Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle i lakseelv


Anbefalte innlegg

I Surnadal har laksefiskerne kommet igang med årets laksefiske i Surna. Vurderer å ta med barna på en tur med kanoen ned elva, men tenkte å høre om noen har erfaringer med padling i slike "lakseelever"?

Kan en vente seg stygge kommentarer og blikk som kan drepe, om en kommer padlende nedover en elv og fiskerne står midt i elva med fluer i alle regnbuens farger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt historier om folk som har tatt slike turer i kano og kajakk. Dersom du vil ha en harmonisk tur til glede for deg og ungene, vil jeg ikke anbefale dette. Er redd for at de vil få en del minner som ikke handler om en koselig padletur. :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt historier om folk som har tatt slike turer i kano og kajakk. Dersom du vil ha en harmonisk tur til glede for deg og ungene, vil jeg ikke anbefale dette. Er redd for at de vil få en del minner som ikke handler om en koselig padletur. :shifty:

Jepp, om laksefiske blir like dårlig i surna i år som i fjor så er det nok ikke blide gutter som står langs bredden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problemer med laksefiskere i min lokale elv. Alt handler om å være hyggelig og slå av en prat, padle litt unna de som står midt i elva og kaster. Og allemannsretten gjelder for elver og, så ingen kan nekte noen å padle.

og så må alle huske på å sørge for at kanoen er desinfisert før en tar den fra en elv til en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer langt med å vise litt hensyn og bruke hodet. Husker vi sto ved lakseelva Driva og ventet på at klokka skulle bli 18 og fiske starte. 17.55 kommer det en gjeng på såkalte elvebrett rett over der fisken bruker å stå. Ikke spesielt populært. Men det var ikke lenge før noen hadde tak i fisk for det. I større elver og elver med en del hvitt vann skal det mere til for å skremme fisken. Mens å padle ned ei elv i skumringa når sjøørreten trekker ned på de grunne områdene kan ødelegge fisket i timesvis. Står det fiskere et stykke ut i elva kan faktisk det beste være å passerer bak dem. Da skremmer du i alle fall ikke fisken for dem.

Uansett greit å ikke provosere unødig. Er nok lurt å la være å padle de mest populære lakselevene midt i beste sesongen. Ikke fordi man ikke har lov til det, men fordi man viser hensyn. De største elevene bør kunne padles uansett, en god del av fisket i noen av disse foregår fra båt, noe som klart tyder på at fisket ikke blir ødelagt av en kano som sklir rolig forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange elver har fredning deler av døgnet, f.eks. kl. 12-18. Kan kanskje være lurt å legge padlingen til denne tiden. For de fleste fiskere er sikkert 1 kano som passerer ikke noe stort problem, men jeg har stått å fisket på strekninger der det ble organisert padling og 20+ kanoer/kajakker som passerte. Ikke noe morsomt når man har betalt masse penger for fiskekort.

 

Ellers, som nevnt tidligere: husk desinfisering av alt utstur som har vært i kontakt med vannet før/etter padling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.