Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjekk den ryggsekken!


Anbefalte innlegg

Hei jeg regner med et par turer både fjell og skog. Tenker meg ganske mye marsj, gå langt osv. Turene skal gjelde fra en-to uker. Både sommer og vinter. Så jeg har tenkt meg denne ryggsekken  http://www.nordiskfritid.no/products/ryggsekk-75-liter   Men jeg er veldig usikker på om det er den riktige, så jeg blir glad om noe tilbake meldinger :)

 

Gjerne forslag til telt også. Jeg er en student, så det må være en passet pris .

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, sekken MÅ prøves. Har en Helsport sekk og er fornøyd med den, men trenger ikke være bra for andre kropper :)
Jeg savner en ting på sekker: når jeg går i fjellet hender det seg at jeg er litt pysete og aker meg ned på det bratteste. Sekken skures da mot fjellet og stoffet flises opp. Hadde vært greit med et forsterket stykke på det partiet av sekken spør du meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av pris må sekken passe deg. Hvis du skal bruke den sammenhengende en til to uker i strekk er det vel en fordel at den passer?

Jeg har akkurat lagt ut en slags guide til sekkekjøp. Har du lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 

 

Uavhengig av pris må sekken passe deg. Hvis du skal bruke den sammenhengende en til to uker i strekk er det vel en fordel at den passer?

Jeg har akkurat lagt ut en slags guide til sekkekjøp. Har du lest den?

Ja det har jeg. Det er litt for mye å lese gjennom. Men du skjønner,  butikken ligger langt i fra meg så jeg kan ikke dra ditt for å prøve den, så jeg må bare kjøpe sekken  ved  nettet. Levere den tilbake eventuelt hvis den ikke passer da :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at sekken må prøves men å prøve den i butikken er ikke alltid godt nok. Har du XXL-butikk i nærheten kan du kjøpe en sekk der og benytte deg av deres bytterett innen 30 dager selv om varen er brukt. Det er mulig at andre butikker har slik ordning også.

 

En ting jeg har bommet på er lengde. Jeg er 192cm og har bestilt sekk på nettet for de med lang rygg og det har ikke passet meg. Det viste seg at medium var mere passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hoftebeltet så litt spinkelt ut, men der er det jo stor forskjell på hva folk vil ha. Det blir fort litt tyngde i sekken når man skal være ute i 1-2 uker og det er viktig at sekken takler den tyngden. Det beste er jo om du kan prøve sekken et par dager, med maks tyngde. Teste at du ikke får vondt noen steder etter å ha gått med sekken lenge, før du tar den med på langtur. Jeg er på min 4. sekk nå. Første var en hellsport som ga meg blåmerker på hoftene, andre var en bergans hvor jeg ikke fikk strammet beltet nok når jeg ikke hadde jakke eller tykk ullgenser, den 3. var en norrøna som ga meg gangsperre og slett ikke taklet tyngden alle tester påsto at den taklet suverent. Nå bruker jeg en fjellreven, den kunne også hatt bedre stramming av hoftebeltet, men er den mest behagelige sekken jeg har hatt så jeg skal holde på den til den avgår med døden. Dette har, prismessig, vært ganske midt på treet sekker. Fra 800 (mener jeg hellsportsekken kostet)- rundt 3000kr. Har man begrenset økonomi så må man jo ta hensyn til det, men i lengden kan det fort bli dyrt å kjøpe flere billige sekker. Men det betyr ikke at en dyr sekk er så veldig mye bedre. Om du får returnert den så er det vel bare å bestille og teste :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at sekken må prøves men å prøve den i butikken er ikke alltid godt nok. Har du XXL-butikk i nærheten kan du kjøpe en sekk der og benytte deg av deres bytterett innen 30 dager selv om varen er brukt. Det er mulig at andre butikker har slik ordning også.

 

En ting jeg har bommet på er lengde. Jeg er 192cm og har bestilt sekk på nettet for de med lang rygg og det har ikke passet meg. Det viste seg at medium var mere passe.

Den ryggsekken er regulerbar i forhold til kroppshøyde :)

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hoftebeltet så litt spinkelt ut, men der er det jo stor forskjell på hva folk vil ha. Det blir fort litt tyngde i sekken når man skal være ute i 1-2 uker og det er viktig at sekken takler den tyngden. Det beste er jo om du kan prøve sekken et par dager, med maks tyngde. Teste at du ikke får vondt noen steder etter å ha gått med sekken lenge, før du tar den med på langtur. Jeg er på min 4. sekk nå. Første var en hellsport som ga meg blåmerker på hoftene, andre var en bergans hvor jeg ikke fikk strammet beltet nok når jeg ikke hadde jakke eller tykk ullgenser, den 3. var en norrøna som ga meg gangsperre og slett ikke taklet tyngden alle tester påsto at den taklet suverent. Nå bruker jeg en fjellreven, den kunne også hatt bedre stramming av hoftebeltet, men er den mest behagelige sekken jeg har hatt så jeg skal holde på den til den avgår med døden. Dette har, prismessig, vært ganske midt på treet sekker. Fra 800 (mener jeg hellsportsekken kostet)- rundt 3000kr. Har man begrenset økonomi så må man jo ta hensyn til det, men i lengden kan det fort bli dyrt å kjøpe flere billige sekker. Men det betyr ikke at en dyr sekk er så veldig mye bedre. Om du får returnert den så er det vel bare å bestille og teste :)

Skjønner takk for svar. Man blir aldri fornøyd vettu ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner takk for svar. Man blir aldri fornøyd vettu ;)

 

Haha...det har du rett i :) og...mye vil ha mer..... f....n vil ha fler :P På min føste lengre fjelltur hadde jeg et liggeunderlag fra speidertiden, en sovepose som tok mer enn halve sekken, hellsportsekken jeg nevnte over, en bukse til 150 kr, M77 støvler, kjøpt billig gjennom forsvaret, noe ala goretex bukse og jakke som nok ikke hadde stått godt imot en regnskyll og mormors hjemmestrikka raggsokker. Buksa ble våt første dagen siden jeg var så "heldig" å måtte vaske bikkja. Den tørket ikke før jeg kom hjem. Så resten av turen gikk jeg med shorts og stilongs, noe som forøvrig er undervurdert ;) Veldig behagelig å gå med. Jeg hadde en fantastisk fin tur, tross blåmerker på hoftene og gnagsår på hæla (der er forresten sportstape før såret kommer langt mer effektivt enn compeed og til en brøkdel av prisen). Nå har jeg klær som holder alt av vær ute, soveposen er like varm, men under halve størrelsen, underlaget er ikke lenger type gammelt bamse, men 7cm luft og dun. men jeg tror ikke jeg kan si at kvaliteten på turene har blitt så mye bedre av den grunn. Men det kan jo være fordi jeg har dratt på meg mer kroniske smerter som får blåmerker på hofta til å virke som en drøm :P Om du kjøper denne sekken så si gjerne ifra hvordan den er. Den så jo på mange måter ganske praktisk ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...det har du rett i :) og...mye vil ha mer..... f....n vil ha fler :P På min føste lengre fjelltur hadde jeg et liggeunderlag fra speidertiden, en sovepose som tok mer enn halve sekken, hellsportsekken jeg nevnte over, en bukse til 150 kr, M77 støvler, kjøpt billig gjennom forsvaret, noe ala goretex bukse og jakke som nok ikke hadde stått godt imot en regnskyll og mormors hjemmestrikka raggsokker. Buksa ble våt første dagen siden jeg var så "heldig" å måtte vaske bikkja. Den tørket ikke før jeg kom hjem. Så resten av turen gikk jeg med shorts og stilongs, noe som forøvrig er undervurdert ;) Veldig behagelig å gå med. Jeg hadde en fantastisk fin tur, tross blåmerker på hoftene og gnagsår på hæla (der er forresten sportstape før såret kommer langt mer effektivt enn compeed og til en brøkdel av prisen). Nå har jeg klær som holder alt av vær ute, soveposen er like varm, men under halve størrelsen, underlaget er ikke lenger type gammelt bamse, men 7cm luft og dun. men jeg tror ikke jeg kan si at kvaliteten på turene har blitt så mye bedre av den grunn. Men det kan jo være fordi jeg har dratt på meg mer kroniske smerter som får blåmerker på hofta til å virke som en drøm :P Om du kjøper denne sekken så si gjerne ifra hvordan den er. Den så jo på mange måter ganske praktisk ut :)

Ja ja s¨nn er det vettu. Skal si ifra jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noe om hvem som hadde laget denne sekken.

Det pleier å lønne seg å kjøpe et anerkjent merke. 

En ting jeg har opplevd med billige sekker er at noen av justeringsfunksjonene som er på dyrere sekker dukker opp på billige sekker, men kun som dekorasjon. De har ingen funksjon. En kopi blir aldri noe annet enn en kopi.

Det er som regel en grunn for at en sekk er billig.

Det er ikke alltid at det som er dyrest er best, men det billigste er som regel alltid dårligst.

Er du ung og sprek så tåler du noen turer med en mindre god sekk, men jeg vil tro at det ikke vil gå så lenge før du oppdager om dette er en brukbar løsning for deg.

Til den prisen som er oppgitt så vil jeg tro at du ikke går konk om du finner ut at du har kjøpt katta i sekken.

Selv har jeg en sekk til over kr. 4000,- men så har jeg slitt ut noen billigere sekker før jeg fikk den jeg har nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå liker tydeligvis ikke TS lange, utførlige forklaringer (seriøst, du bør lese artikkelen til ost), men får gjøre et forsøk.

 

Toppstrammerne ser ut som pynt. Ikke en nødvendighet, men rødt flagg om observasjonen stemmer.

Hoftebeltet ser kort ut.

Stoffet er solid, men spørsmålet er når PVC-belegget løsner i digre flak.

 

Hvis du er på studentbudsjett, er vel fint lite av hva du skal bære i 1-2 uker lett. Da trenger du en sekk som kan hjelpe til med bæringen. Har selv en 75-liters Haglöfs som "har alt", men den streiker ved 10-12 kilo og da er det godt med plass igjen i sekken.

 

Kikket litt på de andre sekkene de tilbyr... du har nok funnet den beste de har, men jeg ville sjekket nærmeste loppemarked/Freetex/Finn.no/loft etter en pent brukt rammesekk. Da får du en sekk som kan bære litt vekt og sparer antagelig noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå liker tydeligvis ikke TS lange, utførlige forklaringer (seriøst, du bør lese artikkelen til ost), men får gjøre et forsøk.

 

Toppstrammerne ser ut som pynt. Ikke en nødvendighet, men rødt flagg om observasjonen stemmer.

Hoftebeltet ser kort ut.

Stoffet er solid, men spørsmålet er når PVC-belegget løsner i digre flak.

 

Hvis du er på studentbudsjett, er vel fint lite av hva du skal bære i 1-2 uker lett. Da trenger du en sekk som kan hjelpe til med bæringen. Har selv en 75-liters Haglöfs som "har alt", men den streiker ved 10-12 kilo og da er det godt med plass igjen i sekken.

 

Kikket litt på de andre sekkene de tilbyr... du har nok funnet den beste de har, men jeg ville sjekket nærmeste loppemarked/Freetex/Finn.no/loft etter en pent brukt rammesekk. Da får du en sekk som kan bære litt vekt og sparer antagelig noen kroner.

Jeg er ikke på leitinga etter en perfekt ryggsekk takk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått nok hjelp :)

Du kjenner kanskje til uttrykket som sier at "det beste kan bli det godes fiende."

Denne tråden kunne lett ha endt opp med både to- og tresifrede innlegg uten at du hadde blitt så mye klokere. Du hadde bare blitt mer forvirret i jakten på den perfekte sekken, og kanskje endt opp uten sekk siden den du kunne tenke deg å kjøpe ble dømt nord og ned og den du, i følge innleggene, burde kjøpe var alt for dyr. 

Som jeg skrev tidligere så kan du godt kjøpe denne sekken og prøve den ut. Skulle du bli fornøyd så er jo alt bra, men hvis du etter en tid ønsker deg noe annet så vil jeg anta at vi nærmer oss jul og du kan risikere at det ligger en ny under juletreet. 

 

God tur!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er størrelsen på den som er problemet mitt, den er for smal for nakkemusklaturen min. Den blir derfor liggende å gnage litt på øvre del av nakken. Mulig jeg er litt feil satt sammen he he. Mulig den passer fint for mennesker med litt mindre nakke en meg. Dette er synd, jeg liker godt inndelingen av rommene i sekken, samt at den puta i korsryggen kan tas av og på slik at du får den der du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.