Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner stash! (Fjellstøvel/sekk)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tenkt en stund nå på utstyr og etter anbefaling er det sko jeg trenger mest utifra det jeg har. Har titta på endel modeller nå, og etter endel titting og lesing funnet ut jeg stort sett ikke trenger noen støvel til brevandring. Stort sett tur på stier, og utenfor og opp i fjella. Og evt et par som er ok til små klatring, eller klyving :)

Spørsmålet mitt er ... hvor mye burde jeg punge ut for et par? :wink:

Ser det finnes støvler ned til 600 til 750, de som ser mest fristende ligger på rundt 1600 (Crispi Hein). Men hadde vært fint om det var noe som var rimligere men også bra nok! Noen som har noen mening om dette? Regner med at må bli noe rundt 1500 og oppover, utstyrs-messig duger sjeldent det billigste :)

En annen ting... Sekk! For vandring i fjell.. Max en uke en sjelden gang, stort sett weekend turer. Hva slags volum burde jeg satse på? Holder det med 60L, eller burde man gå for 80L? Kanskje like greit kjøpe stor sekk så har man aldri for liten plass? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker selv crispi støvler (halne) men de er for bre og røft tereng ellers er det mye bra på tilbud, tror Mx sport har tilbud på crispi for tiden eller var de Intersport er ikke sikker men uansett vist du ikke skall ha noe spesielt super stive soler så ta en runde å se etter tilbud. det kan lønne seg.

En rimelig god sekk som ikke koster formye men tåler litt bank er Bergans Telemark hvor stor sekk du trenger er ikke så lett å si kommer ann på hvor du går. hvis du går i dnt rutene og kjøper mat på hytta holder det lenge med 60l men vill nokk anbefale 80l tilfelle du blir hekta på friluftsliv sonn som meg. har en Bergans Alpinist 130l men uten sidelommer og med de minste lokket er den ikke mer enn 80l kjempe god sekk men kanskje litt dyr sonn i starten.

Bergans telemark sekkene er og ofte på tilbud så lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker! :)

For er litt usikker om dette er noe jeg kommer gjøre i fremtiden. Håper jeg blir bitt av basillen, men om ikke er det kjedelig å ha betalt masse tusner for ting som står i skapet ;)

Så for mitt bruk trenger jeg ikke så stiv støvel virker det som? Hvertfall i første omgang? Tror jeg skal kjøpe en myk type støvel først, litt billig. Virker greiest å begynne med. Så kan jeg heller kjøpe en dyr og stivere støvel når jeg finner ut hva jeg liker. Er først og fremst en inne klatrer, så kun vandring i fjell blir ikke nok om jeg blir helt frellst :)

Uansett takk for info, setter veldig pris på detta. Jobba i sportsbutikk før, til jeg fikk sparken for å sende folk andre steder for bedre utstyr :D Man får som regel helt andre råd av folk som skal tjene penger! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Til vandring i fjellet, vil jeg anbefale svenske Lundhags Luffare eller de mer påkostede modellene Scout eller Professional.

Dette er en lærstøvel med skaftehøyde (Luffare) på 26 cm. Behagelig og stabile å ha på beina. Verken klemmer eller er til større bry. Sørg for å anskaffe en størrelse større enn hva du normalt bruker. Selv bruker jeg 43 i sko, og har en 44-størrelse i Lundhags Luffare.

Kjøpte min på tilbud på CooP Obs! til 1.000 kroner, men tror de normalt sett koster rundt 1.500-1.600 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har rett i det du sier med Lundhags, Martin, men jeg kan likefullt anbefale dem ut i fra egne erfaringer, samt hva min samboer synes om disse støvlene, som også er positive. Rett og slett noe av det bedre jeg har benyttet meg av m.h.t. skotøy i fjellet.

Dette med bekledning og sko/støvler er en vanskelig sak. Særlig sko/støvler, vil jeg tro. Etter en tids bruk måtte jeg melde pass i forhold til noen Scarpa-sko som jeg har; de var ubrukelige på mine ben. Jeg synes dem var elendige å gå i fjellet med. Men så har jeg andre venner igjen som lovpriser de samme støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.