Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakke for turen i marka!


JKfotball

Anbefalte innlegg

Annonse

Kommer vel an på hvor rutinert man er, husker første gangen styra jeg veldig og pakka opp og ned og fant ikke ut helt ut av hva jeg skulle ha med meg og trengte. Da starta jeg vel 4 dager før med matinnkjøp og hasteinnkjøp av ting jeg ikke trengte :) Nå så gjør jeg unna matlogistikken et par dager før, og pakker utstyret dagen før avreise. Alt utstyret mitt ligger klart i et eget rom dedikert til friluftsliv og fiske, og der henger og ligger alt tilgjenglig til enhver tid som gjør det veldig lett å pakke for korte og lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker kvelden før eller samme dag, litt avhengig av når på dagen jeg skal reise. Reiser jeg tidlig om morgenen pakker jeg kvelden før, alt etter kl 11.00 betyr at jeg rekker det med god margin samme dag.

 

Har alt turutstyr på et sted, det vil si noen kasser i skapet med sånn halvveis orden, så jeg trenger sjelden lete etter noe. Har faste pakklister for vinter og sommer som jeg tar en rask titt på for å se om jeg kan ha glemt noe.

 

Mat handles som regel inn på veien, men der har jeg gått på en smell noen ganger. Senest for noen uker siden, da ble det en 2 mils omvei for å finne nærmeste matbutikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer meg ikke ut så ofte som jeg kunne tenkt meg så av og til begynner pakklisten flere måneder i forveien. Men minimum pakkes sekken dagen før for en helgatur. (Og det plukkes alltid opp noe unødvendig snaks på butikken på veien ut...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer litt. Jeg forbereder pakking et par dager i forkant, dvs finner ut hva jeg trenger på turen og hva jeg kan tillate av luksus i forhold til distanse. Lager noen ganger liste i forkant. Det meste av utstyr ligger på hyller i eget rom så det er kjapt å stappei sekken. Har et lite lager real og slikt liggende så jeg plukker med etter behov. På turer over få dager blir det ofte mest fersk mat. Handler som regel inn kvelden før, skal jeg ha kjøtt etc leggges det i frys så holder det litt lengre på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger frem utstyret kvelden i forveien og pakker det ned rett før jeg drar.

Grunnen til at jeg venter til rett før jeg drar med å pakke sekken er at jeg alltid har dunposen i bunn og liker ikke at den er komprimert lenger enn nødvendig.

 

Jeg har det litt som @Tor Magnus, abstinensene mellom hver tur gjør at pakklister og utstyr er organisert og planlagt ned til minste detalj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker kvelden før eller samme dag, litt avhengig av når på dagen jeg skal reise. Reiser jeg tidlig om morgenen pakker jeg kvelden før, alt etter kl 11.00 betyr at jeg rekker det med god margin samme dag.

 

Har alt turutstyr på et sted, det vil si noen kasser i skapet med sånn halvveis orden, så jeg trenger sjelden lete etter noe. Har faste pakklister for vinter og sommer som jeg tar en rask titt på for å se om jeg kan ha glemt noe.

 

Mat handles som regel inn på veien, men der har jeg gått på en smell noen ganger. Senest for noen uker siden, da ble det en 2 mils omvei for å finne nærmeste matbutikk :)

 

Har du en pakkliste for en ukestur om sommeren så du kan meddele? Evt. noen andre som kan dele en pakkliste. Kjekt å vite hva som er nødvendig og ikke på en ukestur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er pakke systemet deres i sekken? 

 

Jeg er veldig glad i å ha alt i vanntette pakkposer. En pose for klær, en for mat, en for sovepose, en for "skrot". Da vet jeg hvor jeg har ting og jeg finner lett frem :) Har en drøss av pakkposer i forskjellige størrelser og farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er pakke systemet deres i sekken? 

 

Alt som ikkje skal brukast i løpet av dagen (altså sovepose, mat for dei kommande dagane osv), pakkast nederst i sekken. Så kjem teltet (utan stenger¹). På toppen har eg det som skal, eller kanskje skal brukast i løpet av dagen (mat som skal etast i løpet av dagen og evntuelle klede som kanskje skal brukast i løpet av dagen). Utanom teltet vert alt pakka i vanntette pakkposar. Nokre småting som kompass, kart, kniv, bryne, kikert osv ligg i sidelommer og loklomme. Kamera med tilbehør har eg i vanntett fotobag på brystet.

¹Teltstengene pakkar eg i sidelomme eller utanpå sekken, innanfor sidelommene.

