Gå til innhold
  • Bli medlem

Selges noe bedre enn ME Helium 600 i Norge?


PI

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe dunpose, og det er noen år siden jeg fulgte med her på forumet. Selges det noe bedre enn Mountain Equipment Helium 600 som tresesongs sovepose nå for tiden? Jeg er 193cm, så 200 cm lengde eller mer er nødvendig. Nedre komfort-temperaturgrense bør være en plass mellom -5 og +2, jeg skal bruke den i fjellet sommer/høst. Naturligvis ønsker jeg lav vekt og pakkvolum, men alt under 1.2 kg er akseptabelt. 

 

Jeg ønsker å kjøpe i Norge på grunn av leveringstid og at jeg vil ha norsk kjøpslov i rygget på et såpass dyrt produkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger ikke særlig med på soveposefronten da jeg ikke har noe behov for noe nytt der i gården ennå, men ser at denne kan være innforbi dine krav: http://www.hektapatur.no/-c-0-p-1303.aspx

 

:)

 

(PS. Jeg har en  binding til firmaet her, så er det sagt, før noen påpeker det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så fin ut, men jeg er enig i at prisen er stiv. 2000 kroner ekstra for å spare 200 gram blir nok litt for mye for meg. Litt bedre dun i den enn i ME-posen, og full-lengde glidelås. Skal huske på den om ME blir for trang, jeg har lyst til å finne et sted jeg kan prøve posen før kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne: Talon-posen ser ut til å ha mindre og billigere dun enn Helium for samme vekt totalt, men jeg noterer meg at den butikken hadde en meget god pris på Helium-posen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western Mountaineering ja.

 

http://www.xcsports.com/merkevarer/western-mountaineering/soveposer/sommer/

 

Summerlite kan være et alternativ. Personlig gikk jeg for Ultralite posen (3 season). 850 gram ca. og med full nakkekrage og isolasjon som gjør at man ikke fryser. Det er 300 gram med ekstra dun jeg gladelig bærer på for å sove godt om det skulle snø i august september.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin: Summerlite virker som for lett og spinkel for mitt bruk, jeg ser etter tre-sesongspose, og da vil jeg ha nakkekrage. Ultralite ser ut som en nydelig pose, men igjen ser jeg at det koster en tusenlapp å spare hundre gram. Jeg har mye mer å hente andre steder i utstyrsparken, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men du fikk ihvertfall alternativer til noe bedre enn ME Helium da :-) Kanskje du bør presisere at du er ute etter beste pose til beste pris da.

 

Beskrivelsen til Helium er jo: Dette er en ultimat treseongspose for de som ikke vil blakke seg helt på å spare 150-200 gram ekstra.

 

Edit: det er snakk om 260 gram spart, ikke 100. Helium 600 = 1080 gram. Ultralite = 820 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på forslagene om Western Mountaineering.

Siste tilskuddet mitt på fronten er en WM Megalite (-2, 710g, litt bredere enn normalt). Jeg fikk den sendt til en bekjent i Sverige og handlet den på outnorth.se, kom på så vidt over 3 laken (sek 3390,-)

Terralite er en "ny" modell som også er bredere, går til -4, den kan åpnes i bunnnen og brukes som quilt. Veier litt mer enn Megalite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her så kan jeg selvsagt anbefale deg en knakende bra pose også. Jeg har som Martin G. ovenfor her også en WM Ultralite. Fantastisk god pose og alltid førstevalget på vandreturene. Har hatt min siden sommeren 2011. En av de beste investeringene jeg har gjort på mange år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin: Ja, men jeg ville ikke sette prisen helt fremst, dunpose tenker jeg skal være noe jeg ikke kjøper så mange ganger i livet. 

Og jeg så at ultralite var betydelig lettere, men også betydelig dyrere. Helium har jeg funnet listet til 3000,- mens Ultralite er listet hos Oslo Sportslager til 5700, det blir en tusenlapp per hundre gram. 

 

Takk for tipsene uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Martin: Ja, men jeg ville ikke sette prisen helt fremst, dunpose tenker jeg skal være noe jeg ikke kjøper så mange ganger i livet. 

Og jeg så at ultralite var betydelig lettere, men også betydelig dyrere. Helium har jeg funnet listet til 3000,- mens Ultralite er listet hos Oslo Sportslager til 5700, det blir en tusenlapp per hundre gram. 

 

Takk for tipsene uansett! 

Jeg kjøpte min Helium 600 for 2163kr hos Fjellsport. Til mitt bruk duger ME Helium (kost/-nytte). Ser at WM posene går for å være noe av det aller beste!

