Gå til innhold
  • Bli medlem

Slutte med snus - god ide?


Frilufta

Anbefalte innlegg

Annonse

Hva har du å tape, egentlig? Kjør på.

 

Og jeg syns det er et supert utgangspunkt. :) Det handler litt om å tvinge seg selv til ikke å ha noen alternativer, og her har du et servert på sølvfat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fortelle "kort" om min erfaring med det å slutte med nikotin.

For meg var det sikkert letter å slutte enn det er for mange andre, og jeg har fått bekreftet at røyking og snusing er usunt :D

 

Jeg begynte med snus og røyk da jeg var omtrent 15. Røyket i 10 år og snuste i 15 år. Jeg brukte løs General i omtrent 9 år og løs Grov snus de siste 6 årene. Jeg røyket i snitt 17 sigaretter per dag og hadde en snusboks i ca 1,5 dager. Det var snus mellom hver røyk og omvendt. Dette var omtrent på det tidspunktet jeg var feitest, latest og mest usunn i mitt liv.....mulig jeg gikk opp 5 kilo til etter jeg sluttet å røyke....

 

Jeg sluttet med røyk en dag jeg ikke hadde mer og istedet for å reise ut en lørdag kveld for å kjøpe mer avsluttet jeg det kapittelet. Har ikke tatt et trekk siden - det hjalp sikkert at jeg fortsatt hadde og brukte snus.

Etter omtrent 2 uker merket jeg stor forskjell når jeg gikk opp trapper. Da jeg tok dykkerlappen 5 år etterpå (da jeg var 30) hadde jeg lungealder på 25 år ifølge de omfattende testene hos dykkerlegen. Han fortalte at det tar omtrent 6 år fra man slutter å røyke til lungene er tilbake til normalen (med mindre man har pådratt seg en røyke-relatert lungesykdom).

 

SNUS

i 2005 skulle jeg en tur til Australia. Jeg fikk ordnet med en time hos tannlegen en uke før avreise og han sa da "så....du har ikke sluttet å snuse enda...". Jeg spurte hvordan han så det og han svarte da at det var lett å se fordi slimhinnene i munnen var ødelagt/ borte (snus er basisk og derfor nøytraliserer det syreangrep på tennene. Men, siden det er basisk etser det på tannkjøttet). En uke etter reiste jeg til Australia og kjøpte med 5 bokser fra Gardermoen. I Australia er "oral tobacco" forbudt, dvs alle former for tobakk man ikke røyker, derfor er ikke snus å få tak i og derfor hadde jeg heller ikke med mer enn de 5 boksene fordi jeg var litt redd for beslag og hvordan straff de evt. delte ut. Jeg hadde ikke helt tenkt på hvordan jeg skulle løse snusproblemet annet enn å få foreldrene mine til å sende stokker i posten. Hadde hørt om andre som hadde gjort det sånn. Problemet var at jeg skulle reise rundt på motorsykkel og bo i telt i bushen, så det var vanskelig å koordinere "oral tobacco drops".

 

Vi hadde litt trøbbel med å få syklene gjennom toll og karantene så det ble 2 uker på hotell i Melbourne mens vi jobbet med saken. Jeg var litt sparsom med snusen og brukte 3,5 dager på en boks istedetfor de normale 1,5 dagene. 4 av de 5 boksene forsvant og da vi begynte å kjøre nordover åpnet jeg den siste boksen og innførste umiddelbart et to-priser-om-dagen-regime. Det holdt i en uke før boksen var tom. De to siste dagene gikk jeg ned til en pris og den siste prisen tok jeg etter middagen på en pizza restaurant her den 5. september 2005 kl. 17.40 lokal tid.

 

Så, da var boksen tom, jeg hadde ikke snus for hånden for første gang på 15 år og var litt bekymret. Men, jeg hadde jo sluttet å røyke "på dagen" så hvorfor skulle jeg ikke kunne slutte å snuse på samme måte ? Det gikk veldig bra og jeg har ikke tatt en pris siden den dagen. Innimellom låner jeg boiksen til noen, løfter lokket og tar et magadrag. Det lukter fortsatt veldig godt, men jeg får ikke lyst til å ta en pris alikevel.

