I dag så vokser de unge opp med at det er ingen regler for skuterkjøring. Det som gjelder er; registrert skuter, førerkort, respektere de områdene det ikke er greit å kjøre. Ellers er det bare å kjøre på. 

Det viser seg at dagens regler ikke fungerer, derfor må vi gjøre noe. Det blir for naivt å tro at vi kan forby dette, så vil alle slutte å kjøre. 

"Problemet" er der i kjempestor skala i dag. Det er bare det at veldig få faktisk vet hvor mye kjøring som foregår, derfor er det ikke i realiteten noe problem. Det som folk er redd for kommer til å skje, har skjedd for mange år siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Utemannen: Jeg synes ikke argumentene dine er dårlige, og jeg håper virkelig du har rett. Mitt problem er bare at jeg tror du kommer til å ta feil. Og da er det for sent å snu. Det er nettopp derfor jeg mener man skal være føre-var med denne lovendringen, fordi det står så utrolig mye på spill.

 

Man kan bagatellisere begrepet stille natur alt man vil, men det vi har i Norge er unikt! Utlendinger som jeg møter på høyfjellet spør i vantro hvorfor vi ønsker å endre (ødelegge) den utrolige luksusen det er med stille natur. Private turoperatører og reiseliv i Norge ønsker ikke dette frislippet. Hvem er så lobbyisten kan vi da spørre oss? Er det kun Siv Jensens kåte mål om lokal"demokrati" ?

 

Anbefaler alle å lese artikkelen og se filmen:

 

http://www.nrk.no/telemark/advarer-mot-skuter-frislipp-1.11570618

 

 

Jeg klarer ikke forstå hvordan en lovendring skal begrense ulovlig kjøring, ei heller hvorfor økt snøskutersalg skal forsvare en liberalisering.

 

Det er jo definisjonen på fallitt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lierne kommune i NT har nå lagt ut sitt forslag til løyper: http://www.lierne.kommune.no/nordtrondelag/lierne/liernek.nsf/Attachments/oversiktskart12.05.15.pdf/$FILE/oversiktskart12.05.15.pdf

Når man ser på hvor mye terreng det er igjen er det kanskje på tide at man slutter å kalle dette et frislipp. Spesielt mtp. at størstedelen av løypene (med noen unntak) er lagt innenfor støysonen til offentlig vei... Stort sett god kommunal forvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lierne kommune i NT har nå lagt ut sitt forslag til løyper: http://www.lierne.kommune.no/nordtrondelag/lierne/liernek.nsf/Attachments/oversiktskart12.05.15.pdf/$FILE/oversiktskart12.05.15.pdf

Når man ser på hvor mye terreng det er igjen er det kanskje på tide at man slutter å kalle dette et frislipp. Spesielt mtp. at størstedelen av løypene (med noen unntak) er lagt innenfor støysonen til offentlig vei... Stort sett god kommunal forvaltning.

 

Jeg har vært på tur i disse områdene vinterstid. Milevis fra scooterløyper! Vet du hva jeg hørte til stadighet? Scooterstøy.. Er vel ingen som faktisk mener at kommunene vil legge scooterløyper i hvert eneste dalføre i hele norges land. Det er bare mange som ikke er så ufattelig naive og tror at folk kun kommer til å kjøre på de få løypene de får tildelt. Som nevnt av andre debatanter tidligere her: det foregår jo allerede MASSIVT med ulovlig kjøring. I tillegg: den røde streken på kartet som viser hvor løypene går er bare der løypene går. I tillegg til det visuelle støyet, er mange "redde" for er støyen scooteren lager. Støyen, i likhet med sporene etter "rånerne", beveger seg nok et godt stykke utover den røde linja..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.