 

I følge Fjellsport er WM, Rab og ME de mest annerkjente merkene!!

 

ME Xero 550 hadde vært mitt første valg dersom penger ikke hadde vært med i vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western Mountaineering Alpinelite kan anbefales, litt dyr men med ok prutingsmonn ( for min del hos Tromsøsport ) så fikk jeg en lett tresesongs til en ok pris, og som tåler litt høstkulde. Og jeg liker aller helst å handle lokalt og ha norsk kjøpslov med på kjøpet.  

 

link : http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=Products&page=Sleeping%20Bags&cat=ExtremeLite%20Series&ContentId=28

Uansett. lykke til å jakten på pose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arcticboots: Ja, det er flott å kunne handle lokalt, men dessverre er det få butikker som har de store størrelsene inne som lagervare, i hvert fall her i Trondheim. Noen ganger er det upraktisk å være lang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så lang brukserfaring med min WM Summerlite, men det er rett og slett som å legge seg i ett lag med deilig deilig varmluft.

 

Faktisk ble den for varm de to nettene i den nest siste helgen i Mai da jeg galopperte sammen med noen av fjellforum brukerne igjennom Nordmarka.   :sweat:   Det endte opp med at jeg åpnet den opp og brukte den som ett teppe / quilt.

 

Så om du mener at du gjerne vil kjøpe en pose for å ha en stund og som du vil bli fornøyd med, så anbefaler også jeg WM posene.

 

Dog vil jeg råde deg til å tenke litt på hvor varm du er av deg når du sover.  

Jeg kjøpte en WM Summerlite og en WM Versalite + en kile for å utvide Versaliten slik at Summerliten kunne brukes inni - slik at jeg dermed kanskje har dekket mesteparten av det temperaturområdet jeg kommer til å trenge en sovepose.

 

Jeg var veldig skeptisk til om det tynne pølseskinnet skulle greie å holde meg varm, men jeg tror nok at jeg kan bruke summerliten ned til ihvertfall 4-5 minusgrader grader, om ikke mer, sammen med en liner, så jeg er mildt sagt imponert og gleder meg til å prøve Versaliten under passende forhold :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.helsportwebshop.no/sveabreen

 

På tilbud nå til 1700

For min del blir standard Sveabreen for kort, den er bare 190 cm. Det står ikke noe om lengde på helsport outlet, så jeg må anta det er standard. Føler uansett på meg at helsport er et dårligere merke enn WM eller ME når det kommer til soveposer, selv om jeg ikke har prøvd noen av dunposene deres i felt. Prisen var jo nydelig, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene i tråden ble omtrent som forventet, at det finnes mye som er bedre kvalitet og/eller lettere, men ikke noe bedre til samme pris. Jeg endte på en Helium 600 XL til 2999,- fra Hekta På Tur. Takk til Bjarne for lenke til billig butikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt seint med tips - men jeg har veldig god erfaring med Sir Joseph sine poser.

Min looping 500 har vært med meg på svært mange turer og jeg har renset den 3-4 ganger - samt brent hull i den to ganger - behørig lappet med gaffa og deretter sydd igjen - siden jeg trodde den hadde sin siste tur. Men uansett er den fortsatt førstevalget på tur når det kreves en skikkelig pose.

 

Kjøpte senere en Koteka 290 til min samboer - og den er bare utrolig god. Komfort/ -grense: +7°C / +3°C. Ekstrem: -10°C. vekt 495 gram. Sommer/vinter/høstpose egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å kjøpe i Norge på grunn av leveringstid og at jeg vil ha norsk kjøpslov i rygget på et såpass dyrt produkt. 

 

 

Men skal vi først nevne både bra og prisverdte soveposer så må vi vel si noe om Roberts (www.roberts.pl)...

Høy kvalitet, bra priser og fantastisk kundeservice!

/F.

(",)

 

 

Sikkert veldig mange poser man kunne nevnt, men såvidt meg bekjent får man ikke kjøpt posene fra Roberts her i Norge? (at du kan sitte på PC her i Norge og bestille fra Polen teller ikke :P )

 

Rett meg gjerne om jeg tar feil her, for jeg kunne godt tenkt meg å prøvd / tafset litt på posene fra Roberts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har jo rett i det... jeg beklager at jeg ikke fikk med meg den detaljen!

Men jeg opplevde aldri noen problemer da jeg kjøpte min roberts-pose - men jeg fikk jo ikke klemt på den før den var min. Man kjøper jo katta i pos..unnskyld; i sekken ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.