Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge varte utstyret?


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne bloggen og syntes det var utrolig artig å lese om hvor mange bruksdøgn det gikk før det gikk i stykker.

 

http://tramplite.com/search/label/Gear%20life

 

Det er begrenset med utstyr som ligger der, men vi kan jo lage vår egen tråd!

 

 

 

Hvor lang tid gikk det før utstyret ditt gikk i stykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bliz sykkelbriller fra xxl (499) husker ikke modell. Kjøpte de i Januar, var knekt før Februar.

Sånn går det når man skal fancy briller med bare en tynn plastramme på toppen for å enkelt skifte glass.

Kjøpte meg et par Savage gear evil eyes med ramme rundt hele, de virker bombesikre (helt til jeg mister de...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Tjøstheim fiskestang med en Abu Black Max snelle jeg kjøpte i 1989 som er like god enda og brukes nå av kona.

På min egen stang bruker jeg en ABU Ambassadeur snelle fra 1976...

Båtmotoren min er en Johnson fra 1973

Fjellduken min ble innkjøpt rundt år 2000, enda i bruk, sammen med skumplast liggeunderlaget.

har ei Dovrefjell bukse som ble avløst i fjor etter 10 års bruk, men den er krute god enda, og er nå reserve.

 

Fails:

kommer ikke på noen, bortsett fra ting som har blitt ødelagt pga av brukerfeil, feil bruksområde eller ting jeg har laget selv som ikke holdt mål.

Som oftest går ting ut av bruk hos meg når jeg skaffer meg noe bedre eller morsommere å bruke, ikke fordi ting blir ødelagt. Og jeg kjøper stort 

sett ikke merketing om jeg kan finne noe billigere som fyller funksjonen.

 

F.eks blir rødspritbrennerne mine pensjonert fra tilværelsen i dagstursekken fordi jeg har skaffet med en liten sammenleggbar vedown 

å koke kaffevannet på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har selvsagt mye å si hva slags stoff/materiale som er brukt i utstyret og hvor gjennomtenkte løsninger som er brukt, men jeg mener også at man kan gjøre en del selv for å forlenge levetiden på en del utstyr.

Om man er nøye på å henge opp telt/soveposer etc til tørk/lufting ette tur, vaske klær og sko osv + at man oppbevarer utstyret riktig så vil nok det også ha en god del å si og dette tror jeg varierer en god del fra bruker til bruker.

 

Det utstyret jeg har minst tillit til når det gjelder holdbarhet er oppblåsbare liggeunderlag, mulig det kun er jeg som har vært uheldig men de jeg har hatt har ikke levd lenge. Det siste som gikk i stykker var en Exped synmat UL som jeg kjøpte i fjor og som nå er lekk uten at jeg finner lekasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Norrøna Svalbard Heavy Duty er sendt frem og tilbake 3-4 ganger for reparasjon før jeg ga den opp. Tror blant annet halvparten av buksehempene gikk opp i sømmene, i tillegg til skritt og gamasjekrok. Alt dette skjedde mellom julen 2012 og tom. påsken i år. Snyltekoppen fra Fold-a-cup kjøpte jeg til ca 20 kr for 4 år siden og er fortsatt god som ny etter flere hundre dagers bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsentrerer meg om lettvektsprodukter jeg har erfaring med: 

Norønna fjørå dri1-bukse - varte en ukestur. Store hull bak. 

Norønna bitihorn dri1 jakke - fortsatt fin, en liten rift, men lar seg lett reparere. 

Hagløfs active shell bukse (usikker på merket) - fortsatt fin etter en sesong med en del bruk på sykkel og dagstur. 

Neoair xlite liggeunderlag - etter to turer begynte luften å konsentrere seg i en del av underlaget. Er nå ubrukelig. 

Synmat exped ul - noe galt med ventilen. Lar seg sannsynligvis fikse. 

Alt av softshell har holdt seg bra. Mitt tarptent ser også fortsatt bra ut, men har blitt brukt lite foreløpig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downmat som begynte å svikte etter 5-6 års svært forsiktig bruk. Ventilen lekker. Sendte en e-post til Exped for et halvt år siden og spurte om de tok inn produkter til reparasjon, men fikk aldri svar. Forventet egentlig ikke så mye mer av produktet, men kundeservicen får slakt.

 

Regntøy til sykkelbruk fra Stormberg. Tok omtrent 2 måneder så rakna hele sømmen under den ene armen. Strakk meg etter sykkelhjelmen på hattehylla...

 

Teflongryta fra Trangia har holdt i 3 år med mye bruk, men begynner å gi opp nå. Et glitrende eksempel på tullete bruk-og-kast. På kjøkkenet har en gammel jernpanne gjort sitt inntog med stor suksess. Jerngryter blir en smule tungt for turbruk, så jeg lurer på om jeg bare går tilbake til vanlig, ubehandlet aluminium. Grytene i stormkjøkkenet fra 1985 holder fortsatt mål. Kan kanskje pusse ned teflongryta og få enda en vanlig aluminiumsgryte?

 

Ulvang ulltrøye (tynn) ble hullete etter et par vask/få ukers bruk. Devold-tøyet holder seg til sammenligning veldig bra.

 

Bergansproduktene jeg har er jeg generelt veldig fornøyd med. Selv om det ikke er mye til alder på en sekk er Alpinisten snart 10 år gammel og brukes i tillegg til tur nesten alltid når jeg flyr. Ingen merkbar slitasje på stoff/glidelås/hemper osv. Jeg har en vinterskalljakke fra Bergans som har holdt i 6-7 år med daglig bruk + turbruk høst/vinter/vår. Glidelåsen røk, og overflaten preller ikke en dråpe vann lenger, men jeg fikk byttet glidelåsen hos Bergans for en veldig rimelig pris, og håper den lever noen år til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Therm-a-rest-lookalike til 250 kr. Holdt ca 5-6 turer før ventilen røk. Kastet

Har ei Gaupa turbukse, også til 250 kr. Den revnet i en søm etter få turer, så ble det hull i en sidelomme og en glidelås knakk. Nekter å kaste den så lenge smøyestolene er i orden. Den er nå på sjette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.