Gå til innhold
  • Bli medlem

Blefjell og Vesleble


steingrd

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å besøke Blefjell i sommer, siste uka i juni. Har sett en del på områdene som kalles Vesleble, det vil si de litt lavereliggende områdene rundt Krøkla og enda lenger østover.

 

Jeg vet egentlig ingenting om disse områdene, men jeg liker å fiske og det var mye blått på kartet. Er det noen som har noe vettugt å si om disse områdene? Skal tilbringe 4-5 dager her, men vi har planer om å ta det veldig rolig, så det blir ikke mye vandring.

 

Er det fisk i vannene? Har funnet en oversikt over fiskekort for disse områdene og det ser jo vanskelig ut å finne noe som dekker alt, og ettersom ikke alt finnes på iNatur.no heller så tar jeg gjerne i mot tips til områder man kan konsentrere seg om...

 

Av kartet ser jeg at det er mye myr her. Er det fremkommelig eller er det håpløst? Bør jeg heller legge turen et annet sted?

 

Alt av forslag til turer i dette området taes i mot med takk :flowers:  Du må gjerne røpe favorittvannet ditt i en PM også, skal love å holde tett  :puppeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er myrete på vesleble, men det burde være framkommelig. Fra Blestølen så går det sti på klopper så å si hele veien til Strutåsen. Du får ikke akkurat den frie fjell-følelsen av den turen for å si det sånn. Utenom stiene, så blir det en god del bjørkekratt, men det burde gå greit å gå rundt for det meste.

 

Personlig så er jeg på vesleble på vinteren når jeg kan gå på ski. Om sommeren så går jeg helst på store-ble hvor man kommer seg godt over tregrensen. Aner ikke hvordan det er med fisk. ;)

 

Fant denne pdf-en angående fisking: http://nordstul.no/fiske/Blefjellbrosj.pdf

Eller mer info her: http://nordstul.no/fiske/fiske.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i området i fjor. Fine med Blefjell er kort avstand å kjøre fra OSlo for å komme seg opp i åpent terreng, uten at det blir steinrøys.

Jeg startet turen fra Blestua og gikk opp, kunne parkere gatis der og de selger fiskekort for det området. Blefjell er delt i mange fiskekort så vidt jeg husker. Er dog bomvei opp som koster noe, husker ikke hvor mye. Skulle være en litt kort tur så jeg valgte vannene som ligger like ved Strutåsen.

 

Litt lite villmarksfølelse pga mye opparbeide stier med klopper og noen hytter. Og noen steder hvor det er benker og sågar bord noen steder. Ikke slike palleting men laget av orndlti ved og krampet sammen, stoler skåret ut med ryggstød med motorsag. Men synes stedet egentlig var fint, ikke all verden med folk . Noen dagsturgåere som gikk forbi men så kun et annet telt i området der jeg var.

Dog var det fin badetemp i vannet og det er ofte et dårlig tegn i forhold til ørretfiske. Det blir kultivert en del på Blefjell, var vist dårlig for noen tiår siden pga sur nedbør. Men det er kalket og skal være bra med fisk. Jeg fikk jo dog ingen men jeg brukte ikke all verdens tid på aktivt fiske heller. Ikke sikkert jeg var ved de beste fiskevannene heller.

 

Mange stier i området jeg var så det er sikkert noen lengre inn også.

 

En video på denne siden http://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/66998-oerretfiske-paa-blefjell-turfilm/ dog er jo de rundt Store Ble.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville tatt utgangspunkt fra Fagerfjell eller Hølsetra. Begge steder når du fra Flesberg sentrum, ca. 8 -9 km på bomvei. Med disse stedene som utgangspunkt har du mulighet til å komme deg på tur  i både VesleBle og StoreBle. Det er godt fiske i vanna på VesleBle, hvordan det er med fiske og fiskekort i høyden vet jeg ikke. Med utgangspunkt på disse stedene er det ikke fullt så "tilrettelagt"  som i området vest for Blestua - Blestølen.

 

Skitt fiske!

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er myrete på vesleble, men det burde være framkommelig. Fra Blestølen så går det sti på klopper så å si hele veien til Strutåsen. Du får ikke akkurat den frie fjell-følelsen av den turen for å si det sånn. Utenom stiene, så blir det en god del bjørkekratt, men det burde gå greit å gå rundt for det meste.

 

Takk for svar. Jeg trenger ikke nødvendigvis stein og ur for å føle meg på tur, men skjønner hva du mener. Er det overkommelig å gå fra Strutåsen og til Store-Ble og tilbake på noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i området i fjor. Fine med Blefjell er kort avstand å kjøre fra OSlo for å komme seg opp i åpent terreng, uten at det blir steinrøys.

Jeg startet turen fra Blestua og gikk opp, kunne parkere gatis der og de selger fiskekort for det området. Blefjell er delt i mange fiskekort så vidt jeg husker. Er dog bomvei opp som koster noe, husker ikke hvor mye. Skulle være en litt kort tur så jeg valgte vannene som ligger like ved Strutåsen.

 

Takk for svar. Tar til meg all info og putter det i vurderingsbasen :)

 

Jeg liker også at det er kort avstand fra Oslo, da slipper vi kaste bort for mye tid på reise, vi har tross alt bare fire dager til rådighet! Supert med info om bomringer og hvor jeg kan parkere!

 

Litt lite villmarksfølelse pga mye opparbeide stier med klopper og noen hytter. Og noen steder hvor det er benker og sågar bord noen steder. Ikke slike palleting men laget av orndlti ved og krampet sammen, stoler skåret ut med ryggstød med motorsag. Men synes stedet egentlig var fint, ikke all verden med folk . Noen dagsturgåere som gikk forbi men så kun et annet telt i området der jeg var.

 

Klopper er jo forsåvidt greit hvis det er mye myr. Hytter derimot kan ødelegge litt, samme med benker og bord. 

 

En video på denne siden http://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/66998-oerretfiske-paa-blefjell-turfilm/ dog er jo de rundt Store Ble.

 

 

Får ikke opp denne nå, men skal prøve igjen senere, takk for link!

 

Edit: Ser via Google Cache at dette er @Robert Lien sin film, den har jeg allerede sett og han har jeg vært i kontakt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fisk på Store Ble, så hadde jeg dratt dit. Framkommenligheten er vesentlig bedre og du får kjempeutsikt hvis du kommer deg opp på toppene.

Her er f.eks et bilde fra i fjor tatt fra Bletoppen mot Gaustadtoppen

 

Har sett mye bilder fra Store Ble ja, og utsikten og fjellfølelsen er nok bedre der :) Har dog hørt at fisket skal være bra på Vesle Ble, uten at jeg har fått det bekreftet. Ved Store Ble har en nabo vært i helgen og han rapporterte om mye slips, men flotte utsiktspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt utgangspunkt fra Fagerfjell eller Hølsetra. Begge steder når du fra Flesberg sentrum, ca. 8 -9 km på bomvei. Med disse stedene som utgangspunkt har du mulighet til å komme deg på tur  i både VesleBle og StoreBle. Det er godt fiske i vanna på VesleBle, hvordan det er med fiske og fiskekort i høyden vet jeg ikke. Med utgangspunkt på disse stedene er det ikke fullt så "tilrettelagt"  som i området vest for Blestua - Blestølen.

 

Hei! Ser at hvis jeg kommer opp ved Fagerfjell så er jeg jo rett ved Store Ble også. Er det en grei marsj over dit hvis fisken ikke biter og man heller vil opp i høyden?

 

Takk for supre tips, noterer de. Greit å vite hva som er fine utgangspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.