Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped SynMat eller DownMat


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Exped SynMat 7/9 eller DownMat 7 til sommer og høstbruk?

Jeg innbiller meg at DownMat er mer var for fuktighet, men her kan det godt tenkes at jeg tar feil. Underlaget skal brukes rett på teltbunnen, dvs. å drasse med Ajungilak Bamse er uaktuelt.

 

Holder DownMat duna inni og fuktigheten på overflaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Hadde valgt 7 istedenfor 9 ihvertfall. 9 stjeler veldig mye liggelengde i teltene dine.

Takker! Det er et godt tips. Holder meg da til 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ganske like unntatt fyll. I vanlig versjoner så tåler begge bra med kulde. Tenker du på UL versjon så tåler Downmat langt flere kuldergrader.

Vek blir omtrent det samme på samme størrelse. Dun tåler jo ikke fukt så godt men jeg har ikke hatt problem med midt, er ganske vanntett sak. Eneste ulempen med Down er at du må bruke pumpesekk e.l til å blåse den opp. Den skal ikke blåses men munn pga fukt. Det er ikke like kritisk på Synmat.

Om du skal ha 7 eller 9 kommer litt an på hva du krever av liggekomfort, hvor lang du er og hvor langt teltet er. I telt med skrå ende vil du lettere begrense liggelengde får du subber duken med posen. På telt med rette endevegger spiller det ikke noe rolle.

Jeg har 9 i Downmat til vinterbruk og 7 UL synmat til 3 sesongsbruk. Jeg bruker ofte et underlag under, har det med uansett for å ha noe å sitte på ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du slavisk bruker pumpe eller Schnozzlebag, så skal ikke fukt være noe problem.

Fukt som kommer seg inn i madrassen, vil du ha vansker med å få ut igjen.

Kjøper du Downmat, så vil du kunne ha glede av den lengre utover sesongen pga. bedre isolasjon.

Men skal du kun bruke dette sommer og høst, og penger har litt å si, så kan du like gjerne gå for Synmat.

Jeg har Downmat 9 LW XP og har nettopp kjøpt en Synmat 7 LW UL for sommerbruk. Er spent på å faktisk teste komforten til Synmaten. Og selvsagt slitestyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder DownMat duna inni og fuktigheten på overflaten?

 

DownMat har et parti med svamplignende materiale rett ved ventilene, så dunen kommer ikke ut. Det som kan skje dog, er at dunen etterhvert ikke er helt jevnt fordelt. Jeg har inntrykk av at de flytter seg litt mot ventilen over tid fra når du slipper ut luften og pakker den sammen, så jeg pleier å sprette min litt på høykant med ventilene opp når jeg har blåst den opp for bruk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

DownMat har et parti med svamplignende materiale rett ved ventilene, så dunen kommer ikke ut. Det som kan skje dog, er at dunen etterhvert ikke er helt jevnt fordelt. Jeg har inntrykk av at de flytter seg litt mot ventilen over tid fra når du slipper ut luften og pakker den sammen, så jeg pleier å sprette min litt på høykant med ventilene opp når jeg har blåst den opp for bruk igjen.

Takk for rådet. Har også lurt på hvordan duna holder seg jevnt fordelt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Takker for alle tilbakemeldingene i tråden - veldig nyttig!!

Velger ganske sikkert 7 på grunn av lavere høyde og bedre liggelengde enn 9. Særlig aktuelt i Ringstind vil jeg tro. Primært er det bruk om sommer og høst, men en og annen vintertur blir det sikkert.

Downmat eller Synmat må jeg tenke litt til på. Fordeler og ulemper med dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd m mitt downmat7. Bruker et bamseunderlag i tillegg på snø (greit å ha til å sitte på ute så har det med i tillegg) men vet at andre mener at det ikke trengs. Syntes først det virket smalt, men dette er ikke noe problem. Det er også mer enn tykt nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synmat 9 ul har i følge produsenten komfort-temp på -24. Jeg har denne, men har kun vært ute med den i -10. Ikke noe problem da, i alle fall.

Tror ikke det er noen forskjell i liggekomfort på 7 og 9. Du subber ikke ned i bakken med noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du slavisk bruker pumpe eller Schnozzlebag, så skal ikke fukt være noe problem.

Fukt som kommer seg inn i madrassen, vil du ha vansker med å få ut igjen.

 

 

Kondens i luft er et kjent problem. Jeg tok en brenn ny madrass og blåste opp med snåsselbæggen. Vi lå i telt på samme sted over mange dager. Etter noen kvelder lå jeg og leste en bok i teltet med lys fra lykt, og kom ved et uhell til å lyse inn i madrassen fra nedsiden. Jeg så svært mange kondensdråper med vann som hang på innsiden av madrassen da.

 

Det var èn oppblåsing, med luftsekken til Exped...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Downmat 7 LW med integrert pumpe, og er svært fornøyd både med komfort og isolasjon!

Den kan brukes hele året og -30 var problemfritt. Har kjøpt en slik pakkpose for luftfylling, og det går mye raskere enn med pumpa.

Luftfuktighet kommer man nok ikke helt unna, og p.g.a. stor temperaturforskjell mellom over og underside, vil det nok dannes noe kondens.

Problemet er i hvert fall mye redusert med pumpe/ bag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "mat cover pro" til min synmat 7, det gir en økning i R verdi på 2.5 , som gjør at synmat'en får en total R verdi som omtrent tilsvarer det en downmat 9 har. Det har 2stk 2mm EVA skumunderlag inni trekket, så er det "bunnduk" materiale på undersiden, og et mykt materiale på oversiden.

For min del erstatter det et "vanlig" tilleggsunderlalg som jeg har pleid å ha med likevel, blant annet for å sitte på. Synmat'en legges i trekket mellom de to EVA platene, begge kan taes ut eller bare den ene for å spare vekt, eller om platene ikke er nødvendig for ekstra beskyttelse eller isolasjon.

Trekket beskytter underlaget mot fukt og er en ekstra sikkerhet mot pungtering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Fjellsport har 20% tilbud på Exped underlag, så da ble det Synmat 7. Bruker Ajungilak Bamse i tillegg på vinterturer. Mange takk for tilbakemeldingene fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Du får bytte nick til Syntetmannen da istedet ;)

Har et par dunposer som ødelegger det nicket B) Downmat 7 er heller ikke langt unna, så det kan jo hende jeg ender opp med det også.

 

Da ble det også Downmat 7 LW - greit med både dunfyll og syntetfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite : Hvor mye veier 'mat cover pro'?

Har tenkt tanken på å bytte til SynMat 7LW UL for å spare vekt fra mitt nåværende Synmat 7LW - men hvis jeg i tillegg må ha overtrekk for å være trygg så må det overtrekket jaggu være lett, skal det være vits i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.