Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukestur på hardangervidda. Hva anbefales?


Fekis

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg skal for første gang gå på hardangervidda. Har vært mye på tur tidligere, så er vant med å gå i fjellet. Vi er to som skal gå og må kjøre bil bort. Vi skal ha med telt og starter sent lørdag 28. juni. Vi har 7 hele dager og 8 overnattinger. Hvordan er føret de ulike stedene på hardangervidda? Har sett bilder fra Finse på webcam, men hvordan er det å traske på hardangervidda på denne tida?

 

Har sett litt på kart og lest om spennende steder å besøke. Ruten jeg har funnet frem til er start og slutt ved Hjølmo. Videre ser turen slik ut: Viveli, Hedlo, Hadlaskard, Hårteigen, Litlos, Kvennedalen, Mogen, Sandhaug, Hadlaskard og tilbake til Hjølmo. Dette er bare ei rute jeg har sett for meg og takker for alle forslag som måtte komme.

 

Er det noen steder som er mer anbefalt enn disse eller som burde besøkes? Er denne turen overkommelig på 7 hele dager? Hvordan er det å gå langs Kvennedalen, fra Litlos til Mogen? Vil få med meg det spektakulære med hardangervidda, både vidder og mer kupert. Får jeg det på denne turen?

 

På forhånd takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo lenger vest jo mer spektakulært kan det oppleves. Er det kun vandretur uten forsinkende fiske underveis kan det nok gå den ruta du skisserer. Kvennedalen er rimelig stiløs. Ingen merkede T-stier der. Det er ikke mye sti å snakke om fra Vollevatnet og vestover. Tungt å gå langs vannene. Noen tråkk mellom vannene pga. kanobæring her. Jeg har gått langs Briskevatnet og ned til Mogen. Fra Vollevatnet gikk det greit på ok sti.

 

Med start/retur på Hjølmo og ønske om spektakulær natur, også kupert, ville jeg kanskje lagt ruta lenger vest. Fra Hårteigen til Trolltunga vest for Tyssevassbu. Trolltunga er svært mye besøkt for tiden (jeg har dog aldri vært der). Dere kan likevel få litt av Kvennedalen f.eks. fra Litlos og ned til Hansbu og derfra til Sandhaug. Evt. til Besso (anbefaler å kikke innom der!). Dere kan nok også klare ned til Mogen også (bra mat der!), men det er langt ned dit gjennom Kvennedalen.

 

Merk at det er snørike områder på vestvidda. En telefon og to opp til turisthyttene før dere legger ivei er ikke dumt for å høre om forholdene.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport du har beskrevet! Føler allerede jeg har vært i østenden av Kvennedalen! Har selv tenkt på om jeg skal ta turen lenger vest for å få med meg litt mer kupert natur, men har vært redd for snøen og dermed prøvd å lagt turen lenger øst. Er Kvennedalen fra Litlos til Hansbu verdt å gå, eller er det bedre å gå direkte fra Litlos til Besso? Hvordan er det å gå fra Litlos til Hansbu? Best å gå på nordsiden eller sørsiden av vannene? Fra Hansbu, er det best å gå sti til Besso, eller veien om Sandhaug?

 

Er Hjølmo et bra sted starte, eller anbefales andre steder som Dyranut, Kinsarvik eller Ringedalsvatnet? Kan gå turen fra Hjølmo, via Trolltunga og Hansbu i Kvennedalen og tilbake. Er det litt kjipt å gå frem og tilbake på samme sti? Et annet forslag på tur er start ved Kinsarvik og innom disse stedene: Stavali, Torehytten, Hårteigen, Litlos, Hansbu, Besso/Sandhaug, Hedlo eller Hadlaskard, Stavali og Kinsarvik. Får jeg her med det kuperte vestsiden av hardangervidda, eller mister jeg bare det fine området rundt rv. 7? 

 

Har hørt Kvennadalen er et fint sted å være i, derfor jeg har sett for meg turen hit. Ved å gå helt til Mogen, er det mye forskjell på naturen kontra å gå nordover fra Hansbu? Har sett for meg en tur så mye på østsiden for å slippe så mye kupert terreng, men vil absolutt innom det mer kuperte området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid verdt å gå i Kvennedalen, men jeg vet ikke om den øvre delen er veldig spennende å se kontra andre stier å følge i dette området på vidda. For en sportsfisker derimot vet jeg at strykene og vannene nedstrøms Kvennsjøen er fristende. Har selv til gode å besøke det området.

 

Litlos til Besso går gjennom et fint, småkuppert viddeområde. Her er du virkelig på viddas tak.

 

Det er god sti fra Hansbu til Besso eller Sandhaug ønsker du å vandre nedover øvre Kvennedalen.

 

Å starte turen f.eks. ved Tinnhølen ved Trondsbu (da parkerer du rett ved parkgrensen) kan anbefales og så f.eks. vandre vestover mot Hadlaskar og Hårteigen, kanskje helt til Trolltunga så man får med vestvidda, så mot Litlos, videre mot Besso/Sandhaug og kanskje helt mot Rauhelleren for å få flatvidda mot øst og tilbake mot Tinnhølen.

