Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp vs. telt?


mhe

Anbefalte innlegg

Etter lang tids snoking på forumet har jeg endelig meldt meg inn, og kliner til med første emne og første innlegg samtidig!  :D

 

Så; mitt problem..

 

Jeg skal gå til innkjøp av villmarksbolig som skal brukes flittig nå i sommer, og klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal gå for en tarp eller et telt... Trenger innspill!

 

Skal primært ferdes i skogsdekt mark, og uansett hva valget faller på er ly til 1 person + utstyr et krav.

 

Hva gjør så dere når dere ferdes i skogen? Hvilket telt/hvilken tarp?

 

Forstår at et telt vil gi en generelt bedre beskyttelse mot vær og insekter, men vil en tarp være godt nok? I hvilke situasjoner ville dere valgt tarp fremfor telt, og omvendt?

 

Vil gjerne høre fordeler og ulemper ved de to løsningene, sånn at jeg kanskje klarer å ta et valg!

 

En kombinasjon er vel kanskje det mange sverger til, men vil gjerne klare meg med en av de i første omgang, både mtp. økonomi og vekt i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker telt i de periodene det er mygg og presenning eller ingenting ellers.

Man trenger ikke bruke mye penger på presenning hvis det står mellom det og telt. En billig sak fra biltema til 49,- holder i mange år :)

Teltet gir litt mer fleksibelhet, da har du kanskje også muligheter tll å være over tregrensa.

Så min anbefaling er å investere i telt og en billig duk fra biltema.

Velkommen til fjellforum forøvrig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker telt i de periodene det er mygg og presenning eller ingenting ellers.

Man trenger ikke bruke mye penger på presenning hvis det står mellom det og telt. En billig sak fra biltema til 49,- holder i mange år :)

Teltet gir litt mer fleksibelhet, da har du kanskje også muligheter tll å være over tregrensa.

Så min anbefaling er å investere i telt og en billig duk fra biltema.

Velkommen til fjellforum forøvrig :)

Du kan godt bruke en tarp over tregrensa om sommeren. Hvis du ikke har stenger så kan du f.eks. bruke en skistav eller en sånn gåstav som mange bruker i fjellet.

Det er bare å sette opp tarpen som et spisstelt med ryggen mot været så har du et helg greit telt for en natt eller to.

Dette fungerer selvfølgelig best i noenlunde bra vær, men i en nødsituasjon så kan det bli en grei erstatning for det teltet du glemte hjemme.

Jeg fikk satt inn noen ekstra maljer i min Helsport tarp på grunn av dette.

I denne tråden finner du et par bilder av min tarp fra en kanotur på Oggevann.

http://www.fjellforum.no/topic/24159-ny-tarp/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge deler. Tarp er fint når det er lite innsekter. Men ikke like bra hvis det er mye vind.

På turer har jeg ofte med begge deler. Et lite telt og en 3x3m tarp. Telt gir bra skydd for insekter og vær.

tarpen gjør at det blir ekstra med tørr plass ute. Kan stort sett droppe tarp tidlig, da er vær mer forutsigbart.

men nå som det har vært varmt en stund så kommer det mer bygevær og da er den kjekk å ha.

tarps kan være billig og dyrt. Har valgt noe litt i mellom. En 3x3 fra frisport, kostet dog ikke mer enn 430.

Fulgte med 9 barduner, litt mye. Bruker 4 av de og en tverrsnor. Da er vekt 510gr som jeg synes er bra til den prisen.

tarper som er en del lettere er ofte veldig dyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert hengekøye. Det er i mine øyne mange store fordeler med hengekøye så lenge du ferdes i skog.

1. Det er lettere å finne 2 trær med riktig mellomrom mellom hverandre enn det er å finne flat bakke til å slå opp telt.

2. Hengekøye har uslåelig lufting sammenlignet med telt og bedre komfort enn å sove på bakken.

3. Gir deg beskyttelse mot mygg noe som du ikke får av å ligge på bakken under tarpen.

4. Du får en tarp "med på kjøpet" som du kan bruke uten hengekøya også.

5. Koster ikke skjorta å kjøpe en god køye til godt under 2kg.

Det jeg anbefaler er å gå for ei køye med dobbel bunn så du kan bruker liggeunderlaget ditt som isolasjon. Da slipper du å kjøpe egen isolasjon som du kun kan bruke til hengekøya. Selv kan jeg anbefale Exped Ergo Hammock Combi (pga skifte av produsent så er den ikke på lager i Norge før lenger ut i mnd visstnok). Exped Scout Hammock Combi er litt billigere og har også dobbel bunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne du mener, @borgern ?

http://frisport.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=33&virtuemart_category_id=19

510 gram er bra for denne kategorien tarp. Det er også et pluss at denne typen tåler mer, gnister fra bålet og sånn.

jepp. Står vel at den veier 570. Min veide 610 da den kom. Men det var med 9 barduner. Alle lå løse så man fester de man vil.

