Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta vare på trekoppen/guksa


Humle

Anbefalte innlegg

Kjøpte akkurat Eagle products sin "go-koppen" gukse.

 

Alt jeg har hatt av kopper og boller av tre fra dem har altid sprukket før eller senere, helst før. Til tross for at tre sortimentet deres kommer med sprekk garanti, og det står på papirarbeidet som fulgte med at at man bare skal vaske dem for hånd og ikke la de ligge i vann.

 

Hva kan jeg gjøre for at de skal vare? Bortsett fra å behandle dem som om de var laget av eggeskall?

 

Olje? I så fall hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Har en fra de selv, husker ikke helt hva den heter. Hatt den 2 år bare og ikke noe feil med den så langt.

Tar en lett vask på den etter tur med børste og såpe, skyller godt. Så passer jeg på at den får tørke skikkelig. Har ikke behandlet den med noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje har det noe å si for sprekkingen om du bare har væske inn i den, men lite på utsiden. Det kan testes ved å alltid ha den under vann etter å ha drukket drikken din, slik at den blir våt overalt mens før du setter den til tørk. Jeg antar at du ikke lar den stå unødvendig lenge med væske i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de koppene sprekker om du ikke mishandler dem.

Har kikket på dem i butikken, og jeg synes det virker som om de er lakkerte på utsiden.

Unngå å bruke såpe og smør den inn med en nøytral matolje en gang i blant. Treet lever og er i kostant bevegelse, har det lyst til å sprekker så sprekker det uansett hva slags lurium du smører den inn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert å gå over til plast?

 

 

Liker ikke å drikke varme ting av plast. Mulig jeg inbiller meg det, men syns det smaker plast da...

har hatt en metallkopp en stund, men de blir for varme. 

tre funker så lenge det ikke sprekker. Også ser det jo pennere ut :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de koppene sprekker om du ikke mishandler dem.

Har kikket på dem i butikken, og jeg synes det virker som om de er lakkerte på utsiden.

Unngå å bruke såpe og smør den inn med en nøytral matolje en gang i blant. Treet lever og er i kostant bevegelse, har det lyst til å sprekker så sprekker det uansett hva slags lurium du smører den inn med.

 

Får prøve matolje da. 

 

de biollene mine og koppen som sprakk før, ble ofte liggende i sekken etter tur...kan jo være derfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt sikkert bra.

Trekoppen jeg bruker på tur ble skåret ut av ei bjørkerot i 1952 (ikke av meg naturlig nok), og den er like hel. Har aldri gjort noe spesiellt med den, annet enn å drikke kaffe eller vann av den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes metalkopper med gummirand på utsiden, slik at du kan holde den fast. Brukes gjerne av kaffedrikkere i hverdagen

Noe slikt:

http://www.frieleshop.no/Bodum-reisekrus

 

 

Takk for forslaget, men trekopp er hjertet nærmest...har kjøpt go-koppen til Eagle Products, og håpetr den holder. Den har jo sprekk garanti så får vel bytta den :-)

Har uansett med en metallkopp da nalgeneflaska sitter i den. har redded meg noen gnager når den tiltenkte drikkekoppen står igjen på kjøkkenbenken...

Kan også brukes til å koke vann i om det trengs. men altså trekopp skal jeg ha! Blir mere kos  det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Du må smøre inn trekoppen regelmessig, med olje utvendig. Kan bruke matolje. Og en som ikke er laget av "kåte", må du har mer vedlikehold på en de av kåte. Med vedlikehold, sprekker det ikke. Men det er jo noen regler en bør følge. La aldri trekoppen stå med veske, i over timer. La den tørke etter bruk. Ikke la koppen stå tom, lenge si sola, på varme sommerdager, eller annen ekstrem uttøring.  Bruker du den bare til vann og kaffe, er det ikke nødvendig å bruke såpe for rengjøring. Ønsker du å bruke såpe etter bruk av "Rett i koppen" o.l., så påfører du ny olje hjemme, etter turen.

 

Men gennerelt så bør du "pakke ut", når du kommer hjem fra tur. Det gjelder ikke bare våte klær, telt, men også trekopp og eventuelt bestikk, turkniv, o.l. Rengjøre, tørke og vedlikeholdsstell.

 

Den eldste trekoppen min, er fra 80-tallet og uten en eneste sprekke. Det var en jeg kjøpte, fra Norges Jeger- og Fiskeforbund. Men den er laget av en bjørkekåte. Da jeg kjøpet min første trekopp, var jeg lei av kopper som smakte plast/gummi, hardplast - som sprakk på vinteren og stål, som var unødig varmt. En vedlikeholdt trekopp, smaker det lite av, er ikke varm å drikke av, holder vesken varm og holder evig, hvis en ikke er veldig uheldig. Mine trekopper blir sjelden vasket. Selv om jeg bruker dem til alle typer drikkende vesker, supper og til kornblandinger. 