 

Litlos turisthytte er flott. Kjekke folk som driver den og alltid hyggelige mennesker som tilbringer ferieuker der inne. Hytta ligger midt i et sportsfiskereldorado også.

 

Jeg har sett at det på Litlos bl.a. selges Real turmat og annet for fjellvandreren. Jeg har også kjøpt med meg brødmat på Litlos. Også på Besso kjøpte jeg med meg et brød en gang. Det er sikkert mulig på andre hytter også. En telefon opp kan sikkert si mer om denne muligheten.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlet kvennadalen ifjor og det er mye kratt og vier i terrenget nedi dalen og man bruker lengre tid pr. km enn hvis man kunne fulgt oppgått sti.

Jeg ville isåfall anbefalt deg å følge høyden hvis turen er det viktigste, hvis det er fiske som frister så vær obs på at terrenget kan være tunggått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det anbefales heller å gå direkte fra Litlos til Besso og få med seg f.eks. Rauhelleren, enn å gå langs Kvennadalen innom Hansbu til Besso? Kan da også risikere å ikke rekke å gå innom Rauhelleren. For min del kunne jeg gått mer på vestsiden, men personen jeg skal gå med vil ha mest mulig av turen i det mere flate østsiden og heller ikke så krevende.

 

Ser ut som en genial ide å starte ved Tinnhølen, da slipper jeg også å gå frem og tilbake på samme sti der og kan heller prioritere Trolltunga! Den turen ved start Tinnhølen og innom både Trolltunga og Rauhelleren dekker både kupert og vidde slik jeg har hørt Hardangervidda er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på den tidlege turstarten, ville eg vera betenkt på å ha for store ambisjonar om vestvidda. Tinnhølen kan vera eit fint utgangspunkt, då kan du tilpasse turen vestover etter snøforholda slik du opplever det der og då. Så lar du bare turen bli til etterkvart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta jeg har planlagt er å parkere ved krossobanen, så gå til kalhovd-mårbu-rauhelleren-lågaros-mogen-stordalsbu-kalhovd-rjukan. Tenker å bruke 12-14 dager på turen, gleder meg som en unge. Maten blir jo et dilemma mtp vekt, skal hovedsaklig telte, men blir nok å ta inn på noen hytter for å tørke og spise og sove godt noen netter, men det blir jo de hyttene som har egne bikkjerom, siden jeg har med korthåra fuglehund. Regner med å få litt av hvert å bryne oss på på den ruten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta jeg har planlagt er å parkere ved krossobanen, så gå til kalhovd-mårbu-rauhelleren-lågaros-mogen-stordalsbu-kalhovd-rjukan. Tenker å bruke 12-14 dager på turen, gleder meg som en unge. Maten blir jo et dilemma mtp vekt, skal hovedsaklig telte, men blir nok å ta inn på noen hytter for å tørke og spise og sove godt noen netter, men det blir jo de hyttene som har egne bikkjerom, siden jeg har med korthåra fuglehund. Regner med å få litt av hvert å bryne oss på på den ruten. 

 

Skulle ønske jeg også hadde så lang tid på turen, men må dessverre tilbake til jobb. Jeg også tenkte på å starte ved Rjukan og gå en rundtur, men tranget etter å gå på Hårteigen gjorde at det ikke ble noe av det. Vil også få med meg vestsida for å ha opplevd det siden det er min første tur hit. Når er det din tur skal finne sted? Ser ut som du har funnet deg en fin rundtur her ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører til Rjukan 30. juni, så trasker vi i vei :) det blir en fin tur det, håper at det blir tid til noen rolige dager også, har uansett 3 uker fri, så kan ta noen dager ekstra om det skulle bli nydelig vær og ingen slitasjer på bikka eller meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal gå ca denne turen:
Tinnhølen, Hadlaskard, Hårteigen, Torehytten, Trolltunga, Litlos, Besso, Sandhaug, Rauhelleren, Stigstuv, Tinnhølen.
Er det noe spesielt jeg må innom eller oppleve i løpet av denne turen som ligger sånn ca i denne ruten? Det kan f.eks. være en treretters middag en plass eller en anbefalt soveplass (skal sove i telt). 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

som nokon har vore innom tidlegare så er slutten av juni tidleg på vestvidda spesielt i områda torehytta-trolltunga, det kan vera store mengder snø her då og det er nok is på dei fleste vatna. Det har vore ein rekordtidleg vår i år men eg ville ringt til litlos og høyrd om snøtilhøva før eg for og i tillegg kanskje sendt ein epost til turistforeninga i Odda for å høyre kor mykje snø det er på vestsida. Ut over det er det ein flott tur du har skissert, masse fin  natur og anna. Middag på Litlos skal vera bra, dersom du har tid kan du jo ta turen innom sandfloeggi, som er høgaste toppen på vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.