Fjernet 5 av de og Skiftet og strammere fra slike metallgreier ala helsport til hilleberg sine, da veide den 510.

Fant den billigst på komplett fritid. De hadde også 20% jubileumstilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tyvlåne tråden litt, siden èn her foreslo hengekøye. Mulig jeg gjorde noe feil , men jeg syntes liggekomforten i den hengekøya jeg prøvde( den ene gangen) var forferdelig.DVS null komfort og rygg som ikke ville spille på lag morgene etterpå. Men gjorde jeg noen feil? Eller er det noen triks i ludo med hengekøyer som jeg ikke har forstått??

 

Edit. Jeg så ikke tråden over da jeg postet min. Virket som en mye annerledes hengekøye enn den jeg prøvde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for telt eller telt og tarp. Når jeg lurer på den slags spørsmål er det ofte et positivt ønske om å kunne gjøre begge. Å leke eller å variere seg. Hvis du har med et telt og tarp kan du gjøre som du vil og du vil etterhvert vite hva du skal velge. Da har du kunskap gjennom egen erfaring og velger på en måte mer med "kroppen" Høres litt mumbo ut, men jeg liker å leke frem erfaringer. Gjør forskjellig. Ikke ha løsningene med en gang. 

Men. Noen ganger er telt om sommeren veldig varmt. Noen ganger er det veldig fint med et telt og. Litt mer privat. Litt bedre beskyttelse mot vær og insekter. Men å ligge under bar himmel er fantastisk og herlig og i godvær trenger du ikke en gang tarp. Kan ligge utenfor teltet. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i tarp leieren. kan jo ikke henge opp min deilige hengekøye i et telt :-)

 

Til han som hadde problemer i hengekøya. Køya må være såpass lang og stor at man kan ligge diagonalt i køya. Da blir en liggende tilnærmet flatt. Jeg kan godt sove på magen i min. 

Slike små nettingkøyer er helt ubrukelige til å sove ei hel natt i. 

 

Hengekøya mi har innebygd myggnetting så det løser det problemet. Men om man på død og liv må sove ukomfortablet på bakken og våkne stiv og stål etter ei dårlig natt,

så finnes det jo myggnetting til vcampingbruk å få kjøpt.

 

Når det gjelder å sette opp tarp uten trær i nærheten såp kan man bruke vandrestaver som teltstenger. Men det blir neppe problem for TS som jo skriver at han skal være i skogsterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telt, har derfor landet på tarpløsningen. Bruker Helsport tarp 4x3 meter.

På ønskelista står DD Hammock sin superlette tarp på 2,9x3 m og 490 gram uten bardunfestene.

Har nettopp gått til anskaffelse av seatosummit myggnett, tomannsversjon til 350 gram. Mangler et eventuelt bunnduk hvis jeg skal være så fisefin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar.

 

 

Jeg har telt, har derfor landet på tarpløsningen. Bruker Helsport tarp 4x3 meter.

På ønskelista står DD Hammock sin superlette tarp på 2,9x3 m og 490 gram uten bardunfestene.


Har nettopp gått til anskaffelse av seatosummit myggnett, tomannsversjon til 350 gram. Mangler et eventuelt bunnduk hvis jeg skal være så fisefin.

 

 

Må si dette virket som en god løsning, var ikke klar over at det fantes slike enkle myggnett.

 

Ser draut.no får inn den DD Hammock tarpen du snakker om imorgen, kanskje dette er en fin løsning.. Kjøpe en enkel liten presenning fra Biltema, så har jeg bunnduk i boks og. Sluttsummen blir kanskje ikke enorm heller.  :D

 

Tror jaggu valget faller på dette for nå. Telt får bli når student-lommeboka blir litt tykkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar.