 

Editt: Vil også nevne at tre, har en bakteriedrepende effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel flink til å ta oppvasken om det er noe å ta etter en tur. Men tar som regel ting jeg har brukt til mat der og da, før jeg drar hjem.

 

Har en liten molle skulderbag som står i gangen ferdig pakket med wood gas ovn og kaffekjele, te, sukker, sjokoladedrikker, rett i koppen, kniv etc. Slik at det bare er å stikke nedi 

et par brødskiver og fylle vannflaska så er jeg på tur...ikke noe der som blir vått. Så stort sett slenges den bare i et hjørne om jeg ikke har griset til noe med mat etc.

 

Men ok, den nye koppen skal få olje etter tur heretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

OK, dette får en lykkelig slutt takket være nær eksemplarisk kundeservice hos Eagle Products.

 

Jeg tok kontakt med dem på FB angående mine 2 treboller samt en trekopp, som alle har sprukket. De svarte raskt med å be meg enten gå til forhandler for å få byttet, eller 

sende dem bilder av skaden, slik at de kan vurdere om jeg har mishandlet utsyret. Jeg valgte det siste da den lokale forhandleren ikke fører trekoppen jeg har.

 

Fikk SMS i dag om at "trevarer" var sendt fra lager :-)

 

Så da er det bare å beleire postkassen :-)

 

I tillegge til boller har jeg en talerken og en mjødbolle fra dem. De har vart i åresvis :-)

 

Nå blir det kansje utvidet til fult familiesett, da dette ble innkjøpt den gang man var ungkar og spelemann :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanke som slår meg er at de har blitt for tørre. Har du det veldig tørt inne om vintern? Løsningen vil jo i såfall være å bruke dem mer eller oppbevare dem i noe tett slik at de får det stabilere under langtidslagring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanke som slår meg er at de har blitt for tørre. Har du det veldig tørt inne om vintern? Løsningen vil jo i såfall være å bruke dem mer eller oppbevare dem i noe tett slik at de får det stabilere under langtidslagring

 

 

Disse har stort sett bodd i uteboden. Det var da jeg begynte å bruke dem med varm drikke (te) i koppen, og rett i koppen supper i bollene at de sprakk. Bollene er veldig tynne foresten,, men trekoppen er mer solid. Da jeg begynte å bruke dem mer, lå de stort sett i sekken, bortsett fra under rengjøring. Jeg mener nå de skal tåle bruken de ble utsatt for. Men når de nye kommer, blir det ikke slått varmt vann rett i disse mer. Blir å bruke dem mer til "vanlig" mat som grytretter, ris, potetmos etc...koppen får minstemann bruke. han er bare tre så han liker ikke at drikken hans er så fryktelig varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er innholdet i koppen. 

 

Jeg er ivrig på trekopper. og har flere kopper av diverse treslag. både kotekopper og formskjærte av heltre. 

 

Alle koppene du drikker karsk av sprekker. Det er brennvinet som ødelegger. 

Mjødbollen til Eagle sprakk den og. Rekti nok sterk karsk den dagen. 

 

Etter jeg begynte å blande karsken i munnen har jeg ikke sprekt en eneste kopp.  :hyper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alle koppene du drikker karsk av sprekker. Det er brennvinet som ødelegger. 

 

Nå tuller du, trekopper som er riktig behandlet, sprekker ikke! Se innlegg her no. 11. Mine kopper har alltid blitt brukt til, alle typer drikker, sommer som vinter. Det være seg alt fra kaldt vann og vin, til varme supper, te, kaffe, sjokolade, "karsk" og mye annet. Og den eldste er fra 80-tallet og er den koppen jeg har brukt mest og den er fremdeles uten sprekt treverk.

 

Editt: Mine to trekopper er ikke så tynne, så det kan være en del av forklaringen. Men jeg tror ikke det, da jeg har bekjente med tynne trekopper de har laget selv. Og enkelte av dem, er eldre enn min eldste kopp. Kanskje en fordel å ha litt "peiling" på treverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig trekopper lages av kåter. Da bryter man ikke veden noe sted og får en veldig sterk kopp. Vil tippe det. Aller meste av kjøpekoppene er dreid ut av et ganske så tilfeldig trestykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kanskje en fordel å ha litt "peiling" på treverk.

 

Kanskje det beste poenget i denne tråden.

Med moderne tiders industrialisering, effektivisering og kapitalisering er det ikkje lengre tid til å vurdere og behandle råvara rett. Før var det ei eiga kunst å

plukke rett emne til rett bruk og gje det rett behandling før tilverking. No går alt treverket rett i produksjon utan detaljesortering og moderne maskinbehandling

har ofte ført til at emnebehandling før tilverking vert ignorert. Resultatet er trådstartars problem.

Om ein ikkje har kåte (som ein bør ha ved kopptilverking) bør ein i alle fall ha eit seintveksande emne. Kor i treet emne er henta vil også ha innverknad.

Om det er lang avstand mellom årringane på koppen til trådstartar har emnet hatt ei rask vekst og oppsprekking er eit uunngåeleg resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.