PS: Dette gjeld fjelltur, ettersom eg aldri går på skogstur. Men eg trur ikkje det betyr så mykje for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål om hvordan dere pakker soveposen. Har dere den i trekket først og så oppi pakkposen, eller direkte i pakkposen uten trekket? Hvor stor pakkpose trengs på en helt vanlig tresesongspose (helsport alta)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden for forberedelse har gått ned de siste årene. Nå er det snakk om to-tre timer uten stress, så er jeg klar (må innom et eller annet sted for å bunkre sjokolade, men ellers greit).

 

Sovepose & sovesokker nederst i søppelpose.

Så en pose klær og oppå der en pose med ordentlig mat og en med snop (herunder suppeposer, tørket frukt/kjøtt, sjokolade). Siste er  tyngst, så den er øverst.

Der det passer havner det oppblåsbare liggeunderlaget.

 

Venstre sidelomme huser telt og staver.

Nederst til høyre finner vi regntøy og øverst til høyre kjøkken og vannpose.

Bak henger skumgummiliggeunderlaget.

 

Mobil og overføldige kart i lokket på sekken. Resten av ting & tang er i lommene til en Ribz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål om hvordan dere pakker soveposen. Har dere den i trekket først og så oppi pakkposen, eller direkte i pakkposen uten trekket? Hvor stor pakkpose trengs på en helt vanlig tresesongspose (helsport alta)?

 

Jeg stapper min direkte ned i pakkposen, uten trekket. Jeg bruker for øyeblikket en 13L på min WM Ultralite dunpose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål om hvordan dere pakker soveposen. Har dere den i trekket først og så oppi pakkposen, eller direkte i pakkposen uten trekket? Hvor stor pakkpose trengs på en helt vanlig tresesongspose (helsport alta)?

 

Jeg stapper min først i trekket og dette trekket har snorer som jeg strammer slik at soveposen komprimeres godt. Deretter har jeg den i en vanntett pakkpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For helgeturer havner det nesten i sekken på vei ut døren. For en uke eller flere er det frem med penn og papir for å sjekke at alt blir med. Blir kanskje en times tid i praksis, men det har vel gått noen runder gjennom nøtta før den tid. Det forutsetter selvfølgelig at jeg har alt jeg trenger tilgjengelig i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har et spørsmål om hvordan dere pakker soveposen. Har dere den i trekket først og så oppi pakkposen, eller direkte i pakkposen uten trekket? Hvor stor pakkpose trengs på en helt vanlig tresesongspose (helsport alta)?

 

Rett i pakkposen. Før eg rullar saman åpniningen, sett eg kneet mot posen og presser ut mest mogleg luft. Slik vert posen komprimert omlag like godt som med det medfølgande kompresjonstrekket.

Eg brukar kun ein- og tosesongsposar, men eg trur det står 15L på pakkposen eg brukar til sumarsoveposen. Det er mogleg det står 25L på pakkposen eg brukar til vår- og haustposen. Det er mykje enklare å pakke dersom pakkposen er romsleg, derfor er det greit å gå opp ein storleik heller enn å prøve å finne ein som passar akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse pakkposene gode?

 

http://www.xxl.no/villmark/bare-frakte/pakksekker/sea-to-summit-sts-vanntett-pakksekk-ultrasil-xl-20-liter/p/1060907_1_style?ref=prisjakt

 

tenkte jeg skulle gå til innkjøp av noen poser, har bare 8 og 13 liter fra før, så tenkte jeg måtte ha hvertfall en på 20 liter til soveposen og kan være greit å ha noen på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse pakkposene gode?

 

http://www.xxl.no/villmark/bare-frakte/pakksekker/sea-to-summit-sts-vanntett-pakksekk-ultrasil-xl-20-liter/p/1060907_1_style?ref=prisjakt

 

tenkte jeg skulle gå til innkjøp av noen poser, har bare 8 og 13 liter fra før, så tenkte jeg måtte ha hvertfall en på 20 liter til soveposen og kan være greit å ha noen på lager.

 

Disse er gode! Har noen slike selv. Pass likevel på skarpe kanter og gjenstander som kan lage hull på de.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er gode! Har noen slike selv. Pass likevel på skarpe kanter og gjenstander som kan lage hull på de.

 

:)

 

Går det ann å ha real turmat i disse, eller bør jeg bruke noen som er litt tykkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å ha real turmat i disse, eller bør jeg bruke noen som er litt tykkere?

 

Jeg har hatt det jeg, men kantene på de pakkene kan jo være litt skarpe. Tryggere i tykkere poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.