Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällvandring med treåring


Ulrika

Anbefalte innlegg

Hej,

 

Jag är från västkusten i Sverige och tänkte testa fjällvandring i Norge i sommar - första veckan i juli.

Jag har själv vandrat i svenska fjällen flera gånger och min dotter som snart är tre år var med mig förra året i Jämtland. Hon satt då i bärstol på ryggen och det gör hon nog ganska mycket i sommar med.

 

Vart tycker ni norrmän att vi skall åka? Jag har funderat på Jotunheimen. Vilken topp tycker ni i så fall att vi skall försöka oss på?

Eller något annat område som inte är så långt bort för oss, men ändå norskt vackert? :)

 

Tacksam för alla tips och förslag!

 

Hälsningar, Ulrika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er så "noga" hvor du går bare du ikke går for langt. Små barn setter pris på opplevelser mer enn kilometer og timer.

Da mine barn var små så syklet jeg ofte på tur med ungene i en tilhenger, På anleggsveier som ikke er åpne for vanlig biltrafikk. Så gikk vi en halv eller en time, satte opp telt, fisket, badet og laget enkel mat på bål.

Dette pleier å være nok i masse vis for disse små.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar! Till Norge åker vi bara för min skull. Min dotter hade säkert varit nöjd med skogen härintill, men den går vi i och tältar vi ju i annars! ;) DEssutom kommer jag bära henne en del på ryggen.

 

Hur är det förresten i Norge - får man tälta varsomhelst som i Sverige? Är det bara och sätta upp ett tält ute på fjället?

 

mvh, Ulrika

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur är det förresten i Norge - får man tälta varsomhelst som i Sverige? Är det bara och sätta upp ett tält ute på fjället?

 

mvh, Ulrika

Stort sett ja. Eneste regel er at man må holde seg minimum 150 meter fra bebyggelse som hytter o.l. Noen unntak er DNT hytter hvor du kan betale for å bo like ved, og bruke de fasiliteter som er ved hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en regel som skal forhindre permanente teltleire også som sier at man må flytte base ved jevne mellomrom. Husker ikke de konkrete detaljene, men de er aldri noe problem for folk som er på tur.

Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe.

 

Ref. Lov om friluftsliv:

 

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør nok være i meis mestparten av turen for ellers blir det gående for tregt for taulaget.     Går jo an å ringe å spørre men det har da vært barn i alle aldre oppe der før. 

http://www.juvasshytta.no/

 

 

Edit.  Ser på siden at de ikke tar barn i meis   :(   Men skjønner jo hvorfor..    Blir litt sei tur å bære opp fra spiterstulen kanskje. Men er jo mulig om man er i god form. 

 

Opp til Gaustatoppen går det tog/heis  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser du for deg turen? Tenker du å sette opp en basecamp og gå dagsturer eller å forflytte dere hver dag? I den alderen gjorde vi litt av begge deler, men forflytningene var korte. Tenker du å være borte en hel uke? I så fall kan dere jo kombinere litt. Du får uansett ganske mye å dra på hvis du skal bære alt utstyr og mat til dere begge for en uke. Skal dere bare bo i telt eller litt i hytte? Hvor lange dagsetapper ser du for deg?

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med "norskt vackert". Er poenget høye, bratte fjell, så kan absolutt Jotunheimen være et godt alternativ. En nokså enkel måte å gjøre det på er å ta båten fra Gjendesheim til Gjendebu og sette opp et stykke forbi hytta. Det er et fint område og muligheter for dagsturer både på topper og i daler. Dere kan også velge å ta en natt på en av turistforeningshyttene i nærheten for variasjonens skyld.

 

Jeg kunne også tenke meg å foreslå Geiteryggshytta og Aurlandsdalen. Flott område. Her kan du bo delvis på hytter og må nok også belage deg på telt mellom hyttene for at ikke dagene skal bli for lange.

 

Rondane har litt mindre spektakulære fjell enn Jotunheimen, men er fortsatt flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Eftersom, vi kommer med bil så hade jag tänkt oss dagsturer. Jag kan dessutom inte bära både packning och min dotter, det blir för tungt. De flesta nätterna tänkte jag oss stuga/hytte. 

 

I Sverige har vi fina platta fjäll, så i Norge vill jag gärna se höga toppar. Däremot behöver man kanske inte gå ända upp på toppen om det blir jobbigt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv med barn er fint. Vi har vært på mange turer med ungene. Kjenner du til siden www.ut.no? der finner du mange tips / kart og er fin til turplanlegging. Femundsmarka er et fint område. Du kan parkere sør i Femundsjøen og ta båt med bagasjen og finne en leirplass ikke langt fra en av bryggene og gå fine dagsturer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.