 

 

 

 

Må si dette virket som en god løsning, var ikke klar over at det fantes slike enkle myggnett.

 

Ser draut.no får inn den DD Hammock tarpen du snakker om imorgen, kanskje dette er en fin løsning.. Kjøpe en enkel liten presenning fra Biltema, så har jeg bunnduk i boks og. Sluttsummen blir kanskje ikke enorm heller.  :D

 

Tror jaggu valget faller på dette for nå. Telt får bli når student-lommeboka blir litt tykkere. 

Tips: Hvis du synes det høres spennende ut med hengekøye så velg gjerne en som passer til eventuell hengekøye du tenker deg senere. Ellers kan du få en slik myggnetting du bare trekker over soveposen også:

http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og-underlag/tilbehor-soveposer/helsport-myggnett-for-soveposer/p/1038422_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første natt i hengekøye på fredag.

Kan egentlig summeres med: Min beste natt utendørs! 

Lenge siden jeg har sovet så godt på tur.

 

Alt har sin bruk, men om du skal i hovedsak holde deg i skogen, ville jeg vurdert dette.

På min fulgte det med myggnetting og tarp. Tarpen kan også brukes alene sammen med myggnetting.

 

Jeg likte også muligheten for å bruke den som "stol" om morgenen, ved å sitte på tvers i den med bena på bakken.

 

(Hennessy Hammock Expedition Asym Zip)

 

post-10084-0-01483900-1402326556_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun telt om jeg har med små unger på tur, ellers sover jeg alltid under tarp i en hengekøye eller på bakken.

Ser det er noen som nevner at det er problematisk med insekter om man sover under en tarp, men det er ikke noe mer problematisk en om man sover i et telt uten innertelt. Finnes masse gode løsninger til myggbeskyttelse under en tarp, det er bare at de fleste løsningene må bestilles fra utlandet (ikke det at det er noe problem)

 

Myggnettet du har kjøpt @ost har jeg veldig dårlig erfaring med da myggen ofte går langs bakken + at den beskytter ikke mot maur :hmm:

 

Myggnettet du nevner @Nimrad har jeg også prøvd og forkastet da nettet blir liggende rett mot huden og da stikker jo myggen rett igjennom + maur problematikken 

 

Skal man ha noe som er veldig minimalistisk men som fungerer så ville jeg gått for f.eks en slik: http://borahgear.com/bugbivy.html

Det finnes også varianter som har pustende vannavisende stoff på oversiden istedenfor myggnett hele veien, men disse kan ved enkelte tilfeller føre til kondens (har opplevd dette 1 gang)

 

Om man ønsker mere plass så finnes det mange "innertelt" som er beregnet for bruk under tarp, men da vil man ofte låse seg til noen få varianter å sette opp tarpen på.

En bivysack gir helt klart flest muligheter

 

De fleste hengekøyer som er beregnet for å sove i kommer med integrert myggnett.

De som med en gang begynner å tenke på fiskenett og bananer når de hører ordet hengekøye bør google litt rundt temaet :D

 

Over tregrensa kan jeg trygt anbefale denne tarpen: http://www.secretmountain.co.uk/tag/mld-trailstar/

Den får man også nå kjøpt innertelt til

 

Jeg ser utrolig mange fordeler med tarp vs telt i allefall når vi snakker 3 sesongs camping.

For å nevne noen:

-Lettere å finne en plass å sette den opp, så lenge du kan ligge der kan du som regel sette opp en tarp på en eller annen måte da den ikke MÅ settes opp i samme konfigurasjon hver gang

-Lav vekt

-Luftig (ingen kondens)

-Veldig tilpasningsdyktig i forhold til terreng og vær/vind

-Rimelig

-Stor plass til kokkelering i regnvær 

-For noen kan det være artig at det krever litt tenking og kunnskap og at man kan lære seg forskjellige opsett og eventuelt knuter(finnes gode alternativ til knuter for de som ikke liker slikt)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@koffar2 et sted må man begynne. At dyr kryper langs bakken vet jeg, og forventer ikke all verden. Har kjøpt dette for å få med guttungen ut med tarp nå på sommeren. Viser det seg at det ikke duger, er det lettere å få kona til å akseptere ytterligere kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost Skjønner, og selv om det ikke fungerte for meg kan det hende det fungerer for deg. Vet ikke om du har samme modellen som jeg hadde, men det jeg hadde var heller ikke knott sikker. Min erfaring med nett fra STS er vel for en 5-6 år siden så det kan godt hende de har begynt med finere masker etter det...

Ikke meningen å være bedreviter, var ment som en "heads up" og om du ikke har brukt det og fortsatt har retur rett så har du jo muligheten til det. Har du trua så gå for det!

 

Hvis du eller kona kan bruke en symaskin så er det en rimelig smal sak å sy på en bunn fra et gammelt telt eller annet egnet stoff...

 

Er ikke så vanskelig å sy :D

Har laget disse to til å sove under tarp:

http://www.fjellforum.no/topic/30906-diy-insekts-bivy/

http://www.fjellforum.no/topic/30221-diy-nett-telt-til-bruk-under-tarp/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært så "høylytte" hengekøyefolket skulle være her da,-)

 

1. Man kan ligge behagelig, svært behagelig på bakken også. Bla Exed underlag har gitt oss den muligheten:-).

2. En tarp kan settes opp nærmest hvor som helst, og helst da velger man rett ved bålplassen, med utsikt over et speilblankt vann og dubba på vannet. Ergo, man velger selv plassen, trærne bestemmer ikke:-).

3. Under en tarp ruller man seg (hvis mann) bare seg litt ut på siden, drar ned glidelåsen på posen og tisser, for så å rulle tilbake og ta noen nye timer til foran bålet. Ergo, man slipper å forlate soveposen og turne seg ut av ei hengekøye, samt det samme i retur:-).

4. Man sparer vekt og plass i sekken. (Det beste argumentet vil noen si)

 

 

 
post-5304-133474675827_thumb.jpg
post-5304-133474675811_thumb.jpg
post-5304-133474675856_thumb.jpg
post-5304-133474675866_thumb.jpg
post-5304-133474675899_thumb.jpg
post-5304-133474675909_thumb.jpg
post-5304-133474675887_thumb.jpg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost Skjønner, og selv om det ikke fungerte for meg kan det hende det fungerer for deg. Vet ikke om du har samme modellen som jeg hadde, men det jeg hadde var heller ikke knott sikker. Min erfaring med nett fra STS er vel for en 5-6 år siden så det kan godt hende de har begynt med finere masker etter det...

Ikke meningen å være bedreviter, var ment som en "heads up" og om du ikke har brukt det og fortsatt har retur rett så har du jo muligheten til det. Har du trua så gå for det!

 

Hvis du eller kona kan bruke en symaskin så er det en rimelig smal sak å sy på en bunn fra et gammelt telt eller annet egnet stoff...

 

Er ikke så vanskelig å sy :D

Har laget disse to til å sove under tarp:

http://www.fjellforum.no/topic/30906-diy-insekts-bivy/

http://www.fjellforum.no/topic/30221-diy-nett-telt-til-bruk-under-tarp/

 

Jeg har sett på dine modeller tidligere, og liker dem godt. Det er noe likt nett-teltet ditt jeg helst vil ha. Har tidligere lekt med tanke på å bestille fra Ray Jardine (tror jeg kommenterte likheten mellom hans og ditt i tidligere innlegg). Kanskje jeg skal ta opp igjen den tanken.

 

Uansett: Jeg må ut og prøve oppsettet mitt! Får for egen del komme tilbake når jeg har noen netter med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på flere turer der jeg har hatt med telt og kameraten min har brukt tarp. Tarpen er best når det er OK vær, og når du vil slå opp camp over flere dager så er den mer fleksibel og gir deg mer plass. Vind er det største problemet, det er vanskelig å spenne opp tarp hvis det blåser mye og det regner. Skal du opp på fjellet er telt best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i helgen i marka. Blåste en del men vi snakker jo ikke akkurat uvær. Det var vel egentlig nok vind til at jeg synes tarp blir litt masete. Hang den opp med line mellom 2 trær, så bardunerte jeg hjørnene til bakken.

Er veldig var på hvilken retning vind kommer fra, blir fort effekt ala "et seil". Er jo flere måter å spenne den på men dette er måten jeg foretrekker. Den krever bare 2 trær.

Tarp er supert i regn hvis det ikke blåser for mye. Hadde tarp med i Femund, da blåste det opp mye. Hadde vært helt ulevelig å bruke tarp som eneste bolig da. Mulig det hadde gått bedre å spenne fast deler av den direkte i bakken, laget et slags lite telt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.