 

Etter vi kom hjem fra Australia i 2006 var jeg igjen hos tannlegen for kontroll og da sa han: "har du sluttet å snuse nå 'a...." Jeg svarte bekreftende og spørrende og han sa da at slimhinnen i munnen var tilbake til normalen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mer enn 20 år med røyk begynte jeg å snuse for å kutte røyken. Det gikk greit, men etter 10 år med snus var det på tide å slutte med den også.For å lage meg motivasjon la jeg de pengene jeg ellers ville brukt på snusen i en konvolutt. Bestemte meg for å kjøpe randoski for pengene. Etter et halvår gikk jeg i en sportsforretning med konvolutten og sjekket ut et par rå dynafit ski med topp bindinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd.

Foruten helseeffekt, kondis, økonomi, gå glipp av 2 nye Hilleberg pr år, bekymringer på tur og alt det andre positive med snusdåsa,  kan jeg underskrive på at det ikke er noe som er så turn-off som å møte et digert snus-glis når man treffer en som tilsynelatende ellers er godt over 7`ern på "manneskalaen"  :D

 

Tenk litt dypt på den, dere ... :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du porsjon eller løs? Jeg har sluttet 3 ganger, men sprukket alle sammen. Første gangen holdt jeg 6mnd, andre gangen 3mnd og tredje gang 4 mnd bare for å bli mer glad i den runde esken. Nå har jeg ingen plan om å slutte (for øyeblikket) for det var så godt å erkjenne tapet sist gang, men jeg skal fortelle hvordan jeg greier å holde opp. Snuser du porsjon så gå over til løs og snus myyyyye over en tid til du kjenner at du faktisk er lei, skikkelig lei. Det jeg også bruker er et substitutt dvs doc halslinser og pastiller i mengder, hver gang du tenker på snus så tar du et substitutt, det er utrolig hvor lett du kan lure hjernen og etterhvert så er det substituttet du "craver" etter. På tur vil jeg sterkt anbefale å IKKE slutte for det er ingen suksess, ihvertfall ikke for meg. Lykke til med prøvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd.

Foruten helseeffekt, kondis, økonomi, gå glipp av 2 nye Hilleberg pr år, bekymringer på tur og alt det andre positive med snusdåsa,  kan jeg underskrive på at det ikke er noe som er så turn-off som å møte et digert snus-glis når man treffer en som tilsynelatende ellers er godt over 7`ern på "manneskalaen"  :D

 

Tenk litt dypt på den, dere ... :)

Hehe, da synes sikkert dama at det er greit om jeg begynner igjen, så slipper hun konkurranse.. :)

 

Ellers synes jeg det er helt kult med damer som snuser. Det vet jeg mange menn som mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd.

Foruten helseeffekt, kondis, økonomi, gå glipp av 2 nye Hilleberg pr år, bekymringer på tur og alt det andre positive med snusdåsa,  kan jeg underskrive på at det ikke er noe som er så turn-off som å møte et digert snus-glis når man treffer en som tilsynelatende ellers er godt over 7`ern på "manneskalaen"  :D

 

Tenk litt dypt på den, dere ... :)

 

Det samme gjelder for dere jenter..... røykerne smaker det dritt av når man kliner :ike:  snusere ser både dummere og styggere ut :D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

......Ellers synes jeg det er helt kult med damer som snuser. Det vet jeg mange menn som mener.

Jeg er ikke en av dem. Langt de fleste bruker posjonsnus, så egentlig er det ikke noe problem...

Men, nå er det absolutt styggeste jeg ser jenter med forstørrede lepper -  botox eller hva det er som sprøytes inn. Eller bare "duck face selfier".

Snusleppe på jenter blir bare duck face light for meg og da har jeg egentlig bare mest trang til å riste på hode, peke og le. Og prate med veninna hennes i stedetfor :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en av dem. Langt de fleste bruker posjonsnus, så egentlig er det ikke noe problem...

Men, nå er det absolutt styggeste jeg ser jenter med forstørrede lepper -  botox eller hva det er som sprøytes inn. Eller bare "duck face selfier".

Snusleppe på jenter blir bare duck face light for meg og da har jeg egentlig bare mest trang til å riste på hode, peke og le. Og prate med veninna hennes i stedetfor :D

 

Det er like lite attraktivt med snus på menn!!

 

Og det er ikke kult å snuse. Hverken av damer eller menn. Uansett.

 

Bare så det er sagt ;p 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg prøvde å slutte å snuse en gang i fjor. Jeg sprakk etter ett par dager pga at magen slo seg helt vrang. Hadde omtrent forstoppelse i to dager, og på dag to måtte jeg rett og slett dra tidlig fra jobb! Hadde mageknip av en annen verden...

Vurderer å prøve å slutte igjen nå, men da skal jeg jammen være bedre forberedt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.