Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye - liggestilling


7homas

Anbefalte innlegg

Jeg har, som mange andre, ligget i strand-hengekøyer både av typen firkantet stripete duk og nylon-fiskenett med grønt tau og svære stålringer. Kjøpte en sånn nylon-fiskenett variant for 20 år siden og hadde den med i skogen en natt før den gikk i søpla. 30 minutter etter at jeg hadde lagt meg fant jeg ut at et var mer komfortabelt å ligge rett på bakken uten underlag enn ett minutt til i den j*vla dr*tten....

 

Før jeg kjøpte meg en proff tur-hengekøye og prøvde den i fjor høst hadde jeg ikke peiling på hvordan man skulle ligge og trodde derfor at man lå paralelt med ridgeline (spennet mellom trærne).

 

Det som stadig dukker opp i tråder hvor hengekøye blir diskutert er

  • at skeptikerene tviholder på liggeunderlaget fordi de ikke har noe ønske om å sove som en banan - da er det som sagt bedre å ligge rett på bakken uten underlag
  • at entusiastene prøver å formidle hvordan man bør ligge i en køye og at hvis man gjør det riktig unngår å få kropp som en banan - og ikke bare det, men faktisk ligger mer komfortabelt enn på noe underlag på markedet i dag

Jeg ser selv masse videoer av folk på tur med hengekøye og da jeg så denne videoen tenkte jeg at den på en veldig fin måte viste hvordan man skal ligge (etter 3min 58sek).

Den viser også hvordan man ikke skal sette seg (etter 8 minutter)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg ser selv masse videoer av folk på tur med hengekøye

 

Noen mer avslappende hobby kan vel knapt tenkes; mens du ligger i køya selvsagt :)

 

Denne Shug legger lista høyt for neste hengekøyetreff - begynn å øve skalaer, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mer avslappende hobby kan vel knapt tenkes; mens du ligger i køya selvsagt :)

 

Denne Shug legger lista høyt for neste hengekøyetreff - begynn å øve skalaer, folkens!

Ikke noe problem - skulle ikke du være med neste gang ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye i all ære men derimot; når man er sliten etter en lang dag, og tar litt for mange skvetter av det medbrakte... DA - er det et helvete å legge seg i noe som gynger... :-! Jeg prøvde nettopp dette, og har hatt aversjon mot hengekøye siden. Men kompisen min (hvis hengekøye jeg da holdt på å spy ned) er superfornøyd med sin Exped Hammock. Kanskje jeg også vil like hengekøye den dagen jeg bytter ut alkoholen med reisesyketabletter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se liggestilling ja, har aldri sett en slik moderne turhengekøye eller hva dere hengere kaller det. Må vel prøves.

Er det noen butikk i Osloområdet man kan teste det?

Tviler på at noen butikker i Norge har rigget opp en køye på en sånn måte at man kan prøve den - de jeg har sett er hengt opp for syns skyld.

Du får bli med på hengekøyetreffet i august, der blir det helt sikkert mulig å prøve flere varianter og modeller :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan er ut, såpass har jeg forstått.. men hva er best? På tvers, 45º, 30º på festepunktene eller hva?

Hva er akseptabel vekt på en køye inkl. myggnett (som vel er et must)?

Hva er forskjell på innfestingene mot treet?

Hva med tarp, er det bortkastet å kjøpe med tarp (fordi hengekøye tarpene er så smale at de ikke kan brukes til så mye annet ellers).

Hvilken køye? Ligge på tvers i Exped Ergo med plass til synmat/downmat, Hennesey, Eno, eller noen helt andre?

Er ikke så lett å bli klok bare med å se på bildene til produsentene, ligger det noen i køya så smiler de uansett... for et telt vil tegningen over lengde/bredde/høyde gi et bilde av plassen, og dermed til en viss grad gi et bilde av komforten i teltet (i tillegg til andre parametre)...

Dette burde vel få fart på denne tråden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengekøye fra Feltreir.no, det er vel eno og jeg slår den opp løst, og ligger noen få grader skjevt og ligger meget behagelig. Er min 3 sesong i år, muligens 4 (dårlig hukommelse). Frem til i år har jeg brukt tarpen som fulgte med, og det har fungert ok. Men trangt å sitte under der også, så iår har jeg kjøpt større tarp. Ikke testet enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du drikke deg dritings for å kunne sove?

Absolutt ikke. Men, jeg tar veldig gjerne med meg noe 'medbrakt' i felt. Så, akkurat som jeg sa, så er man litt for sliten og tar en ekstra skvett - det gav meg én enkelthendelse som la lista på feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en Expeed Ergo for litt siden. Ganske så flat den ble men den ble litt kort. Den ligger man jo nesten 90 grader på tvers av festeliner.

Siden den var litt fort fikk jeg aldri lagt meg helt til i den. Så den norskproduserte men synes den blir tung hvis man først skal bruke køye. Heller en litt lettere køye og så en stor tarp, ala 3x4m.

Så inntil videre har jeg lagt vekk tanken på hengekøye. Sover godt på bakken, har Exped UL7 LW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[.......]

Hva er akseptabel vekt på en køye inkl. myggnett (som vel er et must)?

[.......]

Du hadde mange relevante spørsmål som jeg har redigert bort, fordi jeg ville svare på dette;

 

Mitt nåværende komplette oppsett på to av "de tre store"* veier 3,1 - 3,3 kg varierende med sesong.

 

1,0 kg - Hennessy Explorer Deluxe Asym Zip køye m/ myggnett, men med customs suspension, ultrasil stuffsack og uten tarpen som følger med køya

0,5 kg - Warbonnet superfly tarp med rigging

0,8 kg - Jacks R Better Winternest dun underquilt

  • 0,8 kg - Ajungilak summer compact sovepose som overquilt på sommeren
  • 1,0 kg - Mammut Lahar 3 season dun sovepose som overquilt resten av året

* "De tre store" er Sekken, Sovesystemet og Lyet

 

 

Dette erstatter

Telt

Underlag

Sovepose

 

For at det skal være rettferdig sammenligning i samme komfortområde må det da være:

  • Telt med stor nok plass til å lage mat i forteltet og oppbevare sekken tørt. Og det må ha myggnett/ innertelt
  • Underlaget må være av typen 9cm og dun
  • Soveposen må være dun

Så kan man regne selv på sine egne ting og se om man blir fristet :D

Ila noen år kan jeg lett senke vekten på mitt oppsett med 1 kg ved å kjøpe tarp i cubenfiber, lettere køye og lettere overquilt (man bruker jo ikke "hetta" eller glidelåsen på soveposen så det er bortkastet vekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan er ut, såpass har jeg forstått.. men hva er best? På tvers, 45º, 30º på festepunktene eller hva?

I en asym hengekøye så er vel det optimale rundt 30 grader tenker jeg.

Hva er akseptabel vekt på en køye inkl. myggnett (som vel er et must)?

I likhet med telt så er det en avveining på komfort, praktiske løsninger og slitestyrke. Du kan få de i en eller to lags, forskjellige tykkelser stoff, med integrert nett og/eller toppduk, fortøyning av alle mulige typer, fra belter med tunge spenner til tynne tau som krever litt mer oppmerksomhet. Så kan du fylle på med alt mulig ekstrautstyr inne i køya for oppheng av klær og utstyr, snakeskins for å kjapt ta opp og ned køya og for noen køyer, stenger for å spenne opp myggnetting. Så fra 1/4 kilo til 2+ kilo tipper jeg.

Hva er forskjell på innfestingene mot treet?

Stort sett så kan du ha tau, belter eller en kombinasjon. Variasjonene er i hvor enkle de er å bruke og hvor tunge de er.

Hva med tarp, er det bortkastet å kjøpe med tarp (fordi hengekøye tarpene er så smale at de ikke kan brukes til så mye annet ellers).

Jeg synes det er fint å a en stor lett tarp, så jeg ville kjøpt det separat.

Hvilken køye? Ligge på tvers i Exped Ergo med plass til synmat/downmat, Hennesey, Eno, eller noen helt andre?

Den du har mest lyst på. :)

Er ikke så lett å bli klok bare med å se på bildene til produsentene, ligger det noen i køya så smiler de uansett... for et telt vil tegningen over lengde/bredde/høyde gi et bilde av plassen, og dermed til en viss grad gi et bilde av komforten i teltet (i tillegg til andre parametre)...

Her blir det egentlig ganske forskjellig med hengekøyer. Det er egentlig tarpen som gir deg rom. En køye er mer behagelig jo lenger den er (sånn ca) og bredde gir deg mer plass til å legge seg litt på tvers. Så alt du trenger å vite om køya er egentlig hvor lang og hvor bred den er.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann har sovet i hengekøye siden han ble født...dvs i seng om natta, men formidagsluren sin har han altid tatt i hengekøya, både inne og ute. 

Når vi er på tur har vi med ei hengekøye til han så er det bare å henge han opp i nærmeste busk når han blir trøtt :-)

 

Skulle ikke forundre meg om han sover i hengekøya si isteded for i teltet med mora på neste overnattingstur